English

آیت الله اراکی:

اگر بانوان یک جامعه سالم باشند آن جامعه صالح شده و افراد به سعادت می رسند

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: اگر بانوان یک جامعه سالم باشند مسلما آن جامعه صالح شده و افراد به سعادت می رسند. سعادت جامعه در گروی رفتار بانوان آن است.

اگر بانوان یک جامعه سالم باشند آن جامعه صالح شده و افراد به سعادت می رسند

به گزارش خبرگزاری موج، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در شانزدهمین جلسه هیأت امنای اتحادیه جهانی زنان مسلمان در حاشیه سی‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، با بیان این که اسلام دارای دو فقه فردی و اجتماعی است، تصریح کرد: هر چند فقه فردی از اهمیت خاصی برخوردار است، ولی ارزش فقه اجتماعی بیشتر از آن است.

وی اظهار کرد: فقه فردی احکام فردی همانند نماز، روزه و... را مطرح می‌کند، در حالی که فقه اجتماعی مسائل کلی و اصولی درباره نقش افراد نسبت به جامعه اسلامی را عنوان می‌کند. بانوان باید ضمن توجه به فقه فردی، به فقه اجتماعی توجه ویژه‌ای داشته باشند و این توجه با شناخت زنان نسبت به مسئولیت خود در قبال جامعه اسلامی محقق می‌شود.

آیت‌الله اراکی، تلاش برای ارتقای سطح فرهنگی در حوزه زنان را بسیار با اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: بانوان باید دوره‌های فقهی فردی و اجتماعی را ببینند. آموختن فقه فردی برای انجام احکام فردی و آموختن فقه اجتماعی برای حضور بانوان در جامعه است. هر دوی این فقه ها نیز در قرآن و سنت بیان شده است.

وی افزود: فقه اجتماعی مسائل کلی و کلان و فقه فردی مسائل جزئی و فرعی را بیان می کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با بیان این که اگر بانوان یک جامعه سالم باشند مسلما آن جامعه صالح شده و افراد به سعادت می رسند، یادآور شد: اگر خدای ناکرده جامعه ای دارای زنان ناسالم باشد مسلما آن جامعه ناصالح شده و نسلی که در آن تربیت می شود سعادت نمی یابد.

وی اضافه کرد: اگر زنان فاسد باشند جامعه نیز به فساد کشیده می شود و اگر زنان پاک باشند جامعه پاک می ماند. سعادت جامعه در گروی رفتار بانوان آن است.

آیت الله اراکی، عملکرد اتحادیه جهانی زنان مسلمانان که در جهت وحدت قدم بر می دارد را از مصادیق بندگی خدا عنوان کرد و گفت: این نهاد باید از نظر فکری و مالی حمایت شود تا بتوان به تربیت افراد صالح به ویژه بانوان جوان بپردازد. این نهاد باید از بانوان جوانی که می خواهند مطالب دینی را یاد بگیرند حمایت خوبی داشته باشد. حتی بانوان کشورهای اسلامی می توانند برای شرکت در دوره های مختلف به ایران سفر کنند.

وی افزود: عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه زنان نمونه ندارد، برای نمونه اکنون تعداد دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر است. در حالی که پیش از انقلاب چنین شرایطی فراهم نبود. در کشور ما افزون بر زنان تحصیل کرده در علوم دینی که فقیه نیز هستند، زنان تحصیلکرده در علوم مختلف مانند پزشکی و... داریم. 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه سخنان خود از تأثیرگذاری ماهواره و شبکه‌های اجتماعی بر افکار جوانان خبر داد و اذعان داشت: ماهواره ها هجمه های سنگینی علیه جوانان انجام می دهند. به همین دلیل ما باید روحیه جوانان را شناخته و مسائل را براساس روحیه و نیازشان عرضه کنیم. مسائل را باید در قالبی جذاب مطرح کنیم تا سبب بیزاری آن ها نشود.

آیت الله اراکی همچنین در پایان سخنان خود بر الگوگیری بانوان از حضرت زهرا(س) تأکید کرد و گفت: افزون بر شیعیان، اهل سنت نیز نسبت به دختر نبی اکرم(ص) محبت دارند. باید در مناسبت ها و مراسمات مختلف صفات و ویژگی های حضرت زهرا(س) برای افراد به ویژه بانوان تبیین شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه