English

پیام آیت‌الله مکارم به کارگاه مطالعات شیعه‌پژوهی

ما معتقدیم دنیای امروز از مادی‌گری خسته شـده و رو بـه مکتـب‌هـای الهـی و معنـوی آورده است

آیت‌االله العظمی مکارم شیرازی می‌گوید: ما معتقدیم دنیای امروز از مادی‌گری خسته شـده و رو بـه مکتـب‌هـای الهـی و معنـوی آورده و در میـان مکتب‌های الهی، مکتبی که عقلانیت و علم را در رأس تعلیمات خود قرار داده مکتب اهل بیت(علیهم الـسلام) است، هرچند متأسفانه خبررسانی کافی در این زمینه نشده است.

ما معتقدیم دنیای امروز از مادی‌گری خسته شـده و رو بـه مکتـب‌هـای الهـی و معنـوی آورده است

به گزارش خبرگزاری موج، در متن پیام آیت‌االله العظمی مکارم شیرازی به کارگاه مطالعات شیعه‌پژوهی با عنوان «هزار سال مدرسه شیعی» (برلین ۱۴ و ۱۵ مهر ۱۳۹۶) آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم  

قبل از هر چیز لازم می‌دانم تشکیل ایـن کنگـره باشـکوه را بـه همـه شـما بـرادران و خـواهران عزیـز و دست‌اندرکاران تبریک گویم. به یقین تشکیل چنین کنگره هایی در این مکان و در این زمان با آن هدف عـالی از کارهای فرهنگی بسیار پرارزش است و به یقین در پیشرفت مکتب اهل بیت(علیهم السلام) اثر مثبت دارد.  

در آن زمانی که مرحوم شیخ طوسی شیخ الطائفه بر اثر آزار نااهلان از بغداد به نجف اشرف آمـد و اسـاس حوزه علمیه را در جوار حرم امیرمؤمنان علی(ع) بنا نهاد فصل تازهای از تلاش های علمی شیعیان گشوده شد و روز به روز بر شکوه و عمق آن افزوده شد.  

به موازات این حوزه علمیه بزرگ، در شهر مقدس قم نیز از زمان ائمة هدی(علیهم الـسلام) راویـان اخبـار اهل بیت(علیهم السلام) پایه‌گذار حوزه‌ای شدند که با گذشت زمان گسترش یافت.  

سپس در سایر شهرهای بزرگ دیگر اعم از شهرهای مهم عراق و لبنان و سوریه و شهرهای مختلـف ایـران حوزه‌ها یکی بعد از دیگری تأسیس شد و الان بزرگترین حوزه علمیه را عالم تشیع دارد و خوشبختانه انـواع علوم اسلامی در این حوزه‌ها پرورش یافت و دامنه آن روز به روز گسترده شد.  ما معتقدیم دنیای امروز از مادی‌گری خسته شـده و رو بـه مکتـب‌هـای الهـی و معنـوی آورده و در میـان مکتب‌های الهی مکتبی که عقلانیت و علم را در رأس تعلیمات خود قرار داده مکتب اهل بیت(علیهم الـسلام)  است، هرچند متأسفانه خبررسانی کافی در این زمینه نشده است. امیـدواریم ایـن برنامـه شـما پایـه‌ای بـرای خبررسانی بیشتر و بهتر در این زمینه باشد.  

البته ما هم تصمیم گرفتیم که در سال آینده کنگره‌هایی تحت عنوان نقش شیعه در پیـدایش و گـسترش علـوم اسلامی در حوزه علمیه قم داشته باشیم. از همه دانشمندان اسلام اعم از شیعه و اهل سنت کـه دارای تعـصب خاصی نباشند و حتی از شرق شناسان نیز دعوت به عمل آورده‌ایم و هر یک از علوم اسـلامی را جداگانـه بـه گروهی سپرده‌ایم و امیدواریم محصولش ده‌ها جلد کتاب در زمینه نقش شیعه در پیدایش و گسترش این علـوم باشد، البته تجربیات شما برای ما باارزش است و امیدواریم تجربیات گسترده حوزه علمیه قم نیز زمینه ای برای آیندگان فراهم کند تا مکتب اهلبیت (علیهم السلام) که همچنان در مظلومیت قرار دارد به همگان معرفی شود و جایگاه خود را در افکار عمومی پیدا کند.  

از این که توفیق حاصل شد نماینده‌ای به نام حجت الاسلام آقای خوشخو بـرای شـرکت در کنگـره شـما بفرستیم خوش‌وقتیم و بار دیگر از همه شما عزیزان و دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم و شما را بـه خـدای بـزرگ می‌سپارم.  

والسلام علیکم و رحمة االله و برکاته»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه