English

نخستین یادواره شهدای عملیات الغدیر برگزار شد

نخستین یادواره شهدای عملیات الغدیر برگزار شد. عملیات الغدیر پس از پایان دفاع مقدس و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در مردادماه سال ۶۷ در جبهه جنوب اجرا شد.

نخستین یادواره شهدای عملیات الغدیر برگزار شد

به گزارش خبرگزاری موج، علی‌محمد اسدی جانشین تیپ حضرت زهرا (س) در عملیات دفاع سراسری و الغدیر در رابطه با چگونگی طراحی و اجرای این دو عملیات پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بیان کرد:پس از اینکه سازمان‌های بین‌المللی با تصویب قطعنامه ۵۹۸ به جنگ عراق علیه ایران به صورت رسمی پایان دادند،نیروهای بعثی عراق در یکم مرداد سال ۱۳۶۷ از محور اهواز- خرمشهر به کشورمان حمله کردند.

وی ادامه داد:در آن زمان،رزمندگانی از لشگر ۱۰ سیدالشهدا در مقابل این تک (تهاجم) ایستادگی کردند.این عملیات به نام دفاع سراسری نام گرفت و در حقیقت مانند عاشورا یک صبح تا ظهر بیشتر زمان به خود اختصاص نداد.به دنبال این تهاجم دشمن، روز پنجم مردادماه سال ۶۷ به منظور تنبیه نیروهای بعثی عراق، رزمندگان ایرانی مجددا عملیاتی را برای عقب راندن دشمن انجام دادند.این عملیات نیز در ادامه دفاع سراسری انجام شد اما چون هر دو عملیات بدون داشتن قرارگاه یا طرح عملیاتی از پیش تعیین شده اجرا شدند، الغدیر نامگذاری شدند. چرا که این تحرکات رزمندگان ایرانی مصادف با ایام غدیر بود.

این رزمنده دوران ندفاع مقدس خاطرنشان کرد:در محورهای این دو عملیات رزمندگانی از لشگر ۱۰ سیدالشهدا، لشگر ۲۵ کربلا، لشگر ۴۱ ثارالله و بخشی از لشگر ۲۷ محمد رسول الله (ص) حضور داشتند. در این بازه زمانی حدودا پنج روزه، ۳۰۰ نفر از رزمندگان لشگر ۱۰ به شهادت رسیدند. متاسفانه این عملیات به دلیل اینکه با عملیات مرصاد همزمان شده است، تاکنون ناگفته باقی مانده است. درس بزرگی که می‌توانیم از عملیات الغدیر بگیریم، این است که بدانیم هیچ گاه دشمن قابل اعتماد نبوده است و حتی آنها به قطعنامه‌های بین‌المللی نیز پایبند نیستند. بنابراین در هر شرایطی باید آمادگی خود را حفظ کنیم. یکی از شهدای شاخص این عملیات شهید محمدتقی خلج یا تقی چریک است. او در این عملیات فرماندهی گردان زهیر را بر عهده داشت.

در ادامه این یادواره، سردار قهرودی از فرماندهان لشگر ۱۰ سیدالشهدا نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال ۶۷ که مصادف با سال‌های پایانی دفاع مقدس بود، در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد. ما از نظر سیاسی و اقتصادی با دشواری‌هایی روبرو بودیم. از طرف دیگر تمام دنیا از عراق حمایت می‌کرد و او را از نظر تجهیزات به پیشرفته‌ترین ادوات جنگی مجهز کرده بود اما با این وجود رزمندگان ما از همان روزهای نخست آغاز جنگ تحمیلی در مقابل دشمن ایستادند. از همان روزهای نخست یعنی مهر ۵۹ تا سال ۶۷ تعداد هشت قطعنامه در مورد جنگ تحمیلی صادر شد که قطعنامه ۵۹۸ جامع و دقیق‌ترین قطعنامه بود. موارد پیشین لحنی توصیه‌ای داشتند و در آن اشاره‌ای به پرداخت غرامت یا تعیین متجاوز نشده بود.

در پایان این مراسم از کتاب "آن طور که بودی" زندگینامه شهید محمدتقی خلج و تمبر یادبود این فرمانده رونمایی شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه