English

آیت‌الله مکارم در اولین شب از لیالی قدر:

آمریکایی‌ها به جای تسلیت، نفرت مردم ایران را از خود بیشتر کردند

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به رفتار زشت دولتمردان آمریکایی پس از حادثه تروریستی تهران، این کار آنها را موجب نفرت بیشتر مردم از آنها دانست.

آمریکایی‌ها به جای تسلیت، نفرت مردم ایران را از خود بیشتر کردند

به گزارش خبرگزاری موج، آیت‌الله مکارم شیرازی سه‌شنبه شب در اولین شب از لیالی قدر در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفت: خداوند فرمود، قلبت را با موعظه زنده کن و با زهد و بی‌اعتنایی دنیا هوا و هوس‌های سرکش نفس را بمیران و با به وسیله یقین نفس خود را تقویت و با علم و دانش آن را نورانی کن و هرگاه تقیان و سرکشی در نفس حاصل شد، به یاد مرگ بیافت.

وی افزود: قلب و روح انسان حیات و مرگ دارد؛ گاهی اوقات روح و معنویت انسان می‌میرد و علاقه‌ای به دین و دیانت ندارد؛ اولین واعظ انسان، خداوند متعال است و دومین موعظه نیز پیامبران و ائمه هستند و پس از آنها عقل انسان است.

این مرجع تقلید بیان کرد: روایاتی که از ائمه هدی وارد شده است، واعظانی برای ما هستند ولی غیر از آنها واعظان دیگر هستند که قلب آنها را روشن نگه می‌دارند؛ دوستان عزیز امروز بین مردم هستند، اما ممکن است فردا نباشد و به امر مولا علی(ع) این بدن بی‌جان بهترین واعظ خواهد بود.

وی تصریح کرد: این افراد زمانی که می‌میرند به شکلی فراموش می‌شوند که گویی هیچگاه روی زمین زنده نبوده‌اند؛ به همین خاطر است که عرض می‌کنیم که فردا را کسی ندیده و به همین خاطر نباید مغرور شویم.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) فرمودند که هر کسی که بین خود و خدای خود را اصلاح کرد، خداوند نیز بین او و مردم را اصلاح می‌کند؛ همچنین فرمودند که کسی که امر آخرت را اصلاح کند، خداوند امر دنیای او را اصلاح می کند.

وی یادآور شد: امام علی(ع) همچنین فرمودند که کسی که واعظ درون داشته باشد، خداوند او را حفظ کند؛ مراد از این واعظ همان وجدان انسانی است؛ بسیاری از بانوان از روی نادانی سقط جنین می‌کنند و سپس پشیمان می‌شوند؛ اگر واعظ درون بیدار باشد، انسان را در این موارد پشیمان می‌کند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر به دنیای امروز نگاه بیاندازیم، به حادثه تلخ تروریستی تهران اشاره می‌کنیم که در آن 17 نفر از افراد بی‌گناه شهید شدند؛ برخی از دولتمردان آمریکا اظهار خوشحالی کردند؛ ای بیچاره‌ها فرصت خوبی برای تسلیت و کاهش نفرت‌ها بود، ولی با این حرف خود در همه کشور نفرت پاشیدید و به همین خاطر امروز بیش از هر روز دیگر از شما متنفر هستند، چون اگر کسی یک جو وجدان و عقل داشته باشد، چنین سخنی نمی‌گوید.

وی افزود: زمانی که از توبه از گناه بحث به میان می‌آید، باید بدانند که توبه زمانی قبول است که با عمل نیک آینده آن توبه اثربخش شود.

این استاد حوزه گفت: یکی از شخصیت‌ها به من رو کرد و گفت که چند تار من سپید شدند و همین چند تار مو بزرگترین واعظ من هستند و به همین خاطر از شما درخواست بخشش می‌کنم که اگر حرفی و یا بحثی مطرح کردم از من درگذرید.

آیت‌الله مکارم شیرازی یادآور شد: هارون از امام موسی بن جعفر درخواست موعظه کرد و امام نیز به او فرمود که هرچه در این دنیا می‌بینی، از جمله بیماران و برگ‌ها و آب روان.... معجزه است، ولی گوش شنوا و چشم بینا می‌خواهد.

وی تاکید کرد: باید با موعظه و مکتب امام علی(ع) قلب خود را روشن نگاه داریم؛ در مواقع تنهایی اسلام، کسی که به یاری دین خدا می‌آمد، حضرت علی(ع) بود؛ یکی از نمونه‌های این جریان، جنگ احد است که ایشان در آن جنگ سپر پیامبر شدند و ضربات دشمن را تحمل کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه