English

ایجاد یک نقطه عطف در روابط ایران و ایتالیا

با افتتاح غرفه ایتالیا در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بر گسترش همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور و ایجاد یک نقطه عطف در این زمینه تاکید شد.

ایجاد یک نقطه عطف در روابط ایران و ایتالیا

به گزارش خبرگزاری موج روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت و در نخستین روز از برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و انتیمو چزرو معاون میراث و فعالیت‌های فرهنگی ایتالیا، غرفه‌ این کشور که امسال به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد افتتاح شد.

در ادامه پس از بازدید کوتاهی از این غرفه،  چزرو با ابراز خرسندی از میهمان ویژه بودن کشورش در نمایشگاه  بین‌المللی کتاب تهران گفت: به نمایندگی از وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی در این‌جا هستم و خرسندی و خوشحالی خودم را از این حضور اعلام می‌کنم.

او افزود: ایتالیا به عنوان اولین کشور غربی میهمان نمایشگاه  بین‌المللی کتاب تهران است. من سال گذشته نیز میهمان این رویداد فرهنگی بودم تا مقدمات میهمان ویژه شدن‌مان در امسال را فراهم کنم. اهمیت این رویداد که در نوع خود بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی خاورمیانه است به خاطر تعداد مخاطبان  و ناشران قابل توجه است که آن را برای ما به تجربه‌ای بی‌بدیل  و شورانگیز بدل می‌کند.

معاون وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی ایتالیا در ادامه سخنانش به برنامه‌های حاشیه‌ای کشور ایتالیا در نمایشگاه  بین‌المللی کتاب تهران و همچنین سطح شهر تهران اشاره کرد.

او همچنین از انجمن ناشر ان ایتالیایی،‌ شهر کتاب، موسسه خانه کتاب، دفتر بازرگانی ایتالیا در ایران، سفیر ایتالیا و طراح غرفه ایتالیا در نمایشگاه تشکر کرد و گفت: ایتالیا تلاش می‌کند در جایگاه میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همکاری بیشتری با صنایع فرهنگی و نشر ایران انجام دهد و این همکاری‌ها بعد از پایان نمایشگاه نیز ادامه پیدا کند

چزرو اظهار کرد:‌ معتقدم ایران و ایتالیا  می‌توانند یک مسیر مشترک مدنی را با همکاری هم طی کنند.

او همچنین گفت: اولین هدف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کتاب‌خوانی است که می‌تواند افق‌های جدیدی را به روی آدمی بگشاید و هدف نمایشگاه هم همین است. اطمینان دارم از این به بعد شاهد برنامه های فرهنگی بیشتری از این دست بین ایران و ایتالیا خواهیم بود.

معاون وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی ایتالیا در پایان سخنانش گفت: واقعا برای من جای خوشحالی دارد وقتی می‌بینم در ایران این‌قدر جوانان با شور و علاقه به نمایشگاه بین‌المللی کتاب می‌آیند و این مسئله برای من خیلی وجدآور است. ما می‌خواهیم این تصویر را از ایران به جهان منتقل کنیم.

در ادامه‌ این مراسم سیدعباس صالحی هم در سخنانی گفت: فقط رنگ پرچم ایران و ایتالیا به هم نزدیک نیست. بلکه رنگ فرهنگ این دو کشور نیز به هم نزدیک است.

رئیس سی‌امین نمایشگاه  بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: سابقه تمدنی ایران و ایتالیا، سابقه‌ فلسفی، ادبی و هنری و سابقه دینی دو کشور ایتالیا و ایران پا به پای هم حرکت کرده و می‌کند.

صالحی گفت: سال گذشته که آقای چزرو به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمد پس از گفت‌وگو دیدیم سلایق فلسفی هر دو ما نیز به هم نزدیک است و همین موجب شد که علاوه بر مشترکات دیگر، روند برنامه‌ها برای میهمان ویژه شدن این کشور در ایران سرعت بیشتری بگیرد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد بیان کرد: با توجه به گفت‌وگوهایی که از سال گذشته در این رابطه داشته‌ایم و هم‌اکنون نیز داریم فکر می‌کنیم این باعث ایجاد یک نقطه عطف فرهنگی و ارتباط جدید بین دو کشور شود و نشر و کتاب پایه‌گذار این ارتباطات خواهد بود.

او افزود:‌ مطمئنا وقتی نمایشگاه چهلم کتاب تهران در ایران برگزار شود روابط فرهنگی ایران و ایتالیا در نقطه متفاوتی از آن‌چه الان داریم قرار خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه