English

مرمت و صحافی کتب قدیمی و خطی در کتابخانه حرم حضرت معصومه(س)

مدیر فرهنگی و هنری آستان حضرت معصومه (س)، گفت: احیای کتب خطی احیا ارزش ها است که باعث زنده ماندن هویت یک ملت می شود و در این راستا، کتابخانه آستان، با بهره گیری از هنرمندان دراین عرصه رکوددار و پیشتاز احیای کتب خطی است.

مرمت و صحافی کتب قدیمی و خطی در کتابخانه حرم حضرت معصومه(س)

به گزارش خبرگزاری موج، حجت الاسلام محمدی کرمانشاهی با اعلام این خبر گفت: مرمت، بازسازی، صحافی و جلد آرایی کتاب های خطی باید در نهایت دقت انجام شود که در صورت نبودن نیروی انسانی،نگرانی هایی در باب انتقال کتب های خطی و نسخه های نایاب و ارزشمند به بیرون از مخازن اصلی وجود خواهد داشت.

وی افزود: خوشبختانه کتابخانه آستان، با وجود نیروی انسانی، کتاب های خطی و آسیب دیده ارزشمند را برای مرمت و صحافی به بیرون انتقال نمی دهد و تمامی اقدامات در خود کتابخانه انجام می شود.

وی ادامه داد: مرمت، صحافی و جلد سازی کتاب های خطی و نسخه های قدیمی در این بخش انجام می شود و درهزینه های سرسام آور مرمت و صحافی نیز صرفه جویی می شود و با کمترین هزینه توسط نیروهای مخلص و هنرمند انجام  می شود.

محمدی کرمانشاهی تاکید کرد: مرمت و صحافی کتاب های قدیمی و نسخه های خطی آسیب دیده از جمله کارهای بسیار سخت و طاقت فرسا است که به مرور زمان می تواند مشکلاتی را برای فعالان در این عرصه هنری به وجود بیاورد.

وی گفت: تا کنون در کتابخانه حرم بانوی کرامت، چندین هزار کتاب خطی و نسخه قدیمی مرمت و صحافی شده اند که در نوع خود یک رکورد در دنیا در باب مرمت و صحافی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه ارزش یک کتابخانه غنی به وجود کتب خطی و نسخ قدیمی کمیاب، نایاب و تک نسخه است، گفت: احیای کتب خطی احیا ارزش ها است که باعث زنده ماندن هویت یک ملت می شود.

مدیر فرهنگی و هنری آستان حضرت معصومه (س)، تاکید کرد: باید اهتمام بیشتری نسبت به مرمت و صحافی کتب قدیمی و خطی داشته باشیم و در این راستا، کتابخانه آستان، با بهره گیری از هنرمندان دراین عرصه رکوددار و پیشتاز احیای کتب خطی است.

محمدی کرمانشاهی با تبیین مراحل مرمت، صحافی و جلد آرایی کتاب های خطی و قدیمی و آسیب دیده گفت: با توجه به نوع کتاب از حیث اوراق و مقدار آسیبی که دیده است و همچنین نوع خطوطی که درهر صفحه چاپ و یا نوشته شده است، مراحل مرمت و صحافی و… فرق می کند و تشخیص آن بر عهده کسی است که می خواهد این فعالیت را انجام بدهد.

وی افزود: پاکسازی از خاک و خاشاک، آفت زدایی، میکروب کشی از جمله اقدامات اولیه برای شروع مرمت و صحافی است و اقداماتی از قبیل دوخت کتاب به گونه ای هنرمندانه و زیبا انجام می شود تا مقاومت کتاب ها چندین برابر شود .

مدیر فرهنگی و هنری آستان حضرت معصومه (س)،ادامه داد: اتصال کاغذهایی خارج از اوراق اصلی نسخه قدیمی و آسیب دیده به نسخه اصلی نیز یکی از مراحل سخت و هنرمندانه در بخش مرمت و صحافی است که در این قسمت توسط هنرمند با تجربه انجام می شود.

محمدی کرمانشاهی گفت: در این کار بخشی از حاشیه های صفحات نسخه قدیمی و خطی که دچار آسیب شده است با تهیه اوارقی مشابه با اوراق نسخه اصلی از نظر کیفیت و رنگ، اتصال انجام می شود.

وی با اشاره به مرحله دیگری از مرمت و صحافی گفت: برش کتاب با دستگاه های مخصوص و یکسان سازی صفحات کتاب از حیث طول و عرض که دچار آسیب شده اند نیز یکی از جمله کارهایی است که در این بخش انجام می شود .

به گفته وی؛ این کار در صورتی انجام می شود که کل حاشیه کتاب در صورتی که نوشته ای نداشته باشد توسط موریانه و یا به واسطه قرار گرفتن در معرض آب و یا آتش دچار آسیب شده است و ظاهر کتاب از نظر طول و عرض در صورت کلی یکسان نیست.

وی خاطر نشان کرد: «بدرقه» کتاب از دیگر مراحلی است که باید در نهایت دقت و ظرافت در بخش مرمت و صحافی صورت بگیرد تا با نسخه اصلی همخوانی داشته باشد.

مدیر فرهنگی و هنری حرم کریمه اهل بیت(ع) اظهارکرد: «جلد سازی» مناسب ، در صورتی که کتاب خطی جلد نداشته باشد، از دیگر فعالیت ها و مراحل در بخش مرمت و صحافی است و و باید طوری این کار انجام شود که ارزش هنری کار حفظ شود و با استفاده از روغن وازلین و موم عسل این کار به حالتی مقاوم و زیبا تبدیل می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی