English

درباره جشنواره‌ای که فراگیر شده است

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس - حمید قبادی - درباره ششمین جشنواره مد و لباس فجر یادداشتی نوشت.

درباره جشنواره‌ای که فراگیر شده است

به گزارش خبرگزاری موج، متن کامل یادداشت دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس به این شرح است:

یک - تالار وحدت تهران 

خیابان شهریار برای بسیاری از تهرانی‌ها، یادآور کنسرت‌ها و نمایش‌های پرطمطراق داخلی و خارجی است که همواره جمعی از نخبگان در آن تردد می‌کنند. جایی که شاید هنوز هم تنها نمایشگاه‌های مهمی که در آن برگزار شده، همان دو دوره جشنواره فجر بوده که خیل عظیمی از مردم را برای دیدن آنچه برای‌شان جذاب بوده، به این خیابان و تالار پرهویت وحدت کشانده است.  

اما «وحدت» تنها کاربرد امسالش نام این مجموعه فرهنگی که متعلق به وزارت ارشاد است، نبود، بلکه در ششمین جشنواره مد و لباس فجر، تبلوری از مفهوم وحدت در عین کثرت برای فعالان حوزه مد و لباس بوده است. نمایش آثار ارزشمندی که در این دوره توانست نظر اکثریت کارشناسان و فعالان حوزه مد و لباس را جلب کند، نشان داد که می‌توان در عرصه هنر اختلاف نظر و نقص داشت، ولی برای یک هدف مشترک از توان هنرمند، مسوول فرهنگی، تولیدکننده و ... خرج شود.  

همیاری همه بخش‌هایی که برای برگزاری مطلوب این جشنواره از خواسته‌های شخصی و گروهی خویش و «من»ها گذشتند تا نمایش توانمندی هنر مد و لباس ایرانی در ششمین سال با آبرو و عزت برگزار شود، نشان داد برخلاف برخی دیگر از حوزه‌های پر سر و صدا، کسی به‌دنبال برتری‌های شخصی نیست، آنچه اهمیت دارد، رشد و ارتقای کیفی آثار ارائه‌شده در جشنواره و ورود این آثار به بازار است.  

دو - برج آزادی 

نشست‌های پرمخاطب این دوره از جشنواره اگرچه در محلی مستقل از بخش نمایش آثار برگزار می‌شد و بالطبع شاید آن همه امکانات و دسترسی را هم نداشت، اما با اطمینان می‌توان گفت که پربارترین و بازده ترین دوره بخش دانشگاهی جشنواره‌های مد و لباس فجر بود.  

به یاد دارم در دوره‌های چند سال گذشته، شاید شاهد حضور ۷۰ دانشگاه و مرکز فرهنگی نیز بودیم؛ اما این دوره با برنامه‌ریزی مناسب، گروه‌های هدف از مراکز اصلی و تخصصی مد و لباس دعوت شدند و ۲۰ غرفه برای دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و دستاوردهای آن‌ها و چند غرفه نیز برای بخش موسسات تک منظوره هنری در نظر گرفته شده بود. 

مهم‌ترین شاخصه این دوره، اما پاسخ مثبت اهالی هنر و دانشجویان و دانشگاهیان به این جشنواره بود که به مثابه «یک فرصت علمی» به جشنواره نگریستند و با حضور پرتعداد خود در برخی کارگاه‌های آموزشی که در مواردی با حضور ۳۰۰ نفره آن‌ها برگزار شد، رکورد استقبال از این کارگاه‌ها که در جشنواره‌ها و رویدادهای دیگر به شکل فرمایشی برگزار می‌شود، شکسته شد. آشنایی اساتید و اعضای هیات علمی و دانشجویان با هم، زمینه تعامل و ترویج علمی‌نگری را در این جشنواره فراهم ساخت.

سه - برج میلاد تهران 

این‌که جشنواره فجر تمرکز خود را روی یک بخش بگذارد و زمینه برای اشتراک اقدامات اقتصادی و هنری فراهم نکند، همواره خطری است که این رویداد را تهدید می‌کند. برج میلاد تهران، اما برای نخستین‌بار در این دوره شاهد حضور غرفه‌هایی بود که برای نمایش توانمندی خود به‌عنوان تولیدکننده ایرانی که با افتخار در حوزه تولید لباس ملی فعالیت می‌کنند، در جشنواره حاضر شده بودند.  

این در حالی است که می‌توان در فرصت‌های بعدی از جشنواره، زمینه‌های معرفی بیشتر این برندهای تاثیرگذار ایرانی را در کنار هم به شهروندان شهرهای مختلف کشور فراهم آورد.  

چهار - ۱۵ استان کشور 

این‌که جشنواره در ششمین گام می‌تواند موفق شود که حضور خودش را منحصر به تهران نکند و با هدف تمرکززدایی و فراگیری معرفی طرح‌ها، زمینه‌های دسترسی هرچه بیشتر مردم را به محصولات ایرانی فراهم کند، خود نشانه‌ای است از توجه به اجرای قانون ساماندهی مد و لباس که توانسته امروز به‌شکل عینی و نه شعاری در همه کشور گسترانده شود.  

استقبال مخاطبان که هنوز هم تا روزهای پایانی سال از جشنواره مد و لباس در استان‌های مختلف بازدید می‌کنند، می‌تواند نویدی باشد از نفوذ لباس ایرانی اسلامی در پس‌کوچه‌های شهرها که توانسته تغییر ذائقه را از جنس‌هایی که با نگاه ملی در تعارض هستند به سمت و سوی لباس‌های ارزشمند ایرانی تغییر دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه