English

ششمین دوره کتاب سال سینمای ایران با معرفی برگزیدگان پایان یافت

مراسم اهدای جوایز ششمین دوره کتاب سال سینمای ایران در تالار «سیف‌الله خداداد» خانه سینما برگزار شد.

ششمین دوره کتاب سال سینمای ایران با معرفی برگزیدگان پایان یافت

به گزارش خبرگزاری موج، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در این مراسم گفت: این مراسم‌ها از نیازهای سینما است و به حلقه دانایی و توانایی سینمای ایران کمک می‌کند و قدرت می‌بخشد که زنجیره‌ای از دانایی و توانایی به وجود بیاید. توانایی بدون دانایی امکانپذیر نیست. در روزگار فعلی،صاحب نظر دانستن و صاحب نظر شدن کمی دشوار است. برای صاحب‌نظر شدن راهی پر پیچ و خم را باید طی کنیم همچنین برای صاحب نظر شدن باید کمی خون دل خورد.


او ادامه داد: در جهان دیروز، امروز و فردا بدون نظر نمی‌توان زیست و نه زیستن امکانپذیر است. فاصله بین نظریه ما را دچار توهم دانایی می‌کند و خدا نکند که دچار توهم دانایی و توانایی شویم.

شاهسواری افزود: رادیکالیسم در نظر منجر به این می‌شود که در بین فضای آدم‌ها شکاف به وجود بیاید. جهان را باید از مناظر مختلف نگاه کنیم. اگر از کسانی انتظار بزرگی داریم نباید «رادیکالیسم نظر» داشته باشند. کسانی که دچار رادیکالیسم می‌شوند، افراد ناامیدی هستند که جهان را تمام شده تصور می‌کنند. کسی که تکه‌ای امید داشته باشد جهان را به صورت رادیکالیسم نگاه نمی‌کند. کسانی که فکر می کنند آن‌چه می‌گویند همان است، چاره‌ای نداریم و فقط برای آن‌ها باید آرزو سلامتی کنیم.

او در انتها گفت: امیدوارم حلقه دانایی و توانایی سینما به جلو برود و رشد محتوایی، معنایی، زیرساختی و ارتباط با مخاطب و گردش مالی داشته باشد. همه‌ی این‌ها مدیون دانایی و توانایی است. تا زمانی که خلاقیت وجود داشته باشد، ناامیدی راه به جایی نمی‌برد.

اکبر نبوی، دبیر ششمین دوره جشن کتاب سال سینما نیز در این مراسم با بیان اینکه این امسال نسبت به سال گذشته آثار بیشتری را دریافت کرده‌ایم، گفت: امسال ۴۷ اثر به ما رسیده است که هیات داوران(محمد بزرگ‌نیا٬ شهرام جعفری‌نژاد٬ محمد شهبا، محمد گذرآبادی و مسعود نقاش‌زاده) در طول چهار ماه این آثار را بررسی و ارزیابی کردند.

او ادامه داد:با توجه به اینکه تعداد آثار رسیده زیاد بود، با پیشنهاد هیات داوران، این آثار به صورت موضوعی مورد داوری قرار گرفت. این مسئله در دوره چهارم نیز پیشنهاد شده بود که آثار به صورت موضوعی بررسی شود اما در این دوره با موافقت منوچهر شاهسواری -مدیرعامل خانه سینما- آثار به صورت  موضوعی بررسی شد و به همین دلیل تعداد جوایز ما در این دوره افزایش یافت.

او افزود: جوایز در چهار بخش مباحث نظری، فنون عملی، فیلم و فیلم‌ساز و مرجع شناسی اهداء خواهد شد.

وی از خانه سینما برای برگذاری این جایزه تشکر کرد و گفت: امیدوارم این جایزه باعث رشد و گسترش تالیف و ایجاد انگیزه برای ناشران باشد و در دوره‌های بعد این جایزه به صورت پربارتری برگزار شود.

در ادامه این مراسم،محمد بزرگ‌نیا بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.

در بخش‌های مختلف جایزه برای تالیف و ترجمه اهداء شد که به شرح زیر است:

در بخش فنون عملی: هدهد زرین و لوح افتخار به محمد رحیمی برای تالیف کتاب «مفاهیم و تکنیک‌های فیلمبرداری» اهداء شد.

 در بخش ترجمه: جایزه به کتاب «مکالمات والترمرچ» نوشته مایکل انداج با ترجمه مصطفی خرقه پوش رسید.

در بخش فیلم و فیلمساز: جایزه تالیف به سعید عقیقی نویسنده کتاب «زیرپوست قصه‌ها» رسید. عقیقی نویسنده کتاب با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این برنامه گفت: امیدوارم این سری برنامه‌ها و نوشتن کتاب‌ها ادامه داشته باشد زیرا سینما به کتاب تالیفی در زمینه مرور سینما نیاز دارد.

همچنین در بخش ترجمه، جایزه به سهراب مهدوی برای ترجمه کتاب «سرکلاس با کیارستمی» نوشته پال کرونین، اهداء شد و مهدوی گفت که این کتاب در سالی که کیارستمی درگذشت منتشر شد. یادی از ایشان می‌کنم. این کتاب فقط کتاب سینما نیست بلکه کتاب زندگی است.

در بخش مباحث نظری، جایزه این بخش به احمدرضا معتمدی نویسنده کتاب فلسفه فیلم، رسید.

همچنین جایزه ترجمه این بخش به مترجم کتاب معماری تصویر، نوشته یوهانی پالاسما، علی ابهری، اهداء شد.

در بخش کتاب مرجع، جایزه به کتاب «کتاب شناسی سینما» نوشته اصغر یوسفی‌نژاد، اهداء شد.

در بخش ترجمه نیز جایزه به مترجم کتاب «شهرها و سینما» نوشته باربارا منل  با ترجمه مشترک نوید پورمحمدرضا و نیما عیسی‌پور، اهداء شد.

در بخش دیگری از مراسم، جایزه ویژه هیات داوران اهدا شد به احمد ضابطی جهرمی برای نوشتن کتاب «تکنیک‌های تدوین» و همچنین جایزه ویژه سینمای ایران به کتاب «رویای صادقه» نوشته بهزاد رحیمی اهداء شد. همچنین از ناشر برگزیده حوزه کتاب سینما نیز تقدیر به عمل آمد ‌و در این بخش جایزه به محمود بهمن‌پور مدیر نشر نظر اهداء شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی