English

وزیر فرهنگ:

جوان ایرانی بیش از هر زمان دیگری به نشاط نیاز دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نسل جوان ما امروز بیش از هر زمان دیگری به نشاط نیاز دارد و سخت گیری‌های بی مورد جز افزایش آسیب های اجتماعی سودی نداشته و ندارد.

جوان ایرانی بیش از هر زمان دیگری به نشاط نیاز دارد

به گزارش خبرگزاری موج، صالحی امیری در نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: مرز ما در حوزه فرهنگ و هنر ، شرع و قانون است.  باید فضا را باز کنیم تا جوانان به صورت رسمی نشاط داشته باشند و اگر جوانان از فضای رسمی محروم شوند مطمئن باشید که زیرزمینی فعالیت خواهند کرد.

وی تاکید کرد: امروز روحانیت باید پرچم دار نشاط و غرور ملی در کشور باشد و مدیران در کنار هر کار و اقدامی که انجام می‌دهند ایجاد نشاط کنند چرا که مردم و جوانان با امید زندگی می‌کنند و ناامید کردن جوانان از آینده گناه بزرگی است. جوانان نیاز به نشاط دارند و مردم مشکلی ندارند اگر دیگران برای آن‌ها مشکلی ایجاد نکنند. معتقدیم که فرهنگ ملی از فرهنگ دینی جدا نیست.  سه هزار کانون قرانی در کشور داریم ، 89 نمایشگاه کتاب در ایران و جهان برگزار کرده‌ایم  و 175 فیلم در جشنواره فجر به نمایش گذاشته شد که توانست برای بیست میلیون مخاطب نشاط ایجاد کند.

صالحی امیری با اشاره به وضع تمایز استان کهکیلویه و بویراحمد نسبت به سایر استان‌ها بیان کرد: مردم این استان انسان‌های پاک، نجیب، بامعرف و با اخلاق هستند. نجات مردان این استان مورد تاکید همگان است. هویت، معنویت و دلبستگی به اهل بیت (ع) در این استان چشمگیر است. باید قدردان این هویت و معنویت باشیم که می‌تواند ظرفیت و بستر خوبی برای توسعه و تعالی  استان باشد.

وی با بیان این که دولت تدبیر و امید، کشور را در شرایط سختی تحویل گرفت، اظهار کرد: مجموع  شرایطی که در آن زمان وجود داشت، قطعنامه‌های ظالمانه توسط غرب و آمریکا در قرار گرفتن در فصل هفت منشور سازمان ملل، تورم بیش از ۴۳ درصدی، رشد منفی ۶، گرانی ۳۰۰ درصدی، بیکاری بیش از ۱۳ درصدی و تنش و مناقشه بین نهادهای رسمی و نوعی اختشاش در فضای سیاسی کشور بود که برای عبور از این وضعیت نیازمند یک‌سری اقدامات بودیم. همچنین صادرات نفت کشور در گذشته زیر یک میلیون بشکه بوده و پول‌های فروش نفت کشور بلوکه بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جنگ محصول شکست مذاکرات است، خاطر نشان کرد: از این منظر مذاکرات را دولت یازدهم آغاز کرد، چرا که راهی جز مذاکره برای کشور نبود. هم‌اکنون نگرش دولت ها نسبت به ایران تغییر کرده و ایران‌هراسی که وجود داشت از بین رفت. در دولت گذشته مقامات ما از سفر به خارج از کشور محروم بودند و حساب‌های بانکی ما مسدود شده بودند و ایران اسلامی در تحقیر به سر می‌برد که در دولت تدبیر و امید زنجیر تحقیر پاره شده است، به طوریکه بیش از یکصد مقام رده بالای خارجی به ایران سفر کردند و هر روز این سفرها را داریم که نشان‌دهنده پاره شدن زنجیر تحقیر و تحریم است. در مذاکرات هسته‌ای  توانسته‌ایم بین آمریکا و رژیم نامشروع صهیونیستی شکاف ایجاد کنیم.

صالحی امیری تصریح کرد: در یک سال گذشته ۱۱.۳ میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد کشور شد و با توجه به اینکه با منابع داخلی امکان رشد وجود ندارد ۱۰۰ میلیارد دلار برای رسیدن به رشد مطلوب نیاز داریم که از طریق سرمایه‌گذاری خارجی امکانپذیر خواهد شد. برای اولین‌بار در کشور میزان برداشت نفت با کشورهای همسایه به صورت مشترک برابر شده است. چند میلیارد دلار در گذشته در این زمینه به این کشور ضرر وارد شده و این زیان‌های مشهودی است که کسی نمی‌بیند و برخی‌ها این زیان‌ها را ۹۰۰ میلیارد دلار عنوان می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروز کشور ما برای صادرات نفت به هر کجای دنیا محدودیتی ندارند و بعد از ۶۰ سال با دخالت ایران کاهش تولید نفت را در بین کشورهای اوپک داشته‌ایم. اجماع جهانی اوپک شکل گرفت که تصمیم گیرنده اصلی آن ایران بود.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه هیچ جای دنیا امن نیست، اما جمهوری اسلامی ایران در امن‌ترین نقطه دنیا قرار دارد، گفت: این مسئله مرهون تدابیر مقام معظم رهبری، ‌قدرت نظامی نیروهای مسلح از جمله ارتش، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی است که محصول تدابیر دولت یازدهم بوده که از دام افتادن ایران در یک جنگ جلوگیری شده و امروزه کلید حل مسائل خاورمیانه در دست ایران است و در همه مناقشات منطقه ایران اسلامی حضور دارد و  امروزه ما تعیین می‌کنیم که چه کشوری در مذاکرات موضوعات مختلف باشد یا نباشد و این همان عزت، حکمت و مصلحت است که در سیاست خارجی داریم و باید قدردان این مسئله باشیم و فراتر از همه این اقدامات ما مدیون خون شهدای  انقلاب اسلامی و شهدای مدافع حرم و خانواده شهدا و جانبازان هستیم.

وی اظهار کرد: ما در مذاکرات هسته‌ای چیزی از دست نداده‌ایم و چیزهای زیادی به دست آورده‌ایم که یکی از آن‌ها خریداری و وارد کردن ۲۴۰ تن کیک زرد بوده است. در آژانس هسته‌ای به رسمیت شناخته شده‌ایم و امروزه ایران در حال فروش تولیدات خود به دنیا است و همه امکانات لازم را از جمله مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و بیمارستان‌ها را برای یک جهش هسته‌ای فراهم کرده‌ایم. اگر دشمن قاعده بازی را برهم بزند، خودش بازنده است. در سال ۹۱، ۱۴۳ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته‌ایم که این میزان در سال ۹۵ به ۳۳ میلیارد دلار رسیده و این نقطه بسیار مهمی است که کشور را در شرایط بحرانی مدیریت کنیم. ۱۵ هزار کارگاه کوچک فعال شد، ‌به همه اعتبارات تملک دارایی‌ها تخصیص داده شده، 10 میلیون نفر فاقد بیمه در کشور بیمه شدند و یارانه قطع نشده است و همچنان پرداخت می‌شود. در دولت تدبیر و امید ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده، البته دغدغه اصلی کشور بیکاری است که سالانه نیازمند ۱۰۰ میلیارد دلار هستیم تا بتوانیم برای ۵۰۰ هزار نفر هر سال شغل ایجاد کنیم.

وی گفت: انقلابی بودن یعنی توجه به منافع و مصالح مردم و کاهش فقر. 11 میلیون حاشیه‌نشین در کشور داریم، دو میلیون معتاد، طلاق ۲۷ درصدی و ۱۴ میلیون پرونده در قوه قضاییه که این مسائل افتخار نیست و باید همه تلاش کنیم تا آسیب های اجتماعی را کاهش دهیم و لازمه این امر توسعه است و مردم نیاز به امید دارند. هرکس بر طبل وحدت می‌کوبد در جهت منافع مردم حرکت می‌کند. کسانی که دولت را تخریب می‌کنند نمی‌دانند که نظام را تخریب می‌کنند و دولت جزئی از نظام است و این دو از هم تفکیک‌پذیر نیستند و ما نیز هیچ شأنی جز خدمتگذاری به مردم نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: همه باید بستر تعالی و توسعه را با وحدت دنبال کنند. عده‌ای فکر می‌کنند با تخریب دولت به مردم خدمت می‌کنند که سخت در اشتباه هستند. عده‌ای با فضاسازی و جوسازی آب را گل آلود می‌کنند تا ماهی بگیرند که این مسئله خیانت به ملت است. دولت زمینی است و آسمانی نیست. اگر در کشور موفقیتی است متعلق به ملت است و اگر ضعفی وجود دارد مربوط به ما و مسئولان دولت است. از مقدسات سوء استفاده نمی‌کنیم. سکان دار این کشور مقام معظم رهبری است. رهبری معظم متعلق به همه جهان اسلام است و مراجع هم متعلق به تشیع است و ما حق نداریم از منابع قدسی در جهت امیال سیاسی خود استفاده کنیم. همه ما در زیر یک چتر زندگی می کنیم و همگان باید بپذیریم که با همدلی و هماهنگی زندگی کنیم. بلوک بندی ها کاذب است  و ما موافق نیستیم. کشور رهبر و قانون دارد و امروز بیش از هر زمان دیگری به اخلاق، معرفت و معنویت نیاز داریم.‌

صالحی امیری اظهار کرد:  امروز بیش از هر زمان دیگری به اخلاق ، معرفت و معنویت نیاز داریم که در کشور یک شرع و قانون وجود دارد و ما قائل به حکومت ها و اتحادهای محلی نیستیم. مشکلات امروز ما متعلق به عملکرد دیروز ماست که به اخلاق توجه نکرده ایم. اخلاق از مدرسه و جامعه آغاز می‌شود و در جامعه اخلاق گرا تخری ، انگ زنی، اتهام زنی، اعتیاد،  ایدز، طلاق،‌ گران فروشی، فساد و رانت وجود ندارد و ما باید وضعیت  فرهنگ و اخلاق دهه اول انقلاب را احیا کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اربعین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی ثمرات زیادی برای ملت داشتند و منشا خدمات زیادی در دوران حیات خود بود که مدیریت کشور محصول تلاش‌های ایشان در زمینه کادرسازی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه