English

۵۰۰۰ ربات برای تهیه نقشه ۳بعدی از کهکشان همکاری می کنند

۵۰۰۰ ربات در پروژه ای مشترک و با همکاری یکدیگر نحوه تاثیرگذاری انرژی تاریک بر کیهان را به تصویر خواهند کشید.

۵۰۰۰ ربات برای تهیه نقشه ۳بعدی از کهکشان همکاری می کنند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از فیزورگ، در کیهان‌شناسی، انرژی تاریک نوع ناشناخته‌ای از انرژی است که همه فضا را در برگرفته و سرعت انبساط جهان را می‌افزاید. هزاران ربات پروژه ‌ای را برای ایجاد نقشه‌های سه‌بعدی از کهکشان راه اندازی خواهند کرد تا چگونگی تاثیرگذاری انرژی تاریک روی فضا را دریابند؛ پروژه طیف‌سنج انرژی تاریک(DESI) که اعضای آن عبارتند از برکلی، دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه ییل و دانشگاه دورهام، برای ایجاد ۵۰۰۰ ربات که در سال ۲۰۱۹ و در خارج از زمین به فعالیت خواهند پرداخت از وزارت انرژی آمریکا مجوز دریافت کردند.

با این ابزار می توان در پنج سال تقریبا ۴۰ میلیون کهکشان را اندازه گیری کرد و از ساختارهای بزرگ مقیاسی با درجه سرخ گرایی(انتقال به سرخ) حداکثر ۱٫۷ نقشه سه بعدی ساخت. اطلاعات به دست آمده درک بهتر چگونگی تغییر جهان هستی در طول زمان و درک بهتر انرژی تاریک را موجب می شود.

نمونه آزمایشی ساخته شده که مبتنی بر سیستمی متشکل از ۱۰ ربات بوده و پروتو دسی نام گرفته در آگوست و سپتامبر امسال بر روی تلسکوپ مایال در رصدخانه ملی کیت‌پیک ایالت آریزونا نصب خواهد شد.

این ربات‌های استوانه‌ای فیبرهای نوری به عرض ۱۰۷ میلیونیوم متر دارند و به واسطه آن می‌توانند نقاط خاصی از آسمان را برای دریافت نوری که از اجرام آسمانی دور مانند ستاره‌ها، اختروش‌ها و کهکشان‌ها ساطع می‌شود را هدف بگیرند.

این ربات ها با اندازه گیری نور ساطع شونده امکان تعیین سرعت دور شدن کهکشان‌های مختلف از کره زمین را فراهم می‌کنند. چالش اصلی در اندازه گیری سرعت این همه کهکشان، به کارگیری همزمان تمام ربات‌های سنجش نور به هنگام حرکت در موقعیت‌های جدید است. اما محققان امیدوارند که بتوانند این کار را با موفقیت انجام دهند.

پس از انجام این پروژه دانشمندان آزمایشگاه برکلی قادر خواهند بود دهها هزار کهکشان را تجزیه و تحلیل کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه