English

ربات جراحی با چهار بازو که با دست و پا قابل‌کنترل است، ساخته شد

اکثر ربات‌های جراحی موجود در بازار دارای دو بازو هستند، اما یک ربات جدید با چهار بازو، با دست و پا قابل کنترل بوده و امکانات بیشتری دارد.

ربات جراحی با چهار بازو که با دست و پا قابل‌کنترل است، ساخته شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از نیواطلس، یک ابزار جراحی رباتیک تازه روانه بازار شده که به جای دو بازو دارای چهار بازو است و علاوه بر دو دست می توان از دو پا برای کنترل و مدیریت آن استفاده کرد.

محققان شرکت تحقیقاتی سوئیسی ای پی اف ال موفق به ساخت ربات جراح دارای چهار بازو شده‌اند. جراح با چهار دست و پای خود بخش‌های مجزایی از هر بخش این ربات را کنترل می‌کند و از این طریق می‌توان به طور همزمان جراحی‌های پیچیده را با دقت و سرعت بیشتری به پیش برد.

در این میان هر یک از پاهای کاربر روی یک پدال جداگانه قرار می‌گیرد. یکی از این پدال‌ها بازوی ثانویه کوچک‌تری را که دوربین آندوسکوپی را نگه می‌دارد، کنترل می‌کند، در حالی که دیگری بازوی دوم را کنترل می‌کند که یک گیره را نگه می‌دارد. عملگرها در هر دو پدال بازخورد لمسی را ارائه می دهند و اقدامات جراح را به گونه ای هدایت می کنند که نیروی زیادی را در نواحی ظریف بدن بیمار اعمال نکنند.

نیازی به گفتن نیست که کار با چهار ابزار جراحی به طور همزمان می تواند بسیار خسته کننده و گیج کننده باشد. به همین دلیل، این سیستم قادر است برخی از اقدامات اساسی جراح را پیش‌بینی کند و حرکات او را بر اساس آن هدایت کند. به عنوان مثال، اگر یک گره بر روی یک بخیه بسته می شود، ابزار آندوسکوپی می تواند به طور خودکار در موقعیتی حرکت کند تا بهترین دید را ارائه دهد، در حالی که گره را می توان از مسیر دید خارج کرد.

این ابزار فرصت‌های جدیدی را برای انجام عمل های جراحی لاپاراسکوپی با چهار دست به جراحان داده و به وی اجازه می‌دهد کاری را انجام دهد که معمولاً توسط دو یا گاهی سه نفر انجام می‌شود. آزمایشات بالینی این فناوری در حال حاضر در ژنو در حال انجام است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه