English

تامین سوخت بازگشت فضانوردان با استفاده از گازهای گلخانه‌ای

بدون شک تبدیل گازهای گلخانه‌ای به سوخت می‌تواند به مقابله با گرمایش جهانی کمک کند اما علاوه بر آن شاید بتواند به تولید سوخت در مریخ نیز کمک کند.

تامین سوخت بازگشت فضانوردان با استفاده از گازهای گلخانه‌ای

به گزارش خبرگزاری موج و به نقل از تک‌اکسپلوریست، مهندسان دانشگاه "سینسیناتی"(Cincinnati) با چنین هدفی، دست به توسعه روشی برای تبدیل گازهای گلخانه‌ای به سوخت زده‌اند.

جو مریخ عمدتا از دی‌اکسید کربن تشکیل شده است و با استفاده از این روش می‌توان میزان سوخت مورد نیاز فضانوردان برای بازگشت به زمین را به نصف رساند.

محققان از یک راکتور برای تبدیل دی‌اکسید کربن به متان استفاده کردند. ایستگاه فضایی بین‌المللی از فرآیند واکنش "ساباتیر"(Sabatier) برای دریافت دی‌اکسید کربن از هوای تنفسی فضانوردان و تبدیل آن به سوخت موشک برای حفظ این ایستگاه در مدار استفاده می‌کند.

"جینگجی وو"(Jingjie Wu) استادیار دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه "سینسیناتی" می‌گوید: این روش مشابه داشتن یک پمپ بنزین در مریخ است. شما به راحتی دی‌اکسید کربن هوا را از طریق این راکتور به متان تبدیل می‌کنید.

او افزود: من متوجه شدم که گازهای گلخانه‌ای در حال تبدیل شدن به مشکلی اساسی برای جامعه هستند. به همین دلیل است که من معتقدم باید به انتشار صفر خالص دی‌اکسید کربن دست یابیم.

این گروه از محققان در حال آزمایش کاتالیزگرهای مختلف هستند تا بازدهی متان را بالا ببرند.

"وو" می‌گوید: این فرآیند به کاهش تغییرات جوی کمک می‌کند و علاوه بر آن مزیت تجاری بزرگی در تولید سوخت به عنوان یک محصول جانبی دارد.

بازدهی این فرآیند ۱۰۰ برابر بیشتر از انواع مشابه آن در ۱۰ سال گذشته است. بنابراین می‌توان تصور کرد که سرعت آن بیشتر و بیشتر شود. طی ۱۰ سال آینده ما شاهد شرکت‌های نوپایی هستیم که از این روش به صورت تجاری استفاده می‌کنند.

این گروه علاوه بر متان با استفاده از کاتالیزگرهای مختلف موفق به تولید اتیلن شدند. اتیلن مهم‌ترین ماده‌ی شیمیایی جهان است.

"وو" می‌گوید: در حال حاضر برای سفر به مریخ و بازگشت از آن باید دو برابر سوخت با خود ببرید که بسیار سنگین است. ما می‌توانیم از دی‌اکسید کربن متانول تولید کنیم و از آن برای تولید سایر مواد استفاده کنیم. این راهی است که شاید بتوان به وسیله آن در مریخ ساکن شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه