English

انتخابات ترکیه/منافع ملی ما

انتخابات ترکیه/منافع ملی ما

دکتر محمودرضا امینی- خبرگزاری موج؛ انتخابات ترکیه حادثه مهمی در سپهر سیاسی این کشور محسوب می‌شود این در حالی است که دو دهه حاکمیت اردوغان همراه با مسائل سیاسی داخلی و خارجی همچنین همراه با فرایندهای اقتصادی و اجتماعی مهم بوده‌است.
در این بازه زمانی موضوع درگیری‌های سوریه و کنشگری ترکیه در منطقه ازیک‌طرف، مشکلات اقتصادی خاص در ترکیه و زلزله اخیر مهم‌ترین مسائلی است که می‌توان حکومت و دولت اردوغان را به‌عنوان یک چاله ابرچالشی محاسبه وارزیابی کرد.
این روند ونارضایتی های عمومی از دو دهه اخیر موجب شد مردم در انتخابات با فرآیند دوقطبی وضعیتی را رقم بزنند که اردوغان رقیبی جدی و همطراز، همچون قلیچدار اوغلو را پیش روی داشته باشد.
به‌هرحال انتخابات با شور و هیجانی که ایجاد شده بود و از طرفی الزامی که برای مشارکت مردم در انتخابات مطرح بود به‌دور دوم کشیده شد و اگرچه کاندیدای ۵ درصدی، سینا اوعان شاید تعیین کننده باشد اما با توجه به موفقیت حزب اردوغان در انتخابات پارلمان، احتمال موفقیت اردوغان با احتساب نفر سوم قابل‌توجه می‌باشد.
اما واقعیت این است که کنشگری هدف‌دار ترکیه درمنطقه تأثیر چندانی در تغییر راهبرد منطقه‌ای ترکیه با تغییر ویا تثبت رئیس جمهورآن نخواهند داشت اگرچه بطور حتم ویقین رخدادها وانتقام و وزن کشی های قابل ملاحظه ای در داخل ترکیه پدیدار میگردد.
تمایل عضویت اتحادیه اروپا و ناتو از یک‌سو و مسائل مربوط به حضور در منطقه و مداخلات در سوریه از سوی دیگر همچنین مقابله با کردهای عراقی و ترکیه‌ای به اضافه‌ی قدرت‌طلبی و توسعه‌طلبی ترکیه وتصرف قسمتی از خاک سوریه از مسائل جدی در منطقه می‌باشد و این در حالی است که فرآیند آرامش و باز تولید نقش سوریه در منطقه درحال شکل گیری است.
در این شرایط باید باور داشت مشخصاً منافع جمهوری اسلامی ایران مقتضی مداخلات مجدد ترکیه در منطقه خصوصاً در محور مقاومت نخواهد بود و از طرفی توسعه‌طلبی ترکیه قابل تحمل برای جمهوری اسلامی نیست درعین حال مداخلات ترکیه در منطقه که نافی تثبیت روند ساختار حکومت سوریه است قابل دقت وملاحظه منافع ملی جمهوری اسلامی است .
قاعدتاً هرگونه همراهی و هماهنگی ترکیه با جمهوری اسلامی مؤثر و مفید و همراه با منافع ملی و هرگونه توسعه‌طلبی و مداخلات منطقه‌ای وی موجب عدم امنیت جمهوری اسلامی خواهد. بود.و انتخاب اشخاص نمی‌تواند برای معادلات سیاسی و امنیت ملی ما تعیین‌کننده باشد ازاین‌رو ترکیه به عنوان یک واحد سیاسی مهم در همسایگی برای جمهوری اسلامی مهم و آرامش و همراهی او در منطقه خاستگاه جمهوری اسلامی و منافع ملی ما است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر