English

تاثیر نقش بلاگرها در تحکیم روابط خانواده ها و یا سست شدن پایه های زندگی

تاثیر نقش بلاگرها در تحکیم روابط خانواده ها و یا سست شدن پایه های زندگی

مهدی شیری کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی- خبرگزاری موج؛ در زمان های قدیم، سالهای نه چندان دور راه‌های ارتباطی و امکانات تبلیغات جهت به فروش رساندن محصول خاص یا عرضه آن بین مردم و جوامع مختلف همچون امروز نبودT بیشتر افراد با توجه به نیازهای ضروری خود در زندگی ملزومات اولیه و مایحتاج ضروری و اساسی خود را تهیه می کردند.

 همچنین سبک زندگی یک رویه ساده و تعریف شده داشت؛ اغلب مردم در یک سطح زندگی می کردند، روابط عاطفی و صمیمیت بین خانواده ها چه فامیل و چه همسایه و دوست بر اساس منافع مشترک نبود،چه بسا بر اساس همدلی،  دوست داشتن و محبت بین آنها شکل می گرفت که منجر به کمک رسانی به یکدیگر می شد.

سطح درآمدها نیز منطبق برآن و شرایط کسب و کار و فضای اقتصادی جامعه در حد معمول و متوسط بود.

گذشته همچون امروز فضای تجملاتی و چشم هم چشمی ها در بین افراد و مسائل معدود زندگی شخصی و فردی و اجتماعی مردم مشاهده نمی شد، همه برای تهیه کالا و استفاده از خدمات باید به صورت حضوری به مرکز مرتبط خرید مراجعه می‌کردند.

با وجود پیشرفت تکنولوژی و ایجاد زیرساخت های ارتباطی و شبکه های فراوان تلفن همراه و رسانه‌های ارتباطات جمعی در قرن ۲۱ و تغییر رویه سبک زندگی و روشهای ارتباطی مدل زندگی، خرید ،ارتباطات و...دست خوش.تغییرات زیادی قرار گرفت که  که ماحصل آن سبک جدید، روش‌های متفاوت خریدو فروش اقلام، بروز ناهنجاری های اخلاقی  و بی اخلاقی ها در جوامع گردیده است.

 وجود بلاگرها در دهه های اخیر با ظهور اینستاگرام و روند فضای مجازی دلبستگی‌های بیش از حد مردم و جامعه به امکانات نیاز به حضور و در این فضا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته که ترویج این سبک زندگی باعث تغییر ذائقه افراد جامعه و پمپاژ حس ناامیدی در بقیه افراد جامعه است که با تصاویر و فیلم های دروغین به مرور زمان روی روان جامعه و خانواده تاثیر منفی دارند.

در زمانی قرارداریم که تبلیغات اجناس مختلف، نمایش دادن زندگی شخصی، فیلم گرفتن از امکانات داخل زندگی، تنوع محصولات،استفاده از امکانات لاکچری، تبلیغ آن از طریق تصویر و ضبط فیلم و پخش آن در فضای مجازی باعث شده تا مخاطبان با توجه به جذابیت موجود جذب این قبیل بلاگر ها و صفحات آنها بشوند.

دیگر بسیاری از شعائر دینی و اخلاقی ما که سیره اهل بیت ودین که جزو آموزه های ماست دراین صفحات دیده نمیشود.

 کسب درآمدهای میلیاردی توسط بلاگرها در فضای مجازی باعث ترغیب  هر چه بیشتر جوانان برای شرکت در این فضا،پیگیری این صفحات، الگو قرار دادن این بلاگرهای شده که از خروجی این رویه میتوان به  عدم استقبال از ادامه تحصیل، پیدا کردن شغل مناسب، کسب تخصص موردنیاز جامعه و..اشاره کرد.

متاسفانه مقایسه زندگی واقعی با آنچه که در صفحات اینستاگرام وجود دارد یکی از چالش‌های جدی میان زن و شوهرهای جوان است که موجب سردشدن روابط‌شان و در برخی موارد طلاق هم می‌شود.

بسیاری از روانشناسان بر این باورند که «عدم اشتغال جوانان و داشتن تفریح و سرگرمی باعث شده است تا گردش در فضای مجازی جایگزین بسیاری از کارهای روزمره شود، افراد با دنبال کردن بلاگرها، زندگی دور از حقیقت و آمیخته با رویا می‌سازند.

تا زمانی که زیرساخت‌ها را درست نکنیم مشکلات اجتماعی افزایش پیدا می‌کند.

باید گفت که اغلب افرادی که بلاگرهای مختلف را دنبال می کنند هرچند ادعا دارند تحت تاثیر زندگی بلاگرها قرار نمی گیرند اما واقعیت این است خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر زندگی و اعتقادات و سبک زندگی این افراد قرار می گیرند البته همه افراد متخصص و صاحب نظر به این مسئله اذعان دارند که فضای مجازی نیازمند سر و سامان دادن و نظارت و وضع قوانین و مقررات به فعالیت افراد مشهور و بلاگر در این فضا است که تا به امروز برای این موضوع فکر اساسی نشده و متاسفانه هرروز تعداد این افراد بلاگر در شبکه‌های مجازی بیش از پیش دیده می‌شود، همچنین انتظار می‌رود که نظرات مسئولین تنها در قالب شعار نباشد.

البته کاربران فضای مجازی هم باید سواد رسانه ای خود را افزایش داده و زندگی خود را تحت تاثیر عده ای منفعت طلب و بی هنر قرار ندهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر