English

و اما ظریف!

و اما ظریف!

دکتر محمودرضا امینی- خبرگزاری موج؛ چالش گفتمانی ظریف قاعدتا وجود کلمه تعلیق یا عدم آن در متن یا پیوست های برجام نیست.

باید پذیرفت علیرغم خطاهای کلان مذاکرات برجامی، اما ظریف دیپلماتی آگاه در عین حال دارای سمت و سو فکری خاصی است بالاخره وی در ساختار آمریکا رشد و بلوغ علمی و دیپلماتیک خود را یافته و تمرین کرده است، پس نمی توان اقرار وی به عدم اطلاع از کلمه ای در متن یا پیوست برجام را قبول کرد.

آقای ظریف در چند روز به پایان کار دولت مصاحبه حساب شده ای با آقای لیلاز انجام داد که در آن کدهای فراوانی نهفته بود و صرف نظر از بحث میدان و دیپلماسی باید آن ها را کشف و بازشناسی نمود.

می توان قبول کرد که مقصود آقای ظریف در اقرار اخیر خود در گفت و گو (کلاب هاوس)  اعتراف صادقانه به یک اشتباه نبود که اگر چنین باشد انصافا می بایست به سرعت وی مورد بازخواست قرار گیرد اما در واقع آقای ظریف در آستانه مذاکرات وین کدها و پالس های جدیدی را مطرح کرده تا طرف های مذاکره کننده در همان مسیر و روال قبلی ادامه مذاکره و گفتگو دهند.

به نظر می رسد آقای ظریف نه تنها به خوبی می دانسته که تعلیق در کار نیست بلکه اینک به خوبی و با جرات دارد پیام می دهد که سطح گروه مذاکره کننده از توان و اطلاع کافی برخودار نیست و می توانند همچنان هر آنچه در لابه لای نوشته ها به عمد مغفول و یا غیر واقعی باشد را منظور و به امضا رساند.

 

سند برجام عملا رونوشتی از گزارش تحقیقی در پژوهشگاه آمریکایی است

حقیقت این است که سند برجام نه تنها نوشته شده ظریف نبوده بلکه براساس متن و گزارش تحقیقی است که چندین ماه قبل از آن در پژوهشگاه آمریکایی انجام شده بود و سند برجام عملا رونوشتی از آن است.

نویسنده قصد ندارد بگوید آقای ظریف خائن یا جاسوس است که این وظیفه ساختارهای اطلاعاتی است اما یقین دارد تفکر و باور آقای ظریف و همراهان وی بیشتر از آنچه با نگرش به شاخص های انقلابی درون به برون باشد با شاخص های آمریکایی به درون انقلاب بوده و این یعنی نفوذ.

اینک باید سه ملاحظه مهم را مذاکره کنندگان وین دقت کنند:

کدهای مصاحبه ظریف را رمزگشایی کرده و خود را آنچنان تقویت و هشیار کنند که بر متن و پیوست های برجام به طور کامل و دقیق و با ملاحظه ی تفاوت های زبان انگلیسی، آمریکایی و فارسی دقت نمایند.

اگر چه اراده در حال حاضر دولت در گره زدن همه مسایل به برجام نیست اما تیم مذاکره کننده باید از اقتدار و توان درک و فهم صحیح حقوقی، اقتصادی، سیاسی و زبان شناسی، همچنین دیپلماسی عمومی و رسانه ای برخوردار و مجهز شود. با تیم اروپایی و آمریکایی که در هرمورد با کمیته ای از کارشناسان و مدعیان فراوانی تشکیل می گردد و تعداد قابل ملاحظه ای را همراه دارد نمی توان و نباید با چند نفر مسئول و کارشناس به تقابل با آنها رفت.

اینجانب قبلا در فرصتی در نوشتار و گفتگوی خود به آقای ظریف و تیم مذاکره کننده متذکر شده بودم که هر مذاکره نیازمند اقداماتی از قبل، در حین و بعد از آن است. این اقدامات هم عملیاتی و هم رسانه ای است. از این رو به نظر می رسد اتفاقات مرزهای غربی و ادعاهای ترکیه، آذربایجان و احیانا ارمنستان و سایرین را که در هسته مرکزی آن کنش گری اسرائیل و آمریکا مشهود است و قطعا برای فشار به جمهوری اسلامی است را می توان در همین راستا ارزیابی کرد پس لازم است ساختارهای اطلاعاتی، امنیتی و فرهنگی کشور برای مذاکرات وین، اقدامات پیشینی در حال و پسینی را پیش بینی کنند. 

همچنین لازم است با ظرافت رفتار آقای ظریف و ظریفیان رصد، کنترل و پیگیری شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر