English

سرمایه‌گذاری گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در شرکت‌های نوآور با مدل شرکتی CVC

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر “اسنواونچرز” گفت: گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با توجه به لحاظ مدل‌های مختلف در تعامل با شرکت‌های نوآور، همکاری با این شرکت‌ها از طریق مدل شرکتی CVC را در سال‌های اخیر اجرایی کرده است.

سرمایه‌گذاری گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در شرکت‌های نوآور با مدل شرکتی CVC

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از مرکز ارتباطات رسانه‌ای گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، امیر الحاجی در استیج “استارتاپ‌ها و ایران امروز، فصل تاب آوری، تجربه تاب‌آوری‌ها و رشد کسب و کار” که در حاشیه نمایشگاه “اینوتکس ۲۰۲۳” برگزار شد، به نمایندگی از گروه صنعتی انتخاب الکترونیک اظهار کرد: تاب‌آوری می‌تواند دو بعد مثبت و منفی داشته باشد، جنبه مثبت به این تعبیر که فرد در مسیر رشد کسب و کار خود همواره استقامت داشته باشد اما بخش دیگر هم به این معناست که تاب‌آوری تا چه زمانی و تا کجا باید ادامه پیدا کند.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری اسنواونچرز تصریح کرد: هرآنچه برای کسب و کار به وجود می‌آید به خودش هم بازمی‌گردد. این‌ دیدگاه از نظریه “باور به جهان خودخواسته” نشأت می‌گیرد به‌طوریکه اگر کسب و کارها به خود باور داشته باشند و خود را اولین مسئول کار خود بدانند، قطعا رشد خواهند کرد.

وی در خصوص مدل‌های ارتباطی شرکت‌های کوچک و بزرگ گفت: سوال اصلی در خصوص این موضوع این است آیا اقداماتی که در این زمینه طی یک دهه اخیر انجام شده است، اثربخش بوده یا خیر؟

الحاجی با تاکید بر جنبه تکنیکال برای تحلیل این موضوع افزود: حلقه گمشده ای بین موضوع سرمایه‌گذاری صنایع مادر در شرکت‌های نوپا و حل مسائل صنعت از سوی استارتاپ‌ها وجود دارد، ما در این ارتباط نیازمند یک نهاد واسطه هستیم.

وی گفت: هرچند مدل‌های متفاوتی برای این راه حل در کشور اجرایی شده است اما نهاد واسط یک تعریف مشخص دارد و در کشورهای مختلف دنیا دارای قوانین خاص است.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری اسنوا ونچرز افزود: ما در کشورمان یک مدل سرمایه‌گذار معین شرکتی نداریم؛ در نتیجه وقتی بنگاه اقتصادی به زیست بوم توجه می‌کند به دنبال ایفای مسئولیت اجتماعی خود و یا درصدد رفع مساله روز خود از سوی تیم نوآور است.

وی گفت: از طرف دیگر هم، شرکت‌ها تیم‌هایی هستند که علی‌رغم مذاکرات متعدد با صنایع، قادر به برقراری رابطه پایدار با آنها نیستند.

الحاجی با اشاره به مدلی که می‌تواند در برقراری این ارتباط موثر باشد اظهار کرد: چند سالی است که در گروه صنعتی انتخاب الکترونیک بر روی موضوع سرمایه‌گذاری شرکتی بررسی‌هایی صورت گرفته است و این گروه توانسته بخشی از نهاد واسطه بین صنعت و شرکت‌های نوآور را ایجاد کند.

وی بیان کرد: رویکرد مدل سرمایه‌گذاری شرکتی پیچیدگی‌هایی دارد و همه آورده شرکت صرفا پول نیست، به طوریکه در بحث صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکتی، تمرکز عمده روی “کورپوریت (Corporate)” است و مدل‌های زیادی در آن نهفته است.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری اسنوا ونچرز تصریح کرد: یکی از این مدل‌ها “ونچر کپیتال (Venture Capital)” است و از سال ۲۰۱۶ به بعد مدلی تحت عنوان “ونچر کلاینت (Venture Client)” هم مطرح شد به این‌معنا که تیم‌های مختلفی برای سرمایه گذاری به ما مراجعه می‌کنند که ما قادر به سرمایه‌گذاری در آنها نیستیم اما می‌توان در تعامل با آن‌ها رویکرد نوآورانه‌ای ارائه داد که به سهم خود به مدل‌هایی با این رویکرد دست پیدا کرده‌ایم.

الحاجی ادامه داد: در سال‌های اخیر نهادهای واسطه به جای اینکه به شرایط بعد از ارتباط صنایع و شرکت‌های نوآور بیندیشند بر روی همان لحظه تمرکز داشتند. برای رفع این مشکل باید کشف مساله از دل صنعت انجام شود و بعد راهکار در شرکت‌ها به شکل صحیح انتخاب شود تا ادغام هم به خوبی محقق شود.

وی بیان کرد: این موضوع البته دارای پیچیدگی‌هایی است به این معنا که رویکرد حل مسأله در بسیاری از صنایع ما وجود ندارد، همچنین ریشه‌های مسائل به اشتباه شناسایی شده است، از طرفی تیم‌ها هم به راهکاری دست پیدا می‌کنند که به ذهن متخصصان صنعت رسیده است. در چنین شرایطی باید روی مدل‌های نوآورانه شراکتی بیشتر متمرکز شد.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری اسنوا ونچرز اضافه کرد: البته در این مساله یک ضلع دیگر هم وجود دارد و آن هم نهاد قانون‌گذار است؛ متاسفانه دستورالعمل ‌ها و آئین‌نامه‌های این نهاد به جای تسهیل‌گری دست و پاگیر شده است.

وی افزود: نهادهای واسطه‌ای نیاز به رشد دارند که پیش‌نیاز آن هم استقلال مالی است بنابراین قانون‌گذار باید به گونه‌ای قانون‌گذاری کند که این نهادها دیده شوند، البته در توسعه مدل CVCها این رویکرد لحاظ شده است.

الحاجی با اشاره به لزوم طراحی‌ مدل‌های متفاوت برای صنایع گوناگون اظهار کرد: وقتی تیم‌سازی صورت می‌گیرد باید دانش مکمل اعضای تیم‌مدنظر قرار گیرد به این معنا که تیم تجربه شهودی صنعت را داشته باشد.

وی بیان کرد: اکوسیستم فناوری و نوآوری برای رشد خود انرژی صرف می‌کند و قطعا نیاز به سینرژی برای بقا دارد؛ گروه انتخاب با مشورت متخصصان توانسته طی دو سال گذشته، نقش کوچکی در توسعه این اکوسیستم مبتنی بر مدل نوآوری باز از مرحله ایده تا سرمایه‌گذاری داشته باشد، همچنین تحت عنوان مراکز اسنواتک، کارخانه نوآوری و فناوری از مرحله ایده تا محصول در تهران و اصفهان کار خود را آغاز کرده است و در مرحله سرمایه‌گذاری نیز با رویکرد مدل شرکتی CVC فعالیت دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه