English

زنجیره کامل انتخاب الکترونیک در حوزه لجستیک و حمل و نقل

در دنیای تولید و تجارت امروز به همان اندازه که تولید بهینه و فروش بیشتر یک محصول، اهمیت دارد، چگونگی ارسال و زمان تحویل کالاها هم در چک‌لیست زنجیره ارزش قرار گرفته است به گونه ای که یکی از فاکتورهای رقابتی میان برندهای لوازم خانگی، افزایش استانداردهای تحویل کالا و در مقیاس کلان‌تر، نزدیک‌تر کردن حوزه لجستیک به سیستم‌ و استانداردهای مستقر در کشورهای پیشرفته است.

زنجیره کامل انتخاب الکترونیک در حوزه لجستیک و حمل و نقل

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از مرکز ارتباطات رسانه ای گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، لجستیک در ذیل مدیریت زنجیره تامین (SCM) تعریف شده و دو بخش مهم انبارداری و حمل و نقل کالا را در یک محیط صنعتی بر عهده دارد. سطح مداخله لجستیک در دو فاز لجستیک ورودی و لجستیک خروجی است که همین موضوع جایگاه استراتژیک این بخش در چرخه های صنعتی را نشان می دهد؛

انتخاب الکترونیک با تنوع تولید و افزایش شبکه فروش خود در سال های اخیر، کلید تکمیل شبکه حمل و نقل خود را نیز زد زیرا اگر لجستیک نتواند پا به پای تولید و فروش حرکت کند چالش انباشت تقاضا در مبدأ باعث اختلال در گردش تولید و نارضایتی مصرف کننده شده و چابکی سیستم را در معرض خطر جدی قرار می دهد.

در گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، چابک‌سازی چرخه تولید تا خدمات با متدها و برنامه های عملیاتی متعددی همچون حجیم کردن ناوگان باری، افزایش انبارها، استقرار شیوه های به روز انبارداری، ورود به حمل و نقل بین المللی و تسهیل کار برای سفیران عملیاتی شده و روند توسعه این گروه صنعتی در این حوزه تا جایی پیش رفته است که امروز حوزه لجستیک گروه انتخاب به سطح یک هلدینگ ارتقا پیدا کرده است.

جهش کمی و کیفی اقدامات هلدینگ لجستیک ما را پای حرف های هومن پشنگیان، مدیرعامل هلدینگ لجستیک گروه انتخاب نشاند تا تصویر لجستیک در چشم انداز آینده گروه را شفاف تر تشریح کند.

 

توسعه ناوگان ملکی گروه انتخاب

مدیرعامل هلدینگ لجستیک گروه انتخاب گفت: با توجه به توسعه گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در فازهای مختلف به خصوص در پلتفرم های تولید و افزایش تعداد سبدهای مختلف محصولی و نیز به دلیل قرار گرفتن استان اصفهان در مسیر ناوگان های باری در حوزه فولاد و نفت، با مشکل ماشین های اتاقدار برای حمل لوازم خانگی روبرو بودیم. بر همین اساس و با توجه به اهمیت و نقشی که حوزه لجستیک در زنجیره تولید دارد، در سال ۱۴۰۱ نسبت به خرید ناوگان ملکی برای گروه انتخاب اقدام شد.

پشنگیان ادامه داد: با تداوم تحریم ها و عدم واردات خودروهای اروپایی و خارجی اقدام به خرید ناوگان از شرکت های داخلی کردیم. در مرحله نخست ۱۰۰ دستگاه کِشنده به صورت ملکی خریداری شد. هم اکنون ۱۵۰ دستگاه ماشین ملکی کِشنده اتاق‌دار در اختیار داریم که از این لحاظ در استان اصفهان و در قیاس با مجموعه های بزرگ دیگر، در رتبه اول قرار داریم.

وی افزود: سرمایه گذاری گروه در این بخش از حوزه حمل و نقل، اشتغالزایی برای ۱۵۰ نفر را به همراه داشته است.

وی بیان کرد: در حال حاضر هم با توجه به توسعه سیستم های فروش و تولید، پراکندگی محصولات و تنوع آنها، سیستم لجستیک پا به پای سیستم تولید و فروش به پیش می رود تا خللی در سیستم فروش و تولید ایجاد نشود.

مدیرعامل هلدینگ لجستیک گروه انتخاب ادامه داد: چابکی گروه در حوزه حمل و نقل، دیگر ارزش افزوده این اقدام است به طوریکه با خرید ناوگان جدید، زمان ارسال کالا کاهش و کیفیت ارسال افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل این مزایا و همچنین صرفه جویی هزینه ها و درآمدهای مالی حاصل از ناوگان ملکی، سیستم های بزرگ معمولا زودتر به سوی ناوگان ملکی حرکت می کنند، اظهار کرد: با اضافه شدن این خودروها طی چند ماه اخیر بسیاری از خودروها به صورت دو راننده ای فعالیت می کند چراکه بارگیری به صورت فشرده انجام می شود. همچنین خودروها فقط در زمان بارگیری، خاموش می شود.

 

لجستیک انتخاب، بزرگترین توزیع کننده لوازم خانگی به صورت home delivery   

پشنگیان با بیان اینکه حوزه لجستیک گروه انتخاب با دو حوزه لوازم خانگی و حمل و نقل، رقابت می کند، افزود: گروه انتخاب الکترونیک، از لحاظ دارا بودن خودروهای اتاق‌دار، جایگاه اول را در استان اصفهان دارد و در حوزه رقبا (صنعت لوازم خانگی) هم بر اساس بهینه‌سنجی (benchmark) که از شرکت‌های مختلف تولیدی انجام شده می توان گفت گروه انتخاب به عنوان قوی‌ترین شرکت لجستیکی در زمینه انبار، سیستم توزیع، پخش و حمل و نقل فعالیت دارد.

وی افزود: ما علاوه بر سیستم Mid mile delivery که شامل سیستم بارگیری از کارخانه است، به سیستم توزیع و پخش قوی هم در سراسر کشور  Last Mile Delivery هم مجهز هستیم. لست مایل دلیوری، آخرین حلقه زنجیره تامین است که کالا را در سریع‌ترین شکل ممکن به دست مشتری می‌رساند. از این رو می توان گفت انتخاب الکترونیک، بزرگترین شرکت توزیع کننده سیستم لوازم خانگی در محلِ مصرف کننده نهایی home delivery به شمار می رو  به طوری که در یک سال، بیش از 900 هزار کالا درب منزل مشتریان تحویل شده است.

مدیرعامل هلدینگ لجستیک گروه انتخاب با اشاره به کارکرد چند وجهی شرکت در حوزه ناوگان حمل و نقل اظهار کرد: جابجایی کانتیرهای شرکت، حمل و نقل نفت و فرآورده های پتروشیمی و … نیز از دیگر فعالیت های حوزه لجستیک انتخاب است؛ در این بخش هنوز وابستگی هایی به سیستم ناوگان بیرونی وجود دارد اما در مجموع می توان گفت ۷۰ درصد تولیداتی که امروز در انتخاب الکترونیک انجام می شود با خودروهای خودمالک و ۳۰ درصد با خودروهای طرف قرارداد جابجا می شود. همچنین پلتفرمی ایجاد کرده ایم تا خودروهای شرکت های پیمانکار را جذب کنیم که در جذب پیمانکاران سیستم حمل و نقل در کشور و استان اصفهان هم رکورددار هستیم.

مدیرعامل هلدینگ لجستیک گروه انتخاب با اعلام اینکه در حال حاضر انتخاب الکترونیک یکی از قدرتمندترین شرکت های حمل سراسری را در اختیار دارد، به دیگر مزیت های رقابتی این مجموعه در حوزه حمل و نقل اشاره و تصریح کرد: سیستم home delivery یک مزیت رقابتی است که در مجموعه انتخاب راه اندازی شده و ماهانه امکان رساندن حداقل 3 تا 7 هزار محصول لوازم خانگی، به صورت تحویل درب منزل مصرف کننده را دارد.

وی با اشاره به آمار home delivery در گروه انتخاب گفت: میانگین عملکرد تحویل کالا درب منزل در سال 2022، چهار دستگاه محصول در یک ساعت و 702 هزار دستگاه محصول در یک سال بوده است که آمار بی نظیری است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمام شرکت های لوازم خانگی که در حوزه تحویل کالا به صورت home delivery یعنی تحویل کالا در محل مشتری فعالیت می کنند، هیچ کدام پتانسیل ارسال کالای سنگین ندارند و کالاهای ارسالی آنان با وزن کمتر از 40 کیلوگرم است؛ در حالیکه وزن کالاهای ما از 40 کیلوگرم به بالاست.

 

افزایش ۳۵ درصدی پوشش دهی شهرستان های کشور

پشنگیان اظهار کرد: انتخاب الکترونیک اولین شرکتی است که دانش هوم دلیوری را به عنوان مزیت رقابتی به دست آورده و اگر این طرح اجرایی نمی شد، فروشگاه های retail ما با معضل فروش مواجه می شدند چراکه نحوه فروش آنها به صورت ویترین (display) است به این معنا که کالایی که در فروشگاه سفارش داده می شود، از طریق نرم افزار به صورت سفارش (order) در اختیار بخش فروش قرار می گیرد و جایی برای انبارش وجود ندارد. بنابراین یک اختلال در سیستم حمل و نقل می تواند چرخه فروش و تحویل را مختل کند.

وی افزایش ۳۵ درصدی پوشش دهی شهرستان های کشور را از دیگر دستاوردهای اخیر حوزه لجستیک انتخاب دانست و افزود: کالاهای حمل و نقلی ما سنگین است و تحویل آن در محل مشتری، پیچیدگی های خاص خود را دارد، با این وجود پوشش لجستیک گروه انتخاب، سراسر ایران از سراوان تا ماکو را شامل می شود، به عنوان مثال در سال ۱۴۰۱ کالایی در قالب هوم دلیوری به شهرستان کنارک از استان سیستان و بلوچستان با فاصله مسافت یک هزار و ۵۲۴ کیلومتر تحویل داده شد.

 

خرید ۲۵ ون باری برای تحویل کالا در شهرستان ها   

وی ادامه داد: در حمل و نقل از سه نوع کاربری ناوگان مانند خودروهای بیرون شهری مانند کامیونت و کِشنده استفاده می کنیم، همچنین برای لست مایل دلیوری شهرستان ها ۲۵ ون باری خریداری شد که فاز نخست این طرح از اصفهان اجرایی شد چراکه این خودروها استانداردها و چابکی لازم را برای گذر از کوچه های فرعی و اصلی دارد.

پشنگیان تصریح کرد: ضمن اینکه تحویل کالای فروشگاه های “انتخاب من” که به صورت هایپرگالری در شهرهای مختلف راه اندازی شده است، توسط لجستیک انجام می شود.

وی اظهار کرد: تحویل کالا درب منزل برای شرکت “ایکامرس” انتخاب هم که به تازگی در مجموعه انتخاب با تمرکز روی کالای دیجیتال، موبایل و اکسسوری موبایل راه اندازی شده است، از سوی تیم لجستیک و نرم افزار همراه کالابران انجام می شود.

مدیرعامل هلدینگ لجستیک گروه انتخاب با اشاره به دیگر خدمات شرکت لجستیک گفت: به زودی قراردادی با حوزه خدمات پس از خرید گروه، منعقد می شود تا به جابجایی و فروش قطعات که در سطح کشور انجام می شود نیز کمک کنیم.

 

فعالیت بیش از ۳۴ انبار منطقه ای انتخاب در کشور

وی افزود: تا دو سال پیش که هنوز وارد عرصه ریتیل نشده بودیم، حدود ۸ انبار منطقه ای وجود داشت که بیشتر در کلانشهرها مورد استفاده قرار می گرفت اما در حال حاضر بیش از ۳۴ انبار منطقه ای فعال است، ضمن اینکه در برخی استان ها مانند آذربایجان غربی، خراسان رضوی و کرمان و …. دو هاب توزیع ایجاد کردیم.

وی در مورد چالش های صنعت لجستیک اظهار کرد: ایجاد هماهنگی بین بخش تولید و فروش نیازمند برنامه ریزی های منسجم است و بخش لجستیک متعهد است، هرآنچه تولید می شود را تحویل گرفته و هرآنچه بخش فروش می فروشد را ارسال کند؛ تمام این تشکیلات نیازمند سیستم برنامه ریزی قوی و توانمند است که در یک سال اخیر اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است.

مدیرعامل هلدینگ لجستیک گروه انتخاب افزود: به دلیل کمبود فضای فیزیکی برای انبارش کالا در شهرک مورچه خورت، برنامه ما ساخت یک انبار در سال ۱۴۰۲ است.

وی بیان کرد: کار در انبار بسیار سخت است و با توجه به گرمی و سردی هوا و استانداردهایی که HSE در سیستم های انبارداری مستقر کرده است، نمی توان از برخی سیستم های گرمایشی و سرمایشی استفاده کرد که به همین علت کار کردن در چنین فضاهایی پرچالش و جذب نیروی انسانی برای این بخش نیازمند صرف انرژی بیشتری است.

 

فعالیت ۸۰۰ سفیر “انتخاب“ در راه های کشور

پشنگیان با اشاره به اینکه در حوزه تجهیزات و ماشین آلاتی که در بخش بارگیری و تخلیه به کار گرفته می شود، بالغ بر ۳۵ دستگاه لیفتراک صنعتی با ۵۰ میلیارد تومان سرمایه خریداری شد، گفت: درصدد هستیم سیستم تخلیه و بارگیری همه انبارهای مناطق نیز با لیفتراک و استاکر انجام شود. خرید لیفتراک هم با توجه به محدودیت تولید در داخل با سختی همراه است اما تاکنون توانسته ایم خرید خوبی برای تامین ظرفیت خالی در این حوزه انجام دهیم.

وی به فعالیت حدود ۸۰۰ سفیر و راهبر از جمله چند خانم در سطح کشور برای انجام هوم دلیوری اشاره و اظهار کرد: ۸۰۰ دستگاه ماشین سبک بخش لجستیک گروه صنعتی انتخاب به صورت روزانه در کشور مشغول فعالیت است. با توجه به شرایطی که در سیستم تحویل کالا به مشتری داریم، این چرخه بدون توقف در ۳۶۵ روز سال فعال است و حتی در روزهای تعطیل، کار در سیستم هوم دلیوری بیشتر است و حجم بالایی دارد. امیدواریم با برنامه توسعه که اجرا می شود، تعداد سفیران و راهبران انتخاب به ۱۵۰۰ نفر افزایش یابد. به دلیل حجم بالای کار رانندگان در سال ۱۴۰۱، مرکز رفاهیات سفیران شبکه لجستیک را به منظور آسایش رانندگان با بهره مندی از امکاناتی چون محل استراحت، پزشک، درمانگاه و … راه اندازی کردیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه های ما مسئولیت ما نسبت به سفیران انتخاب بود، گفت: کار دور از خانواده و شهر، کار در این حوزه را دشوار می کند. از همین رو تسهیلات رفاهی سفیران یکی از دغدغه های ما بود و برای رفع این چالش، امکاناتی مانند آرایشگاه، حمام، مرکز درمانی و … را درمرکز رفاهی رانندگان پیش بینی کردیم.

مدیرعامل هلدینگ لجستیک گروه انتخاب بیان کرد: سیستم هوم دلیوری از ساعت ۸ شب تا ۸ صبح تعطیل است اما انبارها به صورت شبانه روز فعال است. در انبارهای منطقه ای هم حدود ۲۸۰ نفر مشغول کار هستند که این تعداد در سال ۱۴۰۲ به ۴۰۰ نفر افزایش می یابد.

 

بهره برداری از مرکز مکانیزه شبکه لجستیک

وی افزود: با توجه به اینکه ناوگان ملکی نیاز به تعمیر و نگهداری دارد، مرکز تخصصی تعمیر و نگهداری راه اندازی کردیم

پشنگیان مرکز مکانیزه شبکه لجستیک انتخاب را بزرگترین مرکز تعمیر، نگهداری و رسیدگی به ماشین های سنگین در منطقه دانست و افزود: در این مرکز با بهره گیری از افراد متخصص و تجهیزات پیشرفته خدمات دهی، صفر تا صد فرآیند تعمیرات و نگهداری ماشین ها انجام می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی