English

کاهش ترددها تاثیری بر کاهش آلاینده ها نداشت؛

اصفهان؛ آلوده‌ترین کلانشهر کشور

شاخص کیفی هوا معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

اصفهان؛ آلوده‌ترین کلانشهر کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، شاخص کیفی هوا معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد. شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این روزها کیفیت هوای اصفهان با شاخص میانگین ۱۷۶، همچنان ناسالم برای عموم بوده و این شاخص همچنان در نوسان است و تا مرز دویست هم پیش رفته و خیال پایین آمدن هم ندارد.

سوالاتی که در این زمینه مطرح می شود این است که آیا در کنترل صنایع غفلت شده و پیگیری ها زیر سایه کرونا فراموش شده، آیا نوع سوخت صنایع تغییر کرده، آیا کیفیت سوخت خودروها پایین آمده و یا روزهای پایداری جو بیشتر از سال قبل بوده است؟!

درباره آلودگی هوای اصفهان علاوه بر نقص های مدیریتی، اطلاع رسانی و آموزشی، موضوع فعالیت های سودجویانه و گریز از قانون نیز مطرح است. در شهری مانند تهران بر اساس آمار اعلام شده سهم خودروها در آلودگی هوا  حدود  ۸۰  درصد  بوده است که کاهش  ترددها در این شهر در دوران اعمال محدودیت های ناشی از کرونا بر کاهش آلودگی هوا تاثیر گذاشت.

با توجه به محدودیت های اعمال شده برای پیشگیری و مقابله با کرونا از جمله تعطیلی مراکز آموزشی، تفریحی و ورزشی بر اساس آمار اعلام شده میزان تردد خودروها در اصفهان  بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است که انتظار می‌رفت کاهش حداقل  ۲۵ درصدی  آلودگی هوا را به دنبال داشته باشد اما تاثیر آن در کاهش آلودگی هوا مشهود نیست و حتی در مقایسه با ماه‌های مشابه سال قبل آلودگی هوا بیشتر شده است.

به عنوان مثال بر اساس نتایج اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان در آبان ۹۸  هیچ روزی شاخص کیفی هوا قرمز  نبود و هشت روز در وضعیت نارنجی قرار داشت. در حالی که در آبان ۹۹ شاخص کیفی هوا ۶ روز قرمز ( ناسالم برای عموم ) و ۱۴ روز نارنجی (ناسالم  برای گروه‌های حساس) بود.

کاهش ترددها در سال جاری بدلیل تعطیلی مدارس، کلاس های درس دانشگاه ها و برخی فعالیت های دیگر باید تاثیر خود را بر روی کاهش آلودگی هوای اصفهان نشان می داد اما اینگونه نشد. به نظر می‌رسد کاهش انتشار آلاینده ها از  خودروها از طریق افزایش انتشار از سایر منابع نظیر صنایع جبران شده باشد.

چیزی که مردم و فعالان محیط زیست اصفهان را نگران کرده این است که در این شرایط اسفناکِ آلودگی هوای اصفهان، زمزمه‌هایی نیز از احتمال مصرف سوخت مازوت در نیروگاه های اصفهان به گوش می‌رسد.

استقرار حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی در اطراف شهر، کوره‌پز خانه ها، سنگبری ها، شهرک های صنعتی، واحدهای صنفی و کارگاهی، تردد خودروهای سنگین و موقیعت جغرافیایی اصفهان در منطقه خشک و نیمه خشک در ایجاد شرایط پایداری هوا تاثیر دارد. این موضوع در فصل پاییز و زمستان به دلیل وقوع پدیده های جوی همزمان با ریزش هوای سرد و جابجا نشدن هوا باعث ایجاد پدیده های اینورژن و انباشت آلاینده های جوی می شود.

صنایع آلاینده در اصفهان

بعضا شاهد هستیم که صنایع آلاینده ای که باید از حریم شهر خارج می شدند به دلیل ساختار اقتصاد دولتی نه تنها از محدوده شهری خارج نشده؛ بلکه طرح های توسعه آنها نیز در حال اجرا است. این در حالی است که این موضوع آینده شهر و سلامت مردم را تحت تاثیر قرارداده و لازم است مراجع  ذیربط در این موضوع ورود کنند.

وضعیت آلودگی هوای اصفهان به حدی مشهود و شدید است که هر فرد عادی با نگاه به آسمان بالای شهر به آن پی می برد و با دشواری تنفس آن را حس می‌کند. یک لایه هوای آلوده بویژه در محدوده شمال غرب تا شرق اصفهان در ساعات صبح وجود دارد. بنابراین نیاز به تجهیزات یا دستگاه های پیشرفته و دانش خاصی برای آن ندارد و حتی آمار، ارقام و نمودارهای ابزار دست نیز دیگر مشکل را نمی‌تواند بپوشاند.

آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر اصفهان و شهرهای صنعتی اطراف آن است که کارشناسان تاکید دارند برای برون‌رفت از وضع موجود باید تدابیر اصولی اندیشید و برنامه‌های عملیاتی و راهکارهایی بر اساس تحقیقات علمی و دقیق در پیش گرفت.

هوای کلانشهر اصفهان از ابتدا تا دهم دی ماه در پنج روز در وضعیت ناسالم برای عموم قرار داشت و روزهای دهم و یازدهم دی بمنظور حفظ سلامت عمومی و کاهش تماس با آلاینده ها تعطیل شد

به گزارش موج، اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و بطور میانگین روزانه ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن، تردد می‌کند؛ این خطه آلوده ترین کلانشهر کشور است.

آلودگی بحرانی هوای اصفهان - ۱۱ دی ۱۳۹۹

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی