English

شهردار تهران با اشاره به وضعیت کنونی جمع آوری و تفکیک زباله گفت:

باید ابتدا فرهنگ امان را تصحیح کنیم

شهردار تهران ضمن انتقاد از حجم بالای تولید زباله در پایتخت بر لزوم تبدیل نگاه کاهش پسماند به فرهنگی رایج در میان شهروندان تهرانی تاکید کرد.

باید ابتدا فرهنگ امان را تصحیح کنیم

به گزارش خبرگزاری موج ، پیروز حناچی در آیین رونمایی سامانه صورت وضعیت الکترونیک و اپلیکیشن‌های جمع‌آوری و تفکیک پسماند و همچنین آغاز اجرای طرح « کاپ » با ذکر اینکه فاز اول مطالعاتی  در خصوص مدیریت یکپارچه و فراگیر پسماند در تهران به انجام رسیده و آماده اجرای آن هستیم گفت: اما از سوی دیگر تلاش برای جلب نظر و همکاری شهروندان کلید واژه بسیار مهمی است که اگر محقق شود تحول عظیمی را دراین حوزه شاهد خواهیم بود.

حناچی با تاکید براینکه هر چقدر بتوانیم از حجم 7 هزارتنی روزانه زباله در تهران کم کنیم ، به بازیافت نزدیک کنیم و تفکیک از مبدا را اجرایی و نهادینه کنیم،برای شهرمان موفقیت بزرگی خواهد بود. بسیاری از کشورها جمع‌آوری هر شب زباله خود را به هفته‌ای یک یا چند مرتبه تبدیل کرده‌اند. یعنی می خواهم بگویم بخشی از مشکلات مربوط به حوزه مدیریت پسماند به شیوه فعلی جمع‌آوری مرتبط است.

گردهمایی ۱۵۰۰ مدیر مدرسه شهر تهران / پیروز حناچی

وی با اشاره به پاره ای از این نابسامانی ها گفت: واقعیت این است که مخازن موجود در سطح شهر تبعات جبران ناپذیری را برای شهر به همراه داشته که از جمله آن‌ها می توان به تبدیل موقعیت این مخازن به مکانی برای حضور موش‌ها، رجوع زباله‌گردها و کودکان کار به آن‌ها اشاره کرد. درحالیکه دردنیا این مخازن به گونه ای طراحی شده اند که امکان ورود زباله وجود دارد اما امکان خروج از آن‌ها میسر نیست.

وی با ذکر اینکه بسیاری معتقدند که هزینه امحای زباله همان ابتدا از مصرف‌کننده گرفته شود گفت: در سفری که برلین و وین داشتم مشاهده کردم که حوزه مدیریت پسماند دردست بخش خصوصی نبود. وقتی دلیلش را سوال کردم گفتند هدفشان در این حوزه سود ده بودن نیست ومی‌خواهند نظارت کامل داشته باشند تا کار به ‌درستی انجام شود. یعنی کشورهایی که در اوج خصوصی‌سازی هستند در این بخش حاکمیتی عمل می‌کنند.

وی با تاکید براینکه:در طرح «کاپ» و با استفاده از اپلیکیشن آن تلاش می‌کنیم با برنامه‌ای از در منازل تا مکان‌های امحای زباله یکپارچه عمل کنیم گفت: طرح «کاپ» از مجموعه‌های مسکونی پرجمعیت شروع می شود و به تدریج به تمامی خانه های تهران گسترش پیدا می کند. البته در زمینه قانونی ضعف‌هایی وجود دارد که امیدواریم به کمک دولت آن‌ها را برطرف کنیم. این حرکت آغاز شده و تاثیر گذار هم بوده و با سیاستهایی که از طریق ایستگاههای میانی مدیریت پسماند اعمال شده است بسیاری از زباله‌ها در این ایستگاه‌ها تفکیک شدند و حجم آن‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی سپس به موضوع تولید برق در آراد کوه اشاره کرد و ادامه داد: تولید برق از زباله در آرادکوه مجددا آغازشده است و امروز با ظرفیت‌های ۳ مگاوات از محل سوزاندن زباله‌ها برق تولید می‌شود. ما معتقدیم با تغییر سیاست‌های دولت و واقعی کردن قیمت تولید برق دراین حوزه زمینه حضور بخش خصوصی نیز فراهم شده است.

کودکان کار موضوع بعدی صحبت شهردار تهران بود که وی در این خصوص گفت: ما به عنوان شهرداریدر بحث کودکان کار قطعا از وضعیت موجود راضی نیستم و تلاش می‌کنیم با همکاری دستگاه‌های مرتبط این موضوع را به حداقل برسانیم. البته در این مسیر به پیمانکاران خود نیز اخطارهایی جدی داده‌ایم.

به گفته وی نگاه فرهنگ کاهش پسماند باید در بین شهروندان به فرهنگی رایج تبدیل شود تا با کمک یکدیگر شهر را قابل زیست تر کرده و حرکتی که آغاز شده را به نتیجه برسانیم.

به گزارش ایسنا در ادامه این جلسه مسعود تجریشی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست – درتشریح لزوم  اجرای طرح «کاپ» گفت: بسیاری از شهرهای مطرح دنیا از شهرداری‌های خود می‌خواهند هدفگذاری مشخصی در حوزه پسماند داشته باشند. برای مثال دربازه زمانی مشخص ۵۰ درصد پسماند ورودی به مراکز امحای زباله کاهش پیدا کند و مسئولیت این هدف‌گذاری‌ها نیز با شوراهای شهر است.

وی با ذکر اینکه  قطعا در تهران نیز به چنین هدف گذاری نیازمندیم گفت: در همین راستا امیدواریم این موضوع به عنوان الگویی برای تمام کشور؛ در شهر تهران آغاز شود. از سوی دیگر بسیاری از آنچه که به عنوان ریخت و پاش در شهرها یاد می‌شود ناشی از فعالیت‌های صنعتی و تولید زباله‌های صنعتی در اطراف شهرهاست، این در حالیست که امروز دیگر هیچ صنعتی خارج از سامانه محیط زیست نمی تواند پسماندی را جابجا کند .

به گفته تجریشی اگر زمینه اتصال این سامانه با سامانه‌های شهرداری تهران فراهم شود قطعا دیگر زباله‌ها را در کنار جاده‌ها نخواهیم دید وتحول بسیار خوبی که به اقتصاد ملی نیز کمک می‌کند، رقم خواهد خورد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی