English

منوچهر کرمی در گفتگو با موج مطرح کرد:

همدان؛ پیشرو در منع عرضه قلیان/ طرح تخلفات بهداشتی با سامانه ۱۹۰

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با اشاره به برنامه های خود مراقبتی در پویش های اطلاع رسانی، افزایش بازرسی ها از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، از طرح تخلفات بهداشتی با سامانه 190 و پیشرو بودن همدان در منع عرضه قلیان، سخن گفت.

همدان؛ پیشرو در منع عرضه قلیان/ طرح تخلفات بهداشتی با سامانه 190

به گزارش خبرگزاری موج همدان، منوچهرکرمی​، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان در گفتگو با موج با ذکر عناوینی چون، طرح تخلفات بهداشتی با سامانه 190، منع عرضه قلیان و با اشاره به بسیج ملی کنترل فشار خون، اظهار داشت: مرحله آموزش و اطلاع رسانی بسیج ملی کنترل فشار خون در استان همدان از اردیبهشت ماه آغاز شد؛

عملیات اجرایی از خرداد تا 15 تیرماه ادامه داشت و در این بسیج ملی، اقدامات قابل توجهی در ارتباط با غربال گری و سنجش فشار خون مردم استان همدان صورت گرفت.

فشار خون

 

بیش از 600 هزار معاینه در بسیج ملی کنترل فشار خون

وی با بیان پوشش 75.6 درصدی گروه های هدف در کنترل فشار خون مردم استان، ابراز کرد: از مجموع 850 هزار نفر، معاینه 644 هزار نفر با موفقیت صورت گرفت و دانشگاه علوم پزشکی همدان از جمله دانشگاه هایی بود که با موفقیت بسیج ملی کنترل فشار خون را به سرانجام رساند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به جمعیت ساکن در استان همدان، گفت: بیشترین تعداد سنجش فشار خون در شهرهای همدان، نهاوند و ملایر صورت گرفته است و همینطور بالاترین درصد پوشش کنترل فشار خون در شهرهایی که دارای جمعیت بیشتری از جمله فامنین، کبودرآهنگ، بهارو رزن هستند، اتفاق افتاد؛ تویسرکان، ملایر، نهاوند و همدان نیز از شهرهای دیگر بودند.

کرمی، آگاهی کامل مردم نسبت به فشار خون و سلامت خود را از نتایج بسیج ملی کنترل فشار خون برشمرد و گفت: ضرورت توجه به رعایت عادات غذایی صحیح، اجتناب از مصرف نمک بیش از اندازه، دوری از مصرف سیگار، افزایش تحرک بدنی، توصیه به ورزش و ... از موضوعاتی بود که در معاینه های انجام شده در بسیج ملی کنترل فشار خون به اطلاع مردم رسانده شد.

وی شناسایی بیماران و ارجاع آن ها به واحدهای مرتبط و تحت کنترل قرار گرفتن توسط پزشکان و کارشناسان را از نکته های مهم در انجام بسیج ملی کنترل فشار خون در استان همدان عنوان کرد.

 

ارائه برنامه های خود مراقبتی در پویش های اطلاع رسانی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با توجه به ضرورت اطلاع رسانی و آموزش در به کارگیری برنامه های خودمراقبتی، مطرح کرد: برنامه های خود مراقبتی ویژه ای را به عنوان پویش های اطلاع رسانی درنظرگرفته ایم که به زودی در حوزه های مختلفی از سلامت روان تا اصلاح رفتار خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان که عمدتا مربوط به پوشش بیمه روستایی و مباحث پزشک خانواده می شود، در قالب پویش های مردمی در اختیار مردم استان قرار خواهد گرفت.

کرمی در ادامه افزود: این مهم، مهارت های مراقبتی و سلامت را در بین افراد جامعه افزایش خواهد داد.

طرح تخلفات بهداشتی با سامانه 190

افزایش بازرسی ها از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی/ طرح تخلفات بهداشتی با سامانه 190

وی با اشاره به اهمیت فراوانِ تضمین سلامت مواد غذایی از مراحل ابتدایی تهیه تا توزیع این امر بر سلامت افراد جامعه، عنوان کرد: با توجه به موضوع مذکور و مقوله گردشگری در استان همدان، با همکاری نیروهای بازرسی، بهداشتی محیط و سلامت  کار موفق به افزایش بازرسی ها در این امر شده ایم..

رئیس مرکز بهداشت استان همدان در ادامه اضافه کرد: تمام واحد ها و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، تحت نظارت قرار دارند و افزایش بازرسی ها نیز در این حوزه اعمال شده است تا اینکه مردم استان و همینطور میهمان ها و گردشگران استان بتوانند با خیالی آسوده از سلامت غذایی و آنچه که عرضه می شود، اطمینان حاصل کنند.

کرمی، پایشِ همراه با دقت نظر، نسبت به تمامی واحد های تهیه و عرضه مواد غذایی را مطرح و از شهروندان درخواست کرد که درصورت مشاهده هرگونه مورد غیربهداشتی و طرح  شکایت در این زمینه، با سامانه 190 که پاسخگوی شکایات مردمی در حوزه بهداشت است، در این مسیرهمراه باشند.

پلمپ 14 قلیان سرای متخلف در کرمانشاه

 

همدان؛ پیشرو در منع عرضه قلیان/ کاهش شان اجتماعی و عوارض ناگوار مصرف قلیان

کرمی با اشاره به پیشرو بودن استان همدان در منع و عرضه قلیان در کشور، گفت: با حمایت مقام های محلی در استان، همدان جزو استان های پیشرو در منع عرضه قلیان در واحد های صنفی، رستوران ها و سایر اماکن گردشگری و ... بوده است.

وی افزود: آنچه نگران کننده است، این است که مردم، جوانان و خانواده ها متاسفانه آگاهی کافی از زیان های قلیان ندارند و این امر باعث شده است که چنین تصور شود نسبت به سیگار، آسیب کمتری به همراه دارد، اما اینگونه نبوده و هر وعده استعمال قلیان با 200 نخ سیگاربرابری می کند.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان با اشاره به عوارض مخرب مصرف قلیان و مشکلاتی که می تواند از نظر آلودگی محیط و زیان به سلامت وارد کند، مطرح کرد: نکته ای که وجود دارد این است که رفتارهای که از برخی خانواده ها سر می زند مبنی بر حمل قلیان همراه خود در ماشین شخصی شان، هنگام گردش و یا مسافرت که به نوعی باب شده است، از تلاش هایی که در این زمینه در کاهش استعمال قلیان صورت می گیرد، می کاهد؛

این موضوع در حالیکه یک ضدارزش محسوب می شود، اکنون به عنوان یک ارزش در بین برخی از خانواده ها شایع شده است؛ استعمال قلیان، شان اجتماعی خانواده ها و اشخاص را کاهش می دهد و عوارض بسیار خطرناکی در سلامت انسان با خود به همراه دارد.

سلامت لثه و دندان

طرح دهان عاری از پوسیدگی

کرمی با اشاره به طرح دهان عاری از پوسیدگی در بین دانش آموزانی که از پایه ششم به هفتم ارتقا پیدا می کنند، به کار گرفته می شود، گفت: از خدماتی که توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل آموزش و پرورش نسبت به این موضوع عنوان می شود این است که دانش آموزان پایه ششم به واحدهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی در بررسی وضعیت دهان و دندان معرفی می شوند.

در این بررسی دانش آموزانی که دهانی عاری از پوسیدگی  داشته باشند به پایه هفتم ارتقا پیدا می کنند و دانش آموزانی که دهان ان ها بعد از بررسی ها ی لازم، نیاز به ترمیم و درمان داشته باشد، خدمات مرتبط به آن ها ارائه می شود و با گواهی و نشان دهان عاری از پوسیدگی به پایه هفتم راه پیدا می کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه