English

«خروس می‌خواند» نقدی بر شرایط زندگی اجتماعی ماست

دکتر قطب‌الدین صادقی به تماشای نمایش «خروس می‌خواند» نشست و آن را نقدی بر شرایط زنده گی اجتماعی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری موج، نمایش خروس می خواند به نویسنده‌گی و کارگردانی شهرام کرمی که از یکشنبه ۱۰ مرداد در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفته تاکنون با استقبال خوب تماشاگران و هنرمندان تئاتر مواجه شده است. دکتر قطب الدین صادقی پس از تماشای این نمایش در گفت‌و گو با روابط عمومی گروه عنوان کرد: خروس می‌خواند در پلان اول کاملن رئالیستی اما در پلان دوم کاملن نمادین است. بهترین نماد این نمایش فرشی ست که شش تکه شده است و تکه های آن به هم وصل نیستند و به بحرانی اشاره می کند که در درون یک خانواده است. خانواده ای که همه ی اعضای آن تحت تاثیر موجودی غایب هستند که دراصل عضوی از خانواده آن‌ها و نام او کمال است به باور من این موجود بیش تر از اینکه یک شخصیت باشد، مفهومِ کمال است کمالی انسانی که همه ی اعضای خانواده آن را از دست داده اند. هر کدام از اعضای این خانواده در نمایش خروس می خواند اسیر بحرانی اخلاقی، اقتصادی و انسانی هستند که مانع انسجام درون آن ها شده است. خروس می خواند درام زیبایی ست ما انسان ها آن همبسته گی خونی و مبتنی بر منافع مشترک را از دست داده ایم. و هم چون جزیره ی پراکنده ای هستیم که فقط بلدیم به همدیگر پرخاش کنیم و از هم دور باشیم.

وی افزود: خروس می خواند نقدی بر شرایط زندگی اجتماعی ماست. و یکی از اجتماعی ترین آثاریست که شهرام کرمی نوشته است. و من آن را بیش‌تر به طبقه متوسط جامعه پیش‌نهاد می کنم. چون این طبقه ی متوسط است که بیش تر از همه اسیر فزون خواهی ها و غرق شدن در یک زنده‌گی مادی است. و البته نه به این معنا که کشاورزان و کارگران و یا حتا سرمایه دارها منافع مالی ندارند بلکه در آن ها نوع دیگریست. به باور من این مسائل دل مشغولی های طبقه ی متوسط جامعه است آن ها اغلب از نظر اخلاقی خیلی مسکین تر هستند و این کمال گرایی را از آن ها گرفته است. طبقه ی متوسط بیشتر مدعی هستند اما به جایی نمی رسند.

گفتنی است نمایش خروس می خواند تولید تازه ی گروه تئاتر شایا با بازی رویاافشار، یعقوب صباحی، سیروس همتی، مهلقا باقری، سروش طاهری، بهنام شرفی و فرامرز قلیچ خانی تا ۵ شهریور هر روز ساعت ۱۹در سالن استاد سمندریان به روی صحنه می روند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه