English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

حجم خسارات حمله نظامی ایران به اسرائیل چقدر است؟

بنا به گزارش‌هایی که منابع امنیتی و اقتصادی اسرائیل منتشر کرده‌اند هزینه‌ای که این رژیم برای دفاع در برابر حملات موشکی-پهپادی ایران متحمل شد، بین نیم میلیون تا یک میلیارد دلار است. این رقم شامل هزینه‌های تعطیلی دو روزه و توقف پروازهای داخلی و بین‌المللی نمی‌شود.

 حجم خسارات حمله نظامی ایران به اسرائیل چقدر است؟
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، پس از گذشت دو روز از واکنش موشکی-پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل، گزارش‌­هایی درباره هزینه‌هایی که این حمله به رژیم صهیونیستی تحمیل کرد در رسانه­‌های اسرائیلی به نقل از کارشناسان منتشر شد. نکته مهم در این گزارش‌­ها این بود که برخلاف گفته وزارت دفاع اسرائیل، موشک­‌های بالستیکی که به خاک اراضی اشغالی اصابت کردند، موجب خساراتی شد که در سخنان سخنگوی ارتش به آن‌ها اشاره نشده بود و صرفاً ادعا کرده بود حملات موشکی ایران آسیبی جزئی به زیرساخت­‌ها وارد کرده است. 

براین اساس، پنج موشک بالستیک به پایگاه نیروی هوایی نواتیم اصابت کرد که در نتیجه آن، یک هواپیمای ترابری و انبارهای خالی آسیب دیدند. چهار موشک دیگر نیز به یکی دیگر از پایگاه‌های نیروی هوایی در منطقه نقب اصابت کرد.

در همین راستا کارشناسان و محققان اسرائیلی میزان هزینه­ دفاع در برابر حمله مذکور را نیز محاسبه کردند. بنا به گزارش «اسرائیل هیوم» هزینه­‌های این جنگ به‌ویژه برای خزانه دولت سنگین بود و شامل هزینه­‌های رهگیری، ساعت پرواز هواپیماهای جنگنده و موارد دیگر است. یک ساعت پرواز برای یک جت جنگنده حدود 10 هزار دلار تخمین زده می­‌شود.  به همه اینها باید این واقعیت را نیز اضافه کرد که از یک هفته پیش ارتش برای افزایش آمادگی­‌ها شروع به جذب نیروهای ذخیره از واحدهای رزمی کرد فراتر از آن، به‌دلیل بسته بودن تمام مراکز آموزشی در روزهای یکشنبه و دوشنبه هزینه‌‌های قابل‌توجهی متوجه اقتصاد اسرائیل شد، زیرا بسیاری از والدین به‌خاطر فرزندان نتوانستند با تمام ظرفیت کار کنند.

در این رابط یهوشوا کالیسکی، محقق ارشد INSS (مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل) هزینه‌های جنگ مستقیم را به‌تنهایی حدود 2 میلیارد شکل (550 میلیون دلار) تخمین می‌زند. وی در این‌باره گفت: «رهگیری 100 موشک بالستیک توسط همه سامانه­‌های پدافندی به‌طور متوسط ​​و با در نظر گرفتن قیمت رهگیرها، حدود نیم میلیارد دلار هزینه داشت. همچنین طبق برآوردها هزینه هواپیما، ساعت پرواز، تسلیحات، سوخت، بهره‌برداری از سیستم های فرماندهی و کنترل، هر آنچه برای رهگیری بخش بزرگی از پهپادها و موشک‌­های کروز لازم است، تقریباً بین 10 تا 15 میلیون دلار است. هزینه‌های نگهداری اضافی و... نیز وجود دارد. بنابراین، هزینه‌ها را 550 میلیون دلار یا به عبارتی تقریباً 2 میلیارد شکل تخمین می‌­زنم.»

خن هرتزوگ، اقتصاددان ارشد شرکت مشاوره Bdo نیز هزینه اقتصادی حمله ایران را شامل 3 جزء می‌­داند. هرتزوگ در برآوردهای خود کمتر محافظه‌کار است و تأکید دارد اولین جزء، هزینه‌­های مربوط به دفاع هوایی است که حدود 5 میلیارد شکل بود. در جزء دوم آسیب به اقتصاد در نتیجه تعطیلی دو روزه سیستم‌های آموزشی، بسته شدن حریم هوایی و آسیب به فعالیت‌های تجاری قرار دارد. جزء سوم هم بحث افزایش حق بیمه ریسک اسرائیل است. به‌گفته وی، با افزایش تنش­‌ها با ایران، آسیب اقتصادی بلندمدت تشدید خواهد شد.

در هفته‌های اخیر، پس از تلاش‌های فراوان، شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی که از زمان شروع جنگ غزه در 6 ماه قبل پروازهای خود را به اسرائیل متوقف کرده بودند، شروع به بازگشت کردند. اما در پی تشدید تنش با ایران، دوباره اکثر شرکت­‌های خارجی پروازهای خود را به اسرائیل برای بقیه هفته لغو کردند. اینها در شرایطی است که باز شدن یک جبهه دیگر می‌­تواند هزینه‌های اقتصادی سنگینی برای سرمایه‌گذاری خارجی در اسرائیل و برای فعالیت شرکت‌های بین‌المللی داشته باشد که در 6 ماه گذشته نیز به‌دلیل جنگ غزه، متضرر شده‌اند.

افزون براین­ها، وب‌سایت کلکلیست (اقتصادی) در گزارشی نوشت «رام امیناخ، مشاور مالی سابق رئیس ستاد ارتش و سرتیپ بازنشسته اعلام کرد هزینه مهار حمله گسترده و بی‌سابقه ایران به اسرائیل بین 4 تا 5 میلیارد شکل است. اما سایر منابع امنیتی و اقتصادی در گفت‌وگو با کلکلیست هزینه رهگیری­‌ها را حدود 2 تا 2.5 میلیارد شکل برآورد کردند.

علت این هزینه­ و ارقام بالا، عمدتا استفاده از پدافند Arrow 3  (پیکان 3) که هر موشک رهگیرش حدود 2.5 میلیون دلار هزینه دارد. در حالی‌که قیمت یک موشک رهگیر گنبد آهنین حدود 50 هزار دلار است.» بنابراین حمله جمهوری اسلامی ایران که زمان آن 5 ساعت به طول انجامید و شامل 310 تا 330 پرتابه می‌شد، هزینه‌­ای بین 550 میلیون تا کمی بیش از یک میلیارد دلار بر اسرائیل تحمیل کرد. این در حالی است که خزانه دولت به‌دلیل 6 ماه جنگ در غزه، با مشکلات کسری بودجه روبه‌رو است و لذا برای تأمین مخارج نظامی، کابینه مجبور شد بخشی از بودجه اختصاص داده شده به وزارت­خانه­‌هایی مانند رفاه و خدمات اجتماعی را کم کند. اخباری درباره افزایش مالیات غیرمستقیم نیز منتشر شده است. نکته مهم‌تر اینکه مشکلات اقتصادی مذکور محدود به 2024 نمی­‌شود و پیامدهای این وضعیت دست‌­کم تا 2025 ادامه خواهد داشت.

مسئله دیگر در بحث واکنش نظامی ایران، موج وحشتی بود که بر ساکنان اراضی اشغالی وارد شد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که نظرسنجی­‌ها و گزارش­‌های مستند و متقن وزارت­خانه.­هایی مانند بهداشت در اسرائیل نشان دادند میزان بیماری‌­های روانی شامل اضطرابی، استرس، افسردگی، ناامیدی و همچنین اعتیاد به سیگار، الکل و سایر مواد مخدر در بین شهروندان از زمان شروع جنگ غزه روند افزایشی داشته است.

ترس از آسیب جسمی بر اثر حملاتی که یکباره صورت می‌‌گیرد نیز در بین مردم به‌ویژه والدین زیاد است و حال در این فضا نگرانی از واکنش نظامی ایران و تداوم این تقابل بر مشکلات پیشین اضافه شده است.

در همین حال، اخباری که از کابینه جنگ و به نقل از مقامات نظامی اسرائیل منتشر می­‌شود گویای ادامه شرایط اضطراری است که این مسئله می­‌تواند وضعیت اقتصادی و امنیت روانی شهروندان اسرائیلی را وخیم­‌تر کند.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه