English

عضو کمیسیون شوراهای مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

قطع واردات تجهیزات استراتژیک صنایع راهبردی کشور با تولیدات بار اول دانش‌بنیان‌ها

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اهمیت توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدات بار اول آنها در قطع واردات تجهیزات راهبردی مراکز حساس کشور پرداخت.

قطع واردات تجهیزات استراتژیک صنایع راهبردی کشور با تولیدات بار اول دانش‌بنیان‌ها

حسین محمد صالحی‌دارانی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره‌ تاثیر تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و تولیدات بار اول در رشد و توسعه‌ شرکت‌های دانش بنیان گفت: بسیاری از تجهیزات و امکاناتی که در کشور نیاز داریم و در مراکز حساس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، معطل واردات از کشورهای خارجی هستند یا تجهیزات مورداستفاده کارآیی لازم را ندارند. از سوی دیگر، خنثی کردن این تحریم‌ها و واردات قطعات به کشور باعث افزایش قیمت قابل‌توجه این تجهیزات می‌شود.

صالحی‌دارانی گفت: این حمایت‌ها باعث می‌شود هم انگیزه‌ بیشتری برای جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شود و هم اینکه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی بیشتری را برای تامین نیاز داخل کشور انجام خواهند داد تا این نیاز صنایع ضروری‌تر برطرف شود.

 صالحی‌دارانی در ادامه گفت: اگر چند سال این حمایت‌ها با جدیت ادامه پیدا کند و موانع اداری و بروکراسی‌های سنگینی که بر سر راه این شرکت‌ها قرار دارد، برداشته شود، در قطع وابستگی بسیار موثر خواهد بود و زمینه‌ی رشد بسیار خوبی را ایجاد خواهد کرد.

نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: با توجه به اینکه در تحریم هستیم و بسیاری از این قطعات را نمی‌توانیم از کشورهای دیگر وارد کنیم، حرکت به سمت تولید تجهیزات راهبردی گلوگاهی بخش صنعت، پتروشیمی، پالایشگاه و... موجب ابتکار و خلاقیت بیشتر این شرکت‌ها خواهد شد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در قانون جهش تولید دانش‌بنیان مجوز ترک تشریفات قانونی و عدم‌شرکت در فرایند مناقصه برای آن‌ها در نظر گرفته شده که باعث شده هزینه‌ی این شرکت‌ها کاهش پیدا کند و زمان برای آن‌ها ذخیره شود.

به‌گفته این مقام مسئول، این نوع تسهیلات که برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شده یک معامله‌ دو سر سود هم برای شرکت‌های دانش‌بنیان و هم برای خریداران محصولات این شرکت‌هاست.

صالحی‌دارانی ادامه داد: بسیاری از پروژه‌های به‌دلیل همین تشریفات و بروکراسی‌های اداری زمان‌بر شده است. اگر به شرکت‌های دانش‌بنیان اولویت داده شود در فرایند مناقصه بدون طی تشریفات شرکت کنند، هم دسترسی به این شرکت‌ها راحت‌تر می‌شود، هم حمایت از جوانان و شرکت‌های مبتکر انجام می‌شود و هم اینکه نهاد یا سازمان استفاده‌کننده از تولیدات بار اول، صرفه‌جویی چشمگیری در وقت، انرژی و هزینه خواهد داشت.

صالحی‌دارانی گفت: این تشویق‌ها علاوه بر صرفه‌جویی می‌توانند تاثیرات خیلی شگرفی بر نهاد یا سازمان خریدار این محصولات داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه