English

سخنگوی دولت ؛

دولت های حامی گروهک های تروریستی در جنایت شاهچراغ شریک هستند

سخنگوی دولت با بیان اینکه عاملان جنایت در حرم مطهر شاهچراغ از سوی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی شناسایی و دستگیر می شوند و به سزای اعمال خود می رسند، گفت: دولت های حامی گروهک های تروریستی در جنایت شاهچراغ شریک هستند.

دولت های حامی گروهک های تروریستی در جنایت شاهچراغ شریک هستند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، علی بهادری جهرمی روز سه شنبه در نشست خبری با عرض تسلیت بابت حادثه ترویستی حرم مطهر شاهچراغ گفت: عاملان این جنایت از سوی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی شناسایی و دستگیر می شوند و پس از رسیدگی قضایی به سزای اعمال خود خواهند رسید.

وی ادامه داد: دولت‌هایی که حامی و میزبان گروهک های تروریستی هستند حتما با این جنایتکاران شریک هستند که این موضوع از مراجع حقوقی و قضایی بین المللی پیگیری خواهد شد تا آنها به سزای اعمال خود برسند.

 

کاهش نرخ رشد نقدینگی

دبیر هیات دولت با ارایه آماری از آخرین وضعیت اقتصادی کشور، از کاهش نرخ رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در مهر ۱۴۰۰ به ۲۷.۵ در تیرماه ۱۴۰۲ خبر داد و اظهار کرد: طبق آمارهای مرکز آمار ایران، روند سرمایه گذاری طی دهه ۱۳۹۰ مناسب نبود و متوسط رشد سالانه سرمایه گذاری در این دهه و طول اجرای برنامه ششم توسعه به ترتیب منفی ۵.۲ و منفی ۴.۵ درصد رسیده بود.

وی افزود: اما از سال ۱۴۰۰ تغییرات سرمایه‌گذاری مثبت شد و رشدی ۴.۱ درصدی داشته است؛ این روند رو به رشد در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته و ۲.۱ درصد رسید طوری که در حوزه رشد تولید در تیرماه امسال اغلب شاخص های بخش تولید و صنعت رشد مثبت ثبت کردند.

بهادری جهرمی با اشاره به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی خرید گندم از کشاورزان خاطرنشان کرد: تولید گندم داخلی از ۴.۵ به بیش از ۹.۵ میلیون تن رسیده است.

 

ایران جزو ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد در جهان

سخنگوی دولت با بیان اینکه در بین ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد جهان قرار دارد، بیان کرد: در حوزه فولاد نیز با تولید ۳۰ میلیون تن فولاد خام در سال ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۷ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه بودیم طوری که تولید ۲۲ میلیون تن محصولات فولادی در سال ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۱۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه بوده است و اکنون در بین ۱۰ کشور برتر تولید کننده فولاد جهان قرار داریم.

به گفته وی، ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه تولید سیمان است، گفت: در حوزه سیمان حدود ۶۳.۲ میلیون تن سیمان در سال ۱۴۰۱ تولید شد.

بهادری جهرمی اضافه کرد: در حوزه خودرو هم با تولید یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو در سال گذشته رشد ۳۹ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ را شاهد بودیم که بیشترین رشد تولید خودرو در ۱۲ سال اخیر بوده است.

بهاددی جهرمی با بیان اینکه به زودی شاهد افتتاح آخرین فاز پارس جنوبی (فاز ۱۱) خواهیم بود، از ورود محموله جدید داروهای ام اس در کشور خبر داد و گفت: در حوزه بیماری اس‌ام‌ای محموله جدیدی از داروی آن وارد کشور شد و در مراحل نهایی ترخیص و در اختیار بیماران قرار دادن است. وی افزود: رئیس جمهوری برای تأمین  داروی این بیماری که در دنیا هم کم تولید می‌شود و گرانقیمت است، دستور داده بود و این چندمین محموله‌ دارویی بیماری اس‌ام‌ای است که با تلاش هلال احمر وارد کشور می‌شود.


افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان

سخنگوی دولت درباره صادرات محصولات فناورانه در دولت سیزدهم اظهار کرد: جهت‌گیری دولت در این زمینه را در سفرهای خارجی رئیس‌جمهوری دیده‌ایم و مطابق با آمار رسمی سازمان توسعه تجارت، صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته ۲۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل داشته است.
وی افزود: صادرات دانش بنیان در سال ۱۴۰۰ مطابق آمار رسمی ۶۵۰ میلیون دلار که در آمار غیر رسمی اعداد بیشتری گفته می‌شود که در هر صورت حاکی از افزایش ۲۵ درصدی این صادرات است. مجموع فروش شرکت‌های دانش‌بنیان به ۴۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده و موجب اشتغال ۲۶۶ هزار نفر شده است.
بهادری‌ جهرمی گفت: حوزه‌های برتر صادرات دانش بنیان به ترتیب شامل حوزه فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی، حوزه دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان، حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی و حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته است. همچنین حوزه وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی، حوزه برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستمهای خودکار، حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای و حوزه خدمات تجاری‌سازی از دیگر حوزه‌های برتر در این زمینه است.

 

طرح نفت در برابر غذا موضوعیت ندارد

 سخنگوی دولت در واکنش به طرح موضوعاتی مثل صادرات نفت در برابر دریافت غذا، گفت: ما کشور بزرگی هستیم و ظرفیت‌های بی شماری داریم، با بیش از صد کشور هم مراودات تجاری و بازرگانی داریم. وی افزود: اساساً طرح موضوعاتی مثل نفت در برابر غذا در قبال کشور ما موضوعیت ندارد. عده‌ای ناراحت شدند اما افتخارات و موفقیت‌های مردم و دولت که دستاوردهای ملی است را نباید سیاسی تحلیل کرد.
بهادری جهرمی بازگرداندن همه پول‌های ملی بدون هیچ گونه عقب‌نشینی از مواضع اصولی دولت را یک موفقیت دانست و با طرح چند سوار ادامه داد: آیا رکورد تجارت خارجی ۱۱۲ میلیارد دلاری کشور نتیجه نفت در برابر غذاست؟ آیا رشد صنعت و ماشین آلات، نفت در برابر غذاست؟ آیا جذب سرمایه‌گذاری خارجی با رشد دو برابری میزان سرمایه‌گذاری در دوره زمانی دولت سیزدهم نسبت به مدت مشابه قبل از آن، نفت در برابر غذا است؟
سخنگوی دولت گفت: براساس آمار در زمینه سرمایه‌گذاری ماشین‌آلات و بخش ساختمان روند دهه ۹۰ تغییر یافت و در سال ۱۴۰۱ با حدود ۶.۷ رشد سرمایه‌گذاری مواجه بودیم که از این عدد ۱۵.۳ افزایش رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین‌آلات و ۱.۲ درصد در حوزه ساختمان بوده است؛ اینها نفت در برابر غذا است؟دبیر هیات دولت درباره حضور وزارتخانه‌ها در انتخابات مجلس گفت: دولت مجری انتخابات و موضع شخص رئیس‌جمهوری و دولت در حوزه انتخابات روشن است. حمایت از مشارکت پرشور مردم و حفظ سلامت‌ انتخابات که مشابه همین‌ مضامین در بخشنامه‌ای که معاون سیاسی وقت وزارت کشور ابلاغ کرد، درج شده بود و بعضاً نمایندگان گلایه‌هایی هم داشتند.
وی افزود: بجای کلی‌گویی هر فرد، گروه یا رسانه‌ای هر اطلاعاتی از تخلف در دستگاه دولت یا خارج از دولت دارد، به بازرسی ویژه ریاست جمهوری و همچنین به شورای نگهبان که نهاد ناظر است، گزارش دهد تا همه باهم شاهد برگزاری یک انتخابات پرشور و سالم باشیم.
 


دولت پیشگام مبارزه با فساد در قوه مجریه

بهادری جهرمی با تاکید بر مبارزه دولت با فساد، اظهار کرد: یکی از شعارها و برنامه‌های اصولی این دولت مقابله با فساد و بسترهای فسادزا بوده است. هیچ موردی نبوده که گزارش فساد برسد و برخورد نشود. دولت پیشگام مبارزه با فساد در قوه مجریه است و هرکس در هر موقعیتی است باید با فساد مقابله کند.وی دولت الکترونیک، حذف امضاهای طلایی با الکترونیکی کردن صدور مجوزهای مشاغل و کسب‌وکارها را از جمله اقدامات دولت برای مبارزه با بسترهای فسادزا برشمرد.
سخنگوی دولت یادآور شد: انتشار هزار و ۱۲۴ گزارش صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و شرکت‌های تابعه مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) به منظور اطلاع همه مردم، نیز اقدام دیگر دولت برای جلوگیری از فساد است.
به گفته وی، ساماندهی بیش از ۱۸ میلیون دستگاه کارتخوان بانکی برای مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی اقدام و همچنین ایجاد حساب واحد خزانه با هدف ایجاد شفافیت، مدیریت نقدینگی و حذف بسترهای فساد در دستگاه‌ها و نظام بانکی کشور، به نظارت دولت به هزینه‌کرد کلان دولت نظارت می‌کند.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه