English

امیرعبداللهیان در نشست با همتای سریلانکایی:

نگاه جهان امروز به توانایی‌های آسیا معطوف است

وزیر امور خارجه ایران گفت: ایران و سریلانکا در چارچوب موافقت نامه‌های موجود میان دو کشور توافق کردند نسبت به آزادسازی زندانیان در دو کشور با نگاه انسانی اقدام کنند.

نگاه جهان امروز به توانایی‌های آسیا معطوف است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با علی صبری وزیرخارجه سریلانکا، اظهار داشت: بسیار خرسندم که میزبان همتای خود از کشور دوست و همسایه سریلانکا هستم.

وی ادامه داد: سفر وزیرخارجه سریلانکا به ایران یک نقطه همکاری میان دو کشور محسوب می‌شود.

وزیر امور خارجه گفت: در این جلسه طیف وسیعی از موضوعات دو جانبه و منطقه‌ای را مورد بحث قراردادیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در این دیدار بر وجود اراده سیاسی مشترک برای بسط همکاری‌های فرهنگی، گردشگری، علمی، دانشگاهی، فناوری‌های نوین و همچنین استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان اتفاق نظر داریم.

وی افزود: معتقدیم موانع موجود به راحتی قابل حل است.

وزیر امور خارجه بیان کرد: با توجه به سیاست آقای رئیسی و نگاه اولویت به آسیا، بر این موضوع اتفاق نظر داریم که در قرن حاضر ظرفیت موجود در قاره آسیا نگاه‌های جهانی را به خود جلب کرده است‌.

امیرعبداللهیان گفت: برخی موانع میان ایران و سریلانکا در چارچوب حقوق بین الملل دارای راهکارهای برون رفت از وضعیت کنونی تشخیص داده شد.

وی افزود: کشورهای آسیایی بیش از هر زمان دیگری باید با بصیرت و نگاه به توسعه منطقه از مسیر گفتگو در راستای منافع ملت‌ها بهره برداری کنند.

وزیر امور خارجه گفت: همکاری در منطقه راهبردی اقیانوس هند با توجه بر ریاست سریلانکا بر اتحادیه همکاری‌های کشورهای اقیانوس هند موسوم به آیورا از دیگر موضوعاتی بود که مورد گفتگو قرار گرفت.

 

بیشتر بخوانید:

وزیر خارجه ایران از وزیر خارجه سریلانکا در تهران استقبال کرد

 

وی تصریح کرد: معتقدیم دوره ریاست سریلانکا بر سازمان آیورا فرصتی برای نگاه نیرومندتر به همکاری میان کشورهای آسیایی و همچنین همکاری‌های قوی‌تر ایران با سایر کشورهای آسیا و اعضای سازمان آیورا است.

امیرعبداللهیان گفت: در دیدار امروز تمایل خود را برای ادامه همکاری‌ها در مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل متحد و سازمان آیورا مورد تاکید قرار دادیم.

وی بیان کرد: در خصوص آخرین وضعیت اسناد امضا شده قبلی میان دو کشور گفتگو کردیم و همچنین توافقاتی را برای امضای اسناد بیشتر در آینده بین دو کشور مورد توجه قرار دادیم و بر اجرای توافقات موجود اتفاق نظر داریم.

امیرعبداللهیان افزود: ما در چارچوب موافقتنامه‌های موجود میان دو کشور توافق کردیم نسبت به آزادسازی زندانیان در دو کشور با نگاه انسانی اقدام داشته باشیم و همچنین بر تقویت روابط کنسولی و فعال کردن کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته کنسولی بین دو کشور تأکید کردیم.

وی گفت: در این دیدار در حوزه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان و سایر موضوعات قاچاق میان دو کشور اتفاق نظر داریم.

وی گفت: مردم ما به خوبی به یاد دارند که چای سریلانکا همواره در خانه هر ایرانی وجود داشته است.

امیرعبداللهیان گفت: حضور قوی شرکت‌های خدمات فنی مهندسی ایران در سریلانکا فرصت‌هایی از جمله احداث پالایشگاه نفت و ایجاد نیروگاه در این کشور را فراهم کرده است.

در ادامه علی صبری وزیر خارجه سریلانکا، اظهار داشت: برای من این اولین سفر به ایران است. به برادر خودم به خاطر انعطاف و قدرت مردم ایران با وجود دشمنی‌ها تبریک گفتم. مردم شما بسیار قدرت دارند. این یک مثال بزرگی برای دنیا است، چرا که علی رغم تحریک‌ها در سطوح مختلف شما یک دستورکار صلح آمیز را به آن وفادار بودید.

وزیرخارجه سریلانکا افزود: ما خواستار این هستیم که روابط خوبی با ایران داشته باشیم. ما همچنین مایلیم که ایرانی‌های بیشتری به سریلانکا سفر کنند.

وی افزود: روابط دو کشور از پیش زمینه خوبی برخوردار است. این سفر می‌تواند یک شروع خوب برای اتفاقات خوش در آینده باشد. سریلانکا دروازه ای به شرق آسیا است و در سیاست خارجی سعی کردیم دوست همه باشیم. از شرکت‌های ایران دعوت می‌کنم که به سریلانکا توجه کنند. در آینده دو سوم رشد اقتصادی دنیا از آسیا خواهد بود.

وزیرخارجه سریلانکا گفت: ما از شرکت‌های شما می‌خواهیم که در کشور ما سرمایه گذاری کنند.

وی ضمن تبریک پیشرفت‌های تکنولوژی به ایران، گفت: ما رابطه خوبی هم با چین داریم. فرصت‌های خوبی برای کسب و کار در کشور سریلانکا وجود دارد. ما همیشه از یکدیگر حمایت کردیم. ما در مسائل داخلی یکدیگر دخالت نمی‌کنیم و از همدیگر حمایت می‌کنیم. سریلانکا قرار است که رئیس سازمان آیورا شود. این یک فرصت همکاری با کشورهای آسیایی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه