English

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

نماگرهای اقتصادی برون رفت از مشکلات را نشان می دهد/ رشد سرمایه گذاری و کاهش نقدینگی و نرخ بیکاری

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر مثبت جهت نماگرهای اقتصادی کشور گفت: نرخ بیکاری از 9.2 درصد از سال گذشته به ۸ درصد کاهش یافت و میزان سرمایه گذاری هم 6.7 درصد را نشان می دهد.

نماگرهای اقتصادی برون رفت از مشکلات را نشان می دهد/ رشد سرمایه گذاری و کاهش نقدینگی و نرخ بیکاری

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، محمدرضا پورابراهیمی روز سه شنبه در نشست خبری گفت: به رغم همه مشکلات در امر اقتصادی شاهد جهت گیری اقتصادی در یک ساله گذشته هستیم و امکان می دهد زمینه برون رفت از مشکلات را فراهم کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی اظهار کرد: نرخ بیکاری از 9.2 درصد از سال گذشته  به ۸ درصد کاهش یافت و میزان سرمایه گذاری هم 6.7 درصد را نشان می دهد.

وی افزود: اینها بیانگر این است که حرکت خوبی در حوزه سرمایه گذاری دارد شکل می گیرد.

پورابراهیمی با بیان اینکه ۵ سال پیاپی نرخ تورم بالای ۴۰ درصد را در کشور تجربه کردیم، دلیل آن را افزایش نقدینگی دانست و گفت: نرخ نقدینگی در سال گذشته  ۳۸ درصد بود که امسال به ۲۹ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: رشد اقتصادی در سال‌های گذشته کمتر از یک درصد بود که در سال ۱۴۰۱ به حدود چهار درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود که این رقم بین ۲.۵ تا ۳ درصد رشد داشته باشد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه نسبت مالیات بر درآمد ناخالص داخلی ۱۰ درصد پیش بینی شده بود اما عملکرد متوسط   این شاخص، حدود چهار درصد بوده است.

 

قانون بانک مرکزی تا ماه آینده اصلاح می شود

پورابراهیمی با بیان اینکه اصلاح قانون بانک مرکزی نیز در حال رفع ایرادات شورای نگهبان است، اظهار کرد: پیش‌بینی می شود تا یک ماه آینده با نهایی شدن این طرح، ناترازی های بانکی فعلی رفع و از ایجاد ناترازی‌های جدید، جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ ، بیش از ۳۰ درصد مصوبات مجلس شورای اسلامی مربوط به کمیسیون اقتصادی بوده است و در کنار آن بالاترین میزان گزارشات نظارتی نیز مربوط به همین کمیسیون است.

 

اتصال دو میلیون درگاه به سامانه مالیاتی/ فرار مالیاتی عامل نشت مالیاتی

نماینده مردم کرمان با اشاره به موضوع نشت مالیاتی، گفت: اگر جلوی نشت مالیاتی گرفته شود، بسیار پیشرفت کرده‌ایم البته عامل نشست مالیاتی چیزی جز فرار مالیاتی نیست و در این مورد تلاش کردیم تا بسترهای شفافیت مالیاتی عملیاتی شود.

وی افزود:  قانون سامانه مودیان مالیاتی تصویب شد تا با شفاف سازی مالیاتی، جلوی فرار مالیاتی گرفته شود،  در سال ۱۴۰۰ بیش از دو میلیون درگاه پرداخت غیرمتصل به سامانه مالیاتی وجود داشت که در ابتدای تابستان سال گذشته تمامی این درگاه ها به سامانه مالیاتی متصل شد و تاثیر آن در جلوگیری از فرار مالیاتی، بیش از ۷۰ درصد بود.

پورابراهیمی اضافه کرد: در کنار این موارد، قوانینی که در راستای سیاست‌گذاری بود نیز در دستور کار قرار گرفت که مهم‌ترین آن طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی بود.

به گفته وی، اکنون این طرح به شورای نگهبان ارسال شده و امید است هفته آینده با رفع ایرادات شورا، آماده اجرا شود.

نماینده مجلس تصریح کرد: اگر دولت می‌خواهد ارز ترجیحی اختصاص بدهد، باید رابطه قیمت نهایی کالا و ارز ترجیحی را برای مردم، تعریف کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از چالش های حوزه حسابرسی را تعیین رییس سازمان حسابرسی و رییس بانک مرکزی توسط وزیر اقتصاد دانست و گفت:  این امر یک تعارض منافعی ایجاد می‌کند از این رو تلاش شده در تدوین قانون جدید حوزه حسابرسی این اشکال ساختاری رفع شود.

وی افزود: قانون بازار سرمایه کشور با اصلاحات انجام شده در صحن علنی است و امید است با همکاری هیات رئیسه هرچه زودتر در حوزه تحول بازار سرمایه گام برداریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه