English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

تاول زخم های ۳۰ و چندساله و دادگاهی برای اثبات مظلومیت و حقانیت مصدومان شیمیایی

دادگاه لاهه که در پی شکایت تنی چند از مصدومان شیمیایی علیه دو شرکت هلندی صادر کننده مواد شیمیایی به عراق و بهره برداری از این مواد در تولید گاز خردل و استفاده از آن علیه رزمندگان و مردم بی دفاع برگزار شده بود، شمه ای از تلاش برای اثبات حقانیت و مظلومیت ۱۰۰ هزار ایرانی است که تحت تاثیر این مواد قرار گرفته و ۱۰ هزار نفر آن تا کنون شهید شده اند.

تاول زخم های ۳۰ و چندساله و دادگاهی برای اثبات مظلومیت و حقانیت مصدومان شیمیایی
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، نشست تحلیل دادگاه لاهه به منظور شکایت ۵ جانباز شیمیایی ایرانی علیه دو شرکت هلندی ارسال کننده مواد شیمیایی به رژیم صدام در جنگ تحمیلی که اول تیر در لاهه برپا شده بود با میزبانی موزه صلح تهران برگزار شد.

این نشست با حضور مهمانانی از معاونت حقوقی ریاست جمهوری، تنی چند از جانبازان شیمیایی و همچنین تعدادی افراد مشتاق و علاقه مند به پیگیری حقوق مصدومان شیمیایی همراه بود.

 

۳۲ شرکت از سراسر دنیا مواد شیمیایی به عراق ارسال کردند

براساس این گزارش، در جنگ تحمیلی ۳۲ شرکت خارجی به عراق مواد شیمیایی فروختند از آن برای تهیه بمب های شیمیایی و گازهای خردل استفاده می شد و رژیم بعث از این بمب های شیمیایی علیه رزمندگان و مردم بی پناه ایران استفاده می کرد.

جمهوری اسلامی ایران با شکایت چند مصدوم شیمیایی برای نخستین بار در سال ۲۰۰۳ علیه فرانسوا آنرات یکی از صاحبان شرکت هایی که به عراق مواد شیمیایی ارسال کرده بود در دادگاه لاهه، این شرکت را محکوم کرد.

شهریار خاطری از اعضای موزه صلح و متخصص سم شناسی در این نشست با بیان دقیق تر داستان ارسال مواد شیمیایی به عراق گفت: از این مواد شیمیایی که شرکت های هلندی از بلژیک و اردن به عراق منتقل می کردند، برای تولید گاز خردل استفاده می شد. در سال ۲۰۰۳ دادگاه یک تاجر هلندی به نام فرانسوا دانرات به اتهام تبانی و معاونت در نسل کشی در جنایت جنگی در عراق و ایران برگزار شد و در سال ۲۰۰۵ این متهم در دادگاه به دلیل نداشتن علم از اتهام نسل کشی تبرئه و در کمک به صدام در استفاده از مواد شیمیایی به ۱۵ سال حبس محکوم شد.

وی افزود: دادگاه تجدیدنظر در سال‌  ۲۰۰۷ با تایید کلیات حکم قضایی قبلی، متهم را به دلیل عدم پشیمانی به ۱۷ سال حبس محکوم کرد؛ سپس پرونده به دیوان عالی هلند ارسال شد که با تشخیص قضات، رای به ۱۶سال و نیم حبس به دلیل سپری شدن زمان صادر شد.

 

صدور حکم ۱۶ سال و نیم حبس برای فرانسوا آنرات 

سید حسین سادات یزدانی سفیر ایران در رومانی که از مطلعین این پرونده بود و در این زمینه فعالیت می کرد، در صحبتهای ویدئو کنفرانسی نشست گفت: در حاشیه این رسیدگی پرونده فرانسوا آنرات به دیوان اروپای حقوق بشر هم ارجاع داده شد و  در کنار بررسی های کیفری اتهامات مدنی نیز وجود داشت و بحث غرامت به مصدومان شیمیایی هم مطرح شد.

سادات حسینی اضافه کرد: دادگاه شهر لاهه در دسامبر ۲۰۱۰ ایشان را سه هزار و ۴۹۹ یورو جریمه کرد که باید به کشور هلند پرداخت می کرد. در سال ۲۰۱۳ دو رای برای وی صادر و آنرات به پرداخت مبلغ ۲۵ هزار یورو به هر مصدوم محکوم شد.

براساس این گزارش، فضای نشست مملو از سرفه های ممتد جانبازانی بود که در حال پرداختن تاوان سنگین زیادی خواهی های شرکت های هلندی هستند؛ حالا نوبت سجاد عسگری نماینده معاونت حقوقی و امور بین الملل ریاست جمهوری بود که آغاز صحبت های او هم آمیخته با سرفه های جانبازان شده بود.

عسگری خطاب به جانبازان شیمیایی گفت: شما جانبازان در چند سنگر مبارزه کردید یکی جبهه جنگ و ادامه جهاد هم در این چند دهه با تحمل درد طاقت فرسا که از دایره صبر ما انسان های معمولی خارج است.

نماینده معاونت حقوقی ریاست جمهوری با بیان وظیفه اداره متبوع خود، اظهار کرد: مرکز امور حقوقی و بین المللی وظیفه دارد از اتباع ایرانی در خارج کشور حمایت کند.

وی با اشاره به شکایت از دانرات توسط جانبازان شیمیایی و محکومیت حبس این تاجر هلندی گفت: آنرات در زندان در صحبت با وکیل مصدومان شیمیایی ایرانی اعلام که تنها شرکت او به عراق محصولات شیمیایی نفروخته و اینگونه بود که کار شکایت از دو شرکت ملخمی و کی وی اس کلید خورد.

عسگری یکی از چالش‌های های اصلی در این پرونده ها را استفاده از نوشته های اساتید ایرانی علیه ما عنوان و تصریح کرد: شرکت هایی که از آنان شکایت شده بود از نوشته های اساتید علم حقوق ما علیه خودمان استفاده می کرد.

این مقام در معاونت حقوقی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: هلند یکی از سردمداران فشار به ایران در بحث حقوق بشری بود و این چالش دیگری است که با آن مواجهیم.

وی تاکید کرد: به نتیجه رسیدن این پرونده مقدمه ای خواهد بود برای به جریان گذاشتن پرونده های دیگر.

 

بیشتر بخوانید:

مشاهده وضعیت جانبازان شیمیایی در لاهه برای قضات تأسف آور بود

پیگیری ایجاد یک توافق در دیوان ایران و آمریکا در اجرای حکم لاهه

دادگاه لاهه را قبول داریم اما از رای آن دل سرد شده‌ایم!

 

دردی که همچنان روی شانه های جانبازان سنگینی می کند

باز هم صدای نفس های به تنگ آمده جانبازان شیمیایی در قالب و شکل سرفه های ممتد به گوش می رسید و خس خس نفس ها نگاه میهمانان مراسم را به سمت خود می کشاند. این درد خیلی بد روی دوش آنان سنگینی می کرد و نشانگر اوج مظلومیت شان است، طوری که یکی از جانبازان همزمان با سرفه اعلام کرد زمان اوج کرونا سوار تاکسی شده بود و راننده وسط راه او را به خاطر سرفه و ترس اینکه بیمار کرونایی است، پیاده کرده بود. برخی از جانبازان حالشان اصلا خوش نبود و حتی یکی از آنها نتوانسته بود دوستان دیگر خود را در سفر به هلند همراهی کند.

محمد یزدانی مشاور معاون حقوقی بنیاد شهید آخرین سخنرانی بود که در جایگاه حاضر شد و گزارشی از فعالیت های بنیاد در پرونده شکایت مصدومان شیمیایی علیه دو شرکت هلندی در لاهه ارائه کرد.

1690275779897

۷۰ هزار مصدوم شیمیایی ثبت شده در سامانه بنیاد

یزدانی گفت: مسئولیت جمع آوری و خدمات دهی به جانبازان با بنیاد شهید بود و این جامعه آسیب دیده از جنگ و خانواده هایشان بسیار آسیب دیدند.

وی با بیان اینکه امروز اگر بخواهیم حقانیت خود را ثابت کنیم بسیار سخت است، ادامه داد: حدود ۷۰ هزار مصدوم شیمیایی ثبت شده در سامانه داریم و ۱۰ هزار نفرشان شهید شده اند. در حوزه ترور ۲۰ هزار و ۸۶۹ نفر در کشور ترور و ۲۱ هزار نفر مجروح شدند.

 

۶۰ میلیون دلار لعنتی و بازی با جان میلیونها ایرانی

یزدانی بیان کرد: اداره ای در معاونت حقوقی بنیاد ویژه قربانیان ترور و مصدومان شیمیایی برای پیگیری و مطالبه گری حقوق این عزیزان در مجامع بین المللی تشکیل شد.

نشست به پایان رسید و چند جانباز  مطالبی مطرح کردند. از دردهای بیش از ۳۰ ساله خود گفتند و خواستار سرعت بخشیدن در پیگیری حقوق جانبازان شیمیایی شده اند.

اگرچه وکلای شرکت های هلندی در دادگاه از عدم اطلاع موکلانشان در تولید خردل از مواد شیمیایی سخن گفتند اما تاریخ روایت می کند زمان جنگ سفیر هلند در بغداد و حتی وزیر خارجه هلند به شرکت ملخمی هشدار داده بودند که محموله بعدی را به عراق نفرستند چون از آن بمب شیمیایی تولید می کنند که این شرکت در پاسخ گفت ۶۰ میلیون دلار حاصل این معامله است چگونه از آن بگذریم؟

حضور جانبازان در دادگاه لاهه و صحبت های کوتاه آنان برگ برنده ای بود که رو شد طوری که خانم زخفلد وکیل قربانیان شیمیایی گفته بود صحبت کوتاه هر یک از جانبازان به اندازه لایحه دفاعیه ۶۰ صفحه ای من تاثیرگذار بود.

1690275780128

ظاهرا اول شهریور رای بدوی دادگاه صادر می شود و شاید اعتراضی به این رای شود و به دادگاه تجدیدنظر ارجاع داده شود و این فرآیند کمی طول بکشد اما مهم برای جانبازان شیمیایی و همه ایرانیان اثبات حقانیت ایران در مجامع و محاکم بین المللی است و اینکه بیش از ۱۰۰ هزار ایرانی در دوران جنگ بویژه در سال‌های پایانی بی رحمانه مورد حملات شیمیایی رژیم صدام قرار گرفتند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه