English

درباره تمامیت ارضی ایران تعارفی نداریم/کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و عمان ایجاد می شود

وزیر امور خارجه با بیان اینکه حجم تبادلات تجاری ایران و عمان به دو و نیم برابر افزایش یافت درباره اقدام اخیر روسیه گفت: درباره تمامیت ارضی ایران تعارفی نداریم و توضیحات مقامات روسیه را کافی نمی دانیم‌.

درباره تمامیت ارضی ایران  تعارفی نداریم/کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و عمان ایجاد می شود

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، حسین امیرعبداللهیان عصر دوشنبه در نشست خبری مشترک با سید بدر بن حمد البوسعیدی همتای عمان ی خود با عرض خیرمقدم گفت:خوشبختانه در طول یکسال گذشته شاهد دو مرحله دیدار سران دوکشور در عمان و ایران بوده ایم، وی افزود: یکی از موضوعات اساسی دستور کار مشترک در گفتگوهای فشرده امروز ، پیگیری اجرای کامل توافقات گذشته در جریان دیدارهای انجام شده میان سران دو کشور بود.
وی ادامه داد: در ۲۲ ماه گذشته حجم تبادلات تجاری ایران و عمان به بیش از دو و نیم برابر افزایش پیدا کرده است. همچنین به زودی کمیسیون مشترک اقتصادی دو طرف با هدف شتاب دهی بیشتر بر پیگیری همکاری‌های دو کشور در تهران ایجاد می شود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: معتقدیم روابط کشورهای همسایه می‌تواند به صورت پیوسته و زنجیره‌ای افزایش پیدا کند و این چیزی است که منطقه ما برای پیشرفت پایدار، امنیت و ثبات به آن نیاز دارد.  وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همکاری در منطقه خلیج فارس بر اساس گفتگو و همکاری که کلید اصلی صلح، امنیت و پیشرفت پایدار است باید انجام شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور اضافه کرد: امروز در خصوص ابتکار پیشنهادی ایران برای نشست ۸ کشور خلیج فارس به علاوه یمن با وزیر امور خارجه عمان تبادل نظر کردیم که در سفر اخیرم به کشورهای حاشیه خلیج فارس با استقبال آنها از این ایده مواجه بودیم و امیدواریم در آینده این ابتکار عملیاتی شود.

امیرعبداللهیان روابط تهران و مسقط را راهبردی و مستحکم دانست و بیان کرد: از نقش عمان در تسهیل گفتگوهای منطقه‌ای و نزدیک کردن دیدگاه‌های منطقه تشکر می‌کنیم و این همان نقشی است که مقامات عالی رتبه این کشور به خوبی آن را ایفا می‌کنند.وی ابراز امیدواری کرد گفتگوهای یمن منجر به پایان کامل جنگ و ورود به گفتگوهای یمنی یمنی، پیشرفت، توسعه و آبادانی این کشور شود.وزیر امور خارجه با قدردانی از تلاش عمان برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، هم گفت: برادران ما در عمان همواره به تلاش برای لغو تحریم‌های ظالمانه ادامه می‌دهند.
امیرعبداللهیان اظهار کرد: متاسفانه هنوز اهانت به کتب الهی در برخی کشورهای اروپایی ادامه دارد و این گونه رفتارها را که مروج تروریسم است قویا محکوم می‌کنیم.  
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اخیرا بندی در یکی از بیانیه‌های شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران در خصوص جزایر سه گانه گنجانده شد که ما نشان دادیم که در خصوص تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.

وی ادامه داد: در پی احضار سفیر روسیه به وزارت امور خارجه توضیحاتی از سوی مقامات روسیه داشتیم، ولی آن را کافی نمی‌دانیم و تکرار این رویه را از سوی روسیه یا هر طرفی در خصوص تمامیت ارضی ایران بر نمی‌تابیم.امیرعبداللهیان درباره اکراین هم گفت:  در این زمینه هم معتقد به تمامیت ارضی یکایک کشورها از جمله اوکراین هستیم که باید براساس حقوق بین الملل سرلوحه تمام کشورها باشد و البته پایان جنگ از طریق راهکار سیاسی را نیز کماکان مورد تاکید داریم.

 

بیشتر بخوانید:

دیدار وزرای خارجه ایران و عمان

 

سفر هرچند کوتاه اما پرباری در ایران داشتیم

همچنین در ادامه بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان نیز در این نشست خبری با ابراز خرسندی از سفر به ایران، گفت: امروز هم اگر چه سفری کوتاه اما پربار از حیث گفتگوها در خصوص موضوعات مشترک داشتیم. 
وزیر امور خارجه عمان ادامه داد: در راستای سفرهای روسای دو کشور نیز سفرهای دیگری برای تقویت روابط دو طرف و افزایش حجم تبادلات تجاری انجام شد.وی تاکید کرد: شاهد یک تحول جدی از حیث حضور بخش خصوصی ایران در عمان هستیم، همچنین از جمله موضوعات مورد بحث دیگر امروز امکان دستیابی به توافقی برای تجارت ترجیحی بود.
بدرالبوسعیدی در خصوص تحولات در منطقه هم گفت: آنچه که آقای وزیر مطرح کردند مبتنی بر نزدیکی عمیق دو کشور بود، سیاست عمان مبتنی بر پیشی گرفتن اصل حسن همجواری است.
وی افزود: سیاست ما همواره مبتنی بر اراده قوی برای تقویت صلح و امنیت است، اگر اراده سیاسی قوی وجود داشته باشد راهکار مناسب برای هر مشکلی هم وجود خواهد داشت. 
وزیر خارجه عمان تصریح کرد: اختلاف دیدگاه امری طبیعی است اما تنها راه گذر از این اختلافات گفتگوی صریح و شفاف با هدف دستیابی به راهکارهای مورد توافق همه طرف ها است، ما به این روش باور داریم و فکر می‌کنیم این روش درست شیوه‌ای برای تقویت روابط کشورها است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه