English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

روزهای تلخ آوارگان فرقه مجاهدین خلق

مجاهدین خلق که از مهر پارسال در خیال خود حکمرانی بر سرزمین ایران را تصور می کردند و به زعم خود دیگر از آوارگی و خانه به دوشی در می آیند، هرگز به ذهنشان هم خطور نمی کرد که در چهل و دومین سالگرد آغاز ماموریت رسمی خود علیه ایران، مورد حمله دولت آلبانی قرار بگیرند و اینگونه آواره تر از قبل شوند.

روزهای تلخ آوارگان فرقه مجاهدین خلق

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، سازمان مجاهدین خلق ایران (منافقین) نام یک گروه سیاسی - نظامی است که در سال 1344 با هدف سرنگونی رژیم پهلوی تأسیس شد. این سازمان تحت تأثیر سرکوب قیام مردمی 15 خرداد در جریان تدوین استراتژی به مبارزه مسلحانه رسید و به تدریج با بهره گیری از تئوری ها و تجارب جریان های چپ و مارکسیستی، شیوه ی جنگ چریکی شهری را اتخاذ کرد. در سال 1350 بنیان گذاران سازمان و به دنبال آن اکثریت کادر آن توسط ساواک دستگیر و اعدام شدند. با اعدام بنیان گذاران و تعدادی از کادرهای اصلی، سازمان ضربه سختی را متحمل شد تا جایی که در آستانه ی اضمحلال قرار گرفت.

پس از ضربه شهریور 50، تمامی نیروهای مذهبی و اصلی سازمان دستگیر شدند و اعضای دستگیرنشده که دارای گرایش های جدی به مارکسیسم بودند، هدایت سازمان را به دست گرفتند و همین اعضا رسماً تغییر ایدئولوژی سازمان از اسلام به مارکسیسم را اعلام نمودند. این مسأله باعث تضادهای جدی میان اعضای مسلمان و مارکسیست شده ی سازمان گردید که در نتیجه به تصفیه و قتل نیروهای مذهبی سازمان توسط اعضای مارکسیست در سازمان منجر گردید. این کشاکش تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.

سه‌شنبه سی ام خرداد بود که خبر حمله پلیس آلبانی به مقر منافقین هم‌زمان با ممنوعیت فرانسه برای برپایی تجمع سالانه سازمان مجاهدین در پاریس همراه شد؛ خبری که واکنش های گسترده و ابعادی وسیع تر، به همراه داشت و ابعاد مختلف آن سی ام خرداد امسال روشن شد.

 

از عراق رانده از فرانسه مانده

گروه تروریستی مجاهدین خلق که خود را حامی خلق می دانست اول انقلاب با دهن کجی به جمهوری اسلامی عملا در مسیر دشمنی با ملت ایران قرار گرفت و بارها و بارها در حملات تروریستی متعدد بسیاری از مسئولان و هموطنان را به شهادت رساند.

اعضای سازمان مجاهدین، دو سال بعد از جنگ ایران و عراق، در سال ۱۳۶۱ به عراق رفتند و با همکاری ارتش عراق، اقدام به تشکیل بازویی نظامی به نام «ارتش آزادی‌بخش ملی ایران» کرد و در کنار ارتش عراق در جنگ ضد ایران، مشارکت کرد. این نیروی نظامی در طول جنگ ایران و عراق، از سوی خاک عراق، بیش از یک‌صد عملیات نظامی بر ضد مواضع نیروهای ایرانی شکل داد که مهم‌ترین آن در سال ۱۳۶۷ تحت عنوان فروغ جاویدان انجام شد.

آنها سپس به پاریس رفتند که مقامات پاریس بعد از چند سال اعضای این فرقه را به عراق بازگرداندند. همراه با جنگ آمریکا علیه عراق منافقین دو راه بیشتر پیش رو نداشتند اینکه به ایران برگردند یا به کشوری دیگر بروند که با شروع انتقال اکثر ساکنان کمپ اشرف آخرین گروه در سال 2012 میلادی از این کمپ خارج شدند و این کمپ در کمتر از یک سال به طور کامل تخلیه شد.

فرقه مجاهدین خلق سپس به کمپ لیبرتی رفتند که این کمپ هم 1395 تعطیل شد و آخرین افراد سازمان مجاهدین خلق به کشورهای اروپایی و بیشتر هم به تیرانا پایتخت آلبانی منتقل شده اند.

 

تیرانا و عاقبت اقامت 7 ساله

 مجاهدین خلق که با حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی به تیرانا رفته بودند، خود را نماینده ایران معرفی کرده بود و عملا همه تعهداتی که به دولت آلبانی دادند یعنی عدم انجام اقدام تروریستی و سایبری را زیر پا گذاشتند.

به همین دلیل پلیس ضد تروریسم آلبانی با حمله به مقر منافقین در شهر دورس، موسوم به اشرف ۳، بیش از ۷۰ عضو را بازداشت کرد و 2 نفر نیز کشته شدند. عبدالوهاب فرجی‌نژاد جهرمی با نام مستعار «فرمانده افشین» و «علی مستشاری» یکی از دو نفر به هلاکت رسیده در این جریان، از فرماندهان بخش نظامی این گروهک پس از شروع اقدام مسلحانه این گروهک در سال ۱۳۶۰ در ایران بود.

 بلدی کوچی وزیر کشور آلبانی درباره چرایی حمله به مقر فرقه مجاهدین خلق گفت که مطابق توافق میان آلبانی و اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در سال ۲۰۱۴، اعضای این سازمان صرفا به دلایل انسان دوستانه در این کشور پناهنده شده بودند اما آنها با انجام اقدامات تروریستی و سایبری این توافق را نقض کرده‌اند.

کوچی که به همراه محمد رومبولاکو رئیس پلیس ملی آلبانی در یک کنفرانس مشترک خبری حضور داشت، درخصوص درگیری رخ داده در اردوگاه گروهک تروریستی منافقین واقع در مانزه، ادامه داد: عملیات روز سه‌شنبه مطابق قوانین و بر اساس حکم دادگاه عالی مبارزه با تروریسم انجام شده است.

اما نقطه آغاز درگیری‌ها زمانی بود که تروریست‌های منافق با نیرو‌های پلیس آلبانی که برای بازرسی به کمپ‌ها رفته بود، درگیر شدند و طرف مقابل هم مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شد.

 

موضع غرب چه بود؟

این حمله پلیس آلبانی به مقر مجاهدین خلق با واکنش هایی از آمریکا و غرب و جمهوری اسلامی ایران همراه بود. تیم مجاهدین خلق که دیگر عملا هیچ عایدی برای حامیان خود نداشت، حال تبدیل به نخاله ای شده بود که باید دور ریخته می شود؛ طوری که مقامات غربی در حمایت از اقدام پلیس آلبانی این کار او را قانونی دانستند.

به همین منظور یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طبق نوشته فاکس نیوز چنین گفت: ما از حق دولت آلبانی برای تحقیق درباره هرگونه فعالیت غیرقانونی بالقوه در خاک آن حمایت می‌کنیم و به نظر می‌رسد ورود پلیس آلبانی به اردوگاه اشرف برای اجرای یک دستور دادگاه بوده است.

همچنین وزارت خارجه آمریکا نیز در مورد درگیری روز سه‌شنبه صد‌ها مامور پلیس در آلبانی با اعضای گروهک تروریستی منافقین در کمپ اشرف با صدور بیانیه ای اعلام کرد: آمریکا آگاه است که پلیس آلبانی روز سه‌شنبه با حکم دادگاه وارد مجتمع مجاهدین خلق (منافقین) در شهر ساحلی دورِس شد.

این بیانیه می‌افزاید: پلیس آلبانی به آمریکا اطمینان داده است که همه اقدامات انجام شده براساس قوانین از جمله حفاظت از حقوق و آزادی‌های کلیه افراد در آلبانی بوده و ما از حق دولت آلبانی برای تحقیق درباره هرگونه فعالیت بالقوه غیرقانونی در داخل مرز‌های خود حمایت می‌کنیم.

وزارت خارجه آمریکا در حالی در این بیانیه از عدم حمایت ایالات متحده از این گروهک تروریستی می‌گوید که این کشور به عنوان حامی و شکل دهنده اصلی گروه‌های تروریستی در جهان همواره از حامیان گروهک منافقین بوده و پیشتر این گروهک تروریستی را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرده بود.

 

واکنش ایران

اما در این میان جمهوری اسلامی هم این اقدام پلیس آلبانی را بی پاسخ نگذاشت و ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این اقدام پلیس آلبانی گفت: مقامات ذیربط کشور آلبانی از کشف و ضبط شماری از سیستم‌های الکترونیکی و پهپادهایی که منافقین اقدامات تروریستی خود را به واسطه آنها پیگیری و هدایت می‌کردند، خبر داده و گفتند آنها (منافقین) با اقدامات تروریستی و سایبری، توافق سال ۲۰۱۴ با آلبانی را نقض کرده‌اند.

کنعانی اضافه کرد: منافقین به دلیل ذات تروریستی خود، همواره خطری برای امنیت میزبان خود خواهند بود، به همین دلیل دولت عراق آنها را اخراج کرد و دولت‌های دیگر نیز از پذیرش آنها خودداری نمودند.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت آلبانی اشتباه خود در میزبانی از این فرقه تروریستی را جبران کند.

 با این حال، این همه ماجرا نبود و داستان ادامه یافت؛ پلیس آلبانی برای دومین بار به مقر مجاهدین خلق حمله کرد که چند نماینده مجلس از این اقدام دولت آلبانی قدردانی کردند و حتی وزارت اطلاعات از مقامات آلبانی سپاسگزاری کرد.

وزیر اطلاعات با قدردانی از اقدام مستقلانه آلبانی و دیگر کشورهای اروپایی، به همه کشورهایی که در مورد جمهوری اسلامی ایران خیال خام در سر می‌پرورانند و در اغتشاشات اخیر نقش داشتند، هشدار داد و گفت: امنیت موضوعی نیست که ایران بر سر آن معامله کرده و یا نسبت به آن کوتاه بیاید.

 

اطلاعاتی که به ایران رسید و درحال بازیابی است

 خبر رسیدن بخشی از هارد و کیس های مجاهدین خلق به ایران از سوی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت اعلام شد و سپهر خلجی در حساب توییتر خود عنوان کرد که مشغول بازیابی اطلاعات، شناسایی رابطان و هسته‌های تخریب و نقاط کور هستند، گمانه زنی های بیشتری محتمل است

گمانه زنی هایی از این دست که با بازیابی این اطلاعات احتمالا زوایای ناشناخته دیگری از فعالیت های مجاهدین خلق روشن خواهد شد و این کفتار خون ریز پیر، با این اوصاف آینده پیش رویش سیاه خواهد بود و حتی بسیاری از خانواده های اعضای مجاهدین خلق پس از سال های بی خبری خواهان بازگشت فرزاندشان را از جمهوری اسلامی دارند.

آنها دیگر رو به زوالند و شاید در آینده ای نه چندان دور تاوان همه جنایت هایشان را پس خواهند داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه