English

رئیس مجلس:

اولویت سیاست خارجی مجلس ارتباط با کشورهای همسایه و منطقه است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در دیدار با رئیس مجلس ازبکستان بر همکاری‌های پارلمانی دو کشور تاکید شد و این‌ همکاری‌ها نیازمند وجود سرعت بیشتری در انجام توافقات صورت گرفته و تصویب آن در پارلمان‌های دو کشور است.

اولویت سیاست خارجی مجلس ارتباط با کشورهای همسایه و منطقه است

به گزارش خبرگزاری موج، محمدباقر قالیباف در تشریح مطالب مطرح شده در دیدارش با نورالدین اسماعیل اف رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان اظهار کرد: بسیار خوشحالیم که میزبان آقای نورالدین اسماعیل اف رئیس مجلس ملی جمهوری ازبکستان هستیم که امروز سفر رسمی خودشان را آغاز کردند.

وی ادامه داد: اولویت سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارتباطات با کشورهای همسایه و منطقه به ویژه کشورهای اسلامی است، یکی از محورهای جدی تعاملات و توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در بخش‌های مختلف با کشورهای حوزه آسیای مرکزی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه آسیای مرکزی کشور دوست و برادر ازبکستان کشوری است که از جهت جمعیت رتبه اول را دارد و فرصت‌های بسیار خوبی برای همکاری بین ایران و ازبکستان مهیاست به خصوص در حوزه مسائل اقتصادی و توسعه ارتباطات، حمل و نقل و ترانزیت در محور شمال – جنوب به عنوان اولویت ویژه منطقه و محور شرقی و غربی یک نقش جدی و اساسی وجود دارد.

قالیباف با اشاره به سفر سال گذشته‌اش به تاشکند گفت: در آنجا صحبت‌های مفصلی صورت گرفت بعد هم رئیس جمهور سفر رسمی به ازبکستان داشتند و موضوع ارتباطات چند جانبه و دوجانبه مطرح شد. ماه آینده نیز میزبان رئیس جمهور ازبکستان هستیم؛ توسعه روابط به خصوص از جهت مسائل اقتصادی، حمل و نقل، تسهیل‌گری، عبور کامیون‌ها و ارتباطات در محور شمال – جنوب به اضافه نقش در تحولات فرهنگی دو کشور موضوع مهمی است اینها فرصت‌های بزرگی است که می‌تواند سقف تجارت و تعاملات فرهنگی را گسترش داده و همچنین همکاری در حوزه امنیت منطقه داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: با توجه به موضوعات افغانستان همکاری جدی باید بین کشورهای همسایه برای کمک به افغانستان صورت گیرد. معتقد هستیم تمامی گروه‌ها در افغانستان باید در تشکیل دولت ملی نقش داشته باشند تا امنیت و توسعه در آنجا شکل گرفته، این موارد در نشست مشترک با رئیس مجلس ملی ازبکستان مطرح شد.

وی ابراز امیدواری کرد: این نشست‌ها و رفت و آمدها باعث توسعه روابط و توسعه مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی منطقه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در این جلسه بر لزوم همکاری‌های پارلمانی بین دو کشور تاکید شد البته این همکاری‌ها منوط به این است که قراردادها و توافقات با سرعت بیشتری در پارلمان های دو کشور تصویب شود. همچنین همکاری‌های منطقه‌ای در نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المجالس کشورهای آسیایی و اسلامی و در سطح بین‌المللی ادامه داشته باشد و با آرای منسجم باعث پیشرفت و انسجام کشورهای‌مان شویم.

 

بیشتر بخوانید:

احترام به مقام معلم، سرمایه گذاری در مسیر پیشرفت جامعه است

در برابر ⁧شهید الداغی⁩ سر تعظیم فرود می‌آورم

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه