English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دستاوردهای هسته‌ای ایران؛ از انحصار زدایی تا توسعه در ایران

در حال حاضر فناوری هسته ای در بخش های مختلفی همچون تولید انرژی، تولید دارو، کشاورزی، کالاهای صنعتی، فناوری و ... کاربرد دارد و نه تنها باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور شده بلکه باعث شده بسیاری از محصولاتی که کشورهای غربی تا دیروز در انحصار خود داشتند ، در مقطع کنونی در ایران هم تولید شود و این انحصار شکسته شود.

دستاوردهای هسته‌ای ایران؛ از انحصار زدایی تا توسعه در ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بعد از سال ها نخستین نمایشگاه دستاوردهای هسته ای ایران برگزار شد و از آنجایی که بسیاری از مردم نسبت به اهمیت صنعت هسته ای شناخت چندانی ندارند، در این گزارش به اهمیت این صنعت و دلایل فشار غربی ها به ایران برای تعطیلی فعالیت های صنعتی پرداخته می شود.

در حال حاضر صنعت هسته ای در بخش های مختلفی همچون تولید انرژی، تولید دارو، کشاورزی، صنعتی، فناوری و ... کاربرد دارد که ایران از گذشته و در همان ابتدای ورود به این صنعت روی بحث تولید برق بیشتر تمرکز داشته است و از آنجایی که تولید با بکارگیری از تجهیزات هسته ای هیچگونه آلودگی هوایی ندارد و از طرف دیگر راندمان بالایی دارد به شدت مورد توجه بسیاری از فعالان زیست محیطی قرار دارد، چراکه در سال های اخیر ایران به دلیل مصرف بالای برق و کمبود گاز با چالش آلودگی هوا در نتیجه استفاده نیروگاه ها از سوخت مازوت مواجه بوده به همین دلیل بهره گیری از فناوری های هسته ای می تواند این مشکل را به طور کامل حل کند، بر همین اساس ساخت یک نیروگاه ده هزار مگاواتی از سوی سازمان انرژی هسته ای با سرمایه گذاری بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.

 

فناوری هسته ای و کشاورزی 

کشاورزی از دیگر بخش هایی است که به شدت به ظرفیت های هسته ای توجه کرده، زیرا از یک سو ایران با کمبود آب مواجه بوده و تولید برخی از محصولات آب بر مانند برنج برای ایران چالش برانگیز شده، از این رو دانشمندان با بهره گیری از توانمندی های هسته ای علاوه بر اینکه به دنبال اصلاح بذر برای مقاومت سازی در برابر کم آبی، شوری خاک و ... هستند، بلکه به دنبال افزایش ضریب تولید آن هم هستند تا به نسبت آب مصرفی و وسعت زمین تولید بیشتری از محصول حاصل شود.

در حال حاضر برخی شرکت های ایرانی با سخت تجهیزات غیریون ساز ورود کرده اند که بر مبنای آن قابلیت افت زدایی و خشک کردن انواع محصولات کشاورزی وجود دارد. مزیت این روش این است که با کمترین انرژی و هزینه می تواند محصولات را افت زدایی کند بدون اینکه تغییری در رنگ و مزه محصول کشاورزی به وجود بیاید. در واقع این تجهیزات به دلیل اینکه به منبع گرما نیاز ندارد با امواج مایکروویو روی مولکول محصول اثر می گذارد و تولید گرما می کند به همین دلیل هیچ اتلاف انرژی ندارد.

 

فناوری هسته و امنیت اطلاعات 

یکی از کاربردهای فناوری هسته ای ارتقای سیستم های ایمنی رایانه ای است به طوری که در سال های اخیر برخی کشورها به توزیع کلید کوانتومی در بستر فیبر نوری اقدام کرده اند، برای نمونه کشور چین برای ارتقای سیستم های ایمنی عملیات بانکی از مخابرات کوانتومی بهره برده است، برمبنای آن دیگر اطلاعات قابلیت کپی برداری، شنود و شنایی ندارند و از طرف دیگر ضریب مبادله در مسائل بانکی و زیرساختی را ارتقا داده می شود.

 

فناوری هسته ای و پزشکی 

پزشکی و سلامت بخش دیگری است که در سال های اخیر به شدت صنعت هسته ای در آن کاربرد پیدا کرده است، زیرا امروزه بسیاری از رادیو داروها که در تشخیص و درمان سرطان ها کاربرد دارد با بهره گیری از صنعت هسته ای توسعه پیدا کرده اند و نکته جالب توجه اینجاست که این داروها نه تنها گران قیمت هستند و تنها توسط کشورهای توسعه یافته تولید می شود به ندرت در اختیار کشورهای دیگر قرار می دهند و بیشتر به صورت انحصاری در بازار کشورهای خاص وجود دارد. در حال حاضر ایران توانسته به تولید این داروها ورود کرده و برخی از داروهای خاص را از این طریق تولید و به بازار داخلی کشور عرضه کند.

همچنین ساخت لیزرهای فروکشنال از دیگر کاربردهای فناوری هسته ای است و به دلیل اینکه روش درمانی غیرتهاجمی را ممکن می کند مورد توجه بسیاری از پزشکان قرار دارد. در واقع این تکنولوژی اشعه لیزر را به هزاران اشعه میکروسکوپیک تقسیم می کند از این رو تنها بخشی اپیدرم و درم پوست را تحت تاثیر اشعه قرار می دهد، به طوری که با تخریب محتوای درون آن بیرون ریخته می شود و رنگ دانه ها هم خارج می شود و با تخریب درم واکنشی ایجاد می کند که باعث بازسازی و ساخت کلاژن می شود. بنابراین درمان با استفاده از لیزر فروکشنال نه تنها آسیب کمتری ایجاد می کند زمان بازسازی و درمان را هم کوتاه تر می کند.

بر اساس همین ظرفیت های بالای صنعت هسته ای معاون سازمان انرژی هسته در مراسم افتتاح 53مین نمایشگاه دستاوردهای حوزه صنعت هسته ای و رونمایی از آخرین دستاوردهای سازمان انرژی اتمی ایران در برج میلاد تهران گفت: ‌برخی پروژه ها از حالت تحقیقاتی در پژوهشگاه هسته ای به سطح صنعتی رسیده اند و امروز در بخش رادیو داروها به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا کرده ایم.

فقهی با بیان اینکه امروز پژوهشگران را به ورود به صنعت هسته ای دعوت می کنم ، افزود: همچنین از صنعتگران دعوت می کنیم تا پروژه های مشترکی با پژوهشگاه هسته ای انجام دهند تا از ظرفیت های هسته ای در توسعه صنعت و افزایش بهره وری در تولید و ...بیشتر بهره مند شویم.

 

بیشتر بخوانید:

تامین ۲۰ درصد برق کشور هدف کلان سازمان انرژی اتمی است/ بازرس آژانس سهوا اطلاعات اشتباه داده بود

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه