English

پوتین:

توافقنامه همکاری جدید روسیه و ایران در مراحل پایانی است

روسای جمهور ایران و روسیه در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند دیدار و گفتگو کردند.

توافقنامه همکاری جدید روسیه و ایران در مراحل پایانی است

به گزارش خبرگزاری موج، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در سمرقند ازبکستان و در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای گفت: حجم تجارت بین روسیه و ایران ۸۱ درصد بیشتر از سال گذشته است.

به گزارش المیادین، او با اعلام این آمار افزود: یک هیئت از روسیه با حضور نمایندگان ۸۰ شرکت بزرگ روسی هفته آینده عازم ایران خواهد شد.

پوتین همچنین تاکید کرد: هر آنچه لازم است برای عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای انجام می دهیم. آخرین تشریفات باقی مانده است.

او افزود: کار  بر روی توافقنامه همکاری جدید بین روسیه و ایران در مراحل پایانی خود قرار دارد.

رئیس جمهور کشورمان نیز در این دیدار گفت: روابط بین تهران و مسکو حائز اهمیت راهبردی است. برای خنثی سازی تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و ایران تلاش خواهیم کرد.

گفتنی است پس از سال‌ها عضویت ناظر ایران در سازمان همکاری شانگهای، در دور گذشته نشست سران این نهاد در تاجیکستان عضویت ایران به عنوان عضو دائم پذیرفته و در دور جدید نشست سران که در سمرقند برگزار می‌شود به طور رسمی تهران به عضویت این سازمان درآمد.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ به منظور همکاری‌های امنیتی، فرهنگی و اقتصادی تشکیل شد. این نهاد هم اینک شامل چین، روسیه، هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و ایران به عنوان عضو دائم و کشور‌های بلاروس، مغولستان، و افغانستان به عنوان عضو ناظر است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه