English

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرگزاری موج:

هیچ گونه افزایشی برای قیمت نان نخواهیم داشت

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج در رابطه با اجرای حذف یارانه نان و جزئیات آن گفت: خواهش می‌ کنم از حذف یارانه استفاده نشود. ما هیچ گونه افزایشی برای قیمت نان و پرداخت از جیب مشتری در حوزه نان نخواهیم داشت و مسیر تخصیص یارانه آرد تغییر خواهد کرد.

هیچ گونه افزایشی برای قیمت نان نخواهیم داشت

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری (سه‌ شنبه 21 تیرماه 1401) با تبریک ایام اعیاد قربان و غدیر و هفته تامین اجتماعی گفت: خدا را شکر در سالی که گذشت تأمین اجتماعی توانست گام‌های مثبت رو به جلویی بر دارد. بخشی از پرداخت‌های سازمان تأمین اجتماعی تا آذر سال گذشته از طریق استقراض بانک ملی و به شیوه‌های معیوب خلق پول تأمین می‌شد و در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی توانست بدون استقراض تأمین خود را انجام دهد.

بهادری جهرمی با اشاره به اقدامات دولت برای بهبود وضعیت سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: روال غلط گذشته برای تأمین منابع سازمان تامین اجتماعی به شیوه استقراض از بانک ها متوقف و ۸۸ هزار میلیارد تومان از بدهی های گذشته دولت به سازمان تامین اجتماعی تسویه شده است.

سخنگوی دولت در رابطه با فعال شدن مسیر حمل و نقل کانتینری، افزود: با توجه به صرفه این مسیر، پیش‌بینی می‌شود این مسیر جایگزین ترانزیتی و حمل و نقلی بسیاری از مقاصد شود و کمک کند کشور ما به جایگاه اصلی خود در بهره‌ وری حمل و نقل کالا باز گردد.

بهادری جهرمی بیان کرد: توجه به ظرفیت جغرافیایی کشور و فعال سازی این ظرفیت‌ها از اولویت‌های کشور است و خبرهای خوشی تاکنون برای ما به همراه داشته است و در این حوزه در یک ماه اخیر بیش از نیمی از سال، در سال ۹۹ و ۹۸ ترانزیت صورت گرفته است و در حال حاضر نیز به رکوردهای تاریخی ترانزیت کالا نزدیک شدیم و امید می‌رود امسال رکورد تاریخی حمل و نقل ترانزیتی کالا را بشکنیم.

وی اظهارداشت: امیدوار هستیم با همت جهادی  و به منظور حل بحران آبی در نیمه دوم سال شاهد اخبار خوشی در این حوزه باشیم. همچنین امیدوار هستیم طرح آبرسانی غدیر در این ایام به افتتاح برسد. برای این طرح پیش‌بینی تحقق ۳۰ ماهه شده بود که امیدوار هستیم با اجرایی شدن، کمک حال مردم خوزستان برای حل بخش کوچکی از مشکلات آبی این استان باشد.

وی با اشاره به شیوع مجدد کرونا در کشور تاکید کرد: ضروری است همه مردم استاندارهای بهداشتی را به ویژه در شهرهای قرمز و زرد جدی بگیرند و نسبت به تزریق واکسن توجه ویژه داشته باشند. تدابیر لازم برای پیشگیری از تأثیر آفرینی بیشتر این شیوع مجدد هم توسط ستاد ملی مقابله با کرونا در نظر گرفته شده است.

بهادری جهرمی در رابطه با یارانه‌های جدید، اظهار داشت: بررسی اعتراض‌ها به اتمام رسیده است و در این مرحله واریز آنهایی که مستحق یارانه تشخیص داده شده بودن یارانه دریافت خواهند کرد و هر عزیزی که مستحق باشد از روز اول، یارانه دریافت خواهد کرد. علاوه بر آن، بخشی از افراد را داشتیم که اصلاً سال‌ها یارانه دریافت نمی‌کردند که ثبت نام کردند و آنها نیز در این مرحله در صورت دسته بندی در دهک‌های ۹ گانه یارانه دریافت خواهند کرد. واریز یارانه آغاز شده است و ادامه خواهد داشت.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج در رابطه با اجرای حذف یارانه نان و زمان اجرای آن گفت: خواهش می‌ کنم از حذف یارانه استفاده نشود. ما هیچ افزایشی برای قیمت نان و پرداخت از جیب مشتری در حوزه نان نخواهیم داشت و مسیر تخصیص یارانه آرد تغییر خواهد کرد. مسیر آن در حال انجام است و در تمام استان‌ها کارت خوان‌های مخصوص در حال نصب است.

وی افزود: اشراف دولت نسبت به مسیر صفر تا صد واردات، تولید و فروش نان صورت گرفته است. اجرایی نهایی این تغییر مسیر هنوز به دلیل آماده نبودن زیرساخت آغاز نشده است. وزارت اقتصاد مجری این طرح است و همچنین سخنگوی اقتصاد دولت درباره آن اطلاع رسانی خواهد کرد.

سخنگوی دولت همچین در رابطه با یارانه دارو، گفت: در حوزه دارو همچون بحث نان هیچ گونه افزایش قیمتی در پرداخت از جیب اتفاق نخواهد افتاد و در کنار آن توسعه و همگانی شدن بیمه و توسعه داروهای تحت پوشش بیمه را خواهیم داشت و اتباع هم با ثبت نام در یک سامانه در چارچوب بیمه موجود از خدمات بیمه‌ای بهره مند خواهند شد. تدابیری هم برای تسریع و تسهیل نسخه الکترونیک داشتیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره برخی شایعات در زمینه دخالت دولت برای انتخاب یا تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال، گفت: دولت دخالتی در انتخاب یا تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال ندارد. پیروزی تیم‌ملی در جام جهانی متعلق به همه مردم است. فدراسیون فوتبال به عنوان متولی، درخواست‌هایی برای حمایت از تیم ملی فوتبال به خصوص در پشتیبانی برای اردوهای تدارکاتی و برخی مسائل مالی و اجرایی داشته است که صرفا در سطح حمایت از تصمیم‌های فنی و کارشناسی فدراسیون و تیم بوده، دولت هم اعلام آمادگی کرد و جلساتی به این منظور بین فدراسیون و وزارت ورزش برگزار شد.

بهادری جهرمی یادآور شد: وزیر ورزش در اردوی تیم ملی حاضر شدند و در جلسه‌ای با حضور معاون اول گزارش این دیدارها را هم ارائه کردند. دولت برای حمایت از تصمیمات فنی فدراسیون اعلام آمادگی کرده و تاکید داشته است که در هیچ یک از تصمیمات فنی فدراسیون و تیم ملی دخالت نمی‌کند، اما آماده حمایت از این تصمیمات است.  طبیعتاً تصمیم‌های فنی بر عهده فدراسیون فوتبال است.

سخنگوی دولت در رابطه با ابلاغ قانون عفاف و حجاب مصوب سال ۸۴ از سوی رئیس جمهور، تصریح کرد: قانون مصوب سال ۸۴ است و ابلاغ جدیدی صورت نگرفته است و همه ما مکلف به اجرای قانون هستیم و پیشرفت امور مستلزم توجه به قانون و تحقق نظم شهری است و تحقق حقوق شهروندی نیز مستلزم توجه به همین قانون است. نباید هیچ‌گونه دسته بندی در مورد مردم صورت گیرد و همه مردم باید از تمامی حقوق خود بهره مند شوند.

بهادری جهرمی در رابطه با مجوزهای افزایش قیمت برخی کالا و سیاست دولت در این راستا، افزود: برای بار چندم این موضوع را توضیح می‌دهم. سیاست دولت در اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها از دلال‌ها به سمت خود مردم حرکت می‌کرد و در این شرایط کالاهای اساسی وارداتی شامل افزایش قیمت می‌شوند و برخی کالاهای منتج کالاهای اساسی نیز با تأثیر از آن دچار افزایش قیمت می‌شوند و دولت اعلام کرد به منظور عادلانه سازی یارانه‌ها مکلف به انجام این امور است و این سیاست آثار کوتاه مدتی می‌گذارد که برای جبران همان هم مبلغ ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان واریز شد.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع و صرف‌نظر از اجرای هر سیاست اقتصادی، هر کالا سالانه ۳۰ یا ۴۰ درصدی افزایش قیمت دارند و همزمان مصوبات قانونی هم داریم که روی تورم و افزایش قیمت کالاها اثر می‌گذارد. همزمان هم آثار تورم جهانی در اقلام مختلف داریم و این بخش‌های مختلف تورمی آثار تورمی به جای می‌گذارد و به تبع آن اتحادیه‌ها افزایش قیمت‌های سالانه را درخواست می‌کنند که به ستاد تنظیم بازار می‌آید و در صورت مستند بودن تصویب می‌شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: آنهایی هم که مورد پذیرش قرار نگیرد، مکلف می‌شوند قیمت‌ها را به قیمت سابق برگردانند. محکومیت‌های متعددی در این حوزه داشتیم و یکی از فروشگاه‌های اینترنتی معروف به دلیل افزایش قیمت سه کالا محکوم شدند و اتحادیه‌ها هم مکلف شدند، دلایل افزایش قیمت خود را در سامانه اعلام کنند. دولت برای اصلاح آثار تورمی لوایحی را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است.

بهادری جهرمی در رابطه با اظهار نظر مدیر اجرایی زر ماکارون برای ورود به واردات صنعت خودرو، گفت: اساساً یکی از دلایل سیاست دولت برای صدور واردات خودرو ممانعت از انحصار خودرو بوده است. طبیعتاً مطابق آئین نامه دولت استانداردها و ضوابط قانونی مشخصی برای همه سرمایه گذارانی که علاقمند به ورود به این حوزه هستند تعبیه شده است؛ تمام کسانی که شرایط چارچوب‌های پیش‌بینی شده را داشته باشند، مجاز هستند اعلام آمادگی کنند و خواهند توانست در مسیر واردات خودرو، ورود داشته باشند.

وی در رابطه با تحریم‌ها و مذاکرات دوحه تصریح کرد: قطعاً جمهوری اسلامی در جاده تحریم‌ها متوقف نخواهد شد. دولت با پیش‌بینی هایی که در خنثی سازی تحریم‌ها دارد همچون گذشته به مسیر خود ادامه خواهد داد.

سخنگوی دولت در خصوص تصمیمات دولت برای کوله بران، اظهار کرد: آئین نامه ساماندهی کوله بران و آئین نامه «ته لنجی» نهایی شده و در حال اصلاحات ویرایشی است و به زودی ابلاغ خواهد شد. در هر دو حوزه قواعدی به منظور حمایت از کوله بران و ملوانان پیش‌بینی شده است که منجر به قاچاق نشود، بلکه منجر به گسترش تجارت بین مرزی شود. اقداماتی هم همزمان در این راستا محقق شده که مذاکره برای فعال سازی مجدد بازارچه‌های مرزی از آن جمله است. پیگیری جهت مجاب کردن کشورهای مجاور برای فعال سازی انجام شده است تا کوله بران و ملوانان کاملاً قانونی کالاهای قانونی را در مسیر کاملاً قانونی پیش ببرند. حفظ کرامت و امنیت این عزیزان از اولویت‌های دولت است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی چه زمانی به مجلس معرفی می‌شود؟ آیا قرار است پس از فرصت دوماهه ای که دولت از مجلس درباره (تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی) درخواست کرده، سه وزیر به مجلس معرفی شوند، یا وزیر کار زودتر معرفی خواهد شد؟» بیان کرد: در خصوص وزیر کار، قانون موعد را مشخص کرده است که موعد سه ماهه است و در همان موعد، معرفی وزیر صورت خواهد گرفت.

بهادری جهرمی یادآور شد: طرح تشکیل وزارت بازرگانی پیش از این در مجلس به تصویب رسیده بود و در شورای نگهبان با مخالفت مواجه شده بود و مجدد مورد سوال جدید از دولت قرار گرفت و دولت نظر خود را اعلام کرد و باید منتظر بود کمیسیون مربوطه چه تصمیمی در مورد این طرح خواهد داشت و شورای نگهبان چگونه آن را قلمداد خواهد کرد و پس از آن خواهیم دید چگونه باید به آن عمل شود. دولت در نهایت در چارچوب قانون به آن عمل خواهد کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی