English

رئیسی:

برقراری توازن برای روابط سیاسی را دنبال می‌کنیم/ مذاکره‌ای با آمریکا انجام نشده است

رئیس جمهور گفت: مذاکرات آغاز شده و ما در حوزه‌های مختلف فعال هستیم ولی نگاه ما این نیست که مسائل را به مذاکره گره بزنیم؛ مذاکرات پیش می‌رود ولی همه چیز مذاکرات نیست.

برقراری توازن برای روابط سیاسی را دنبال می‌کنیم/ مذاکره‌ای با آمریکا انجام نشده است

به گزارش خبرگزاری موج، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور امشب در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم، طی سخنانی ضمن تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه(س)، درباره سفر به روسیه و انتقاد برخی که برای برقراری روابط با چین و روسیه، اظهار داشت: در زمینه سیاست خارجی در جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌ها و تلاش‌های زیادی شده ولی این سیاست در همه حوزه‌ها به‌صورت متوازن عمل نبوده است. به میزانی که در عرصه سیاسی پیش رفتیم، به همان اندازه در حوزه اقتصادی پیش نرفته‌ایم.

وی افزود: آن‌چه تاکنون عمل شده متوازن نبوده و ما به نوعی توازن را در نوع روابط سیاسی برقرار می‌کنیم؛ چرا تاکنون به همسایگان توجهی نشده است؟ بعد از سفر بنده به تاجیکستان، روابط اقتصادی ما 3 برابر و بعد از سفر به ترکمنستان روابط ما گسترش یافته و همین مسئله در روابط ما با جمهوری آذربایجان گسترش یافته و کمبودها در این زمینه در حال جبران است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: میزان تبادلات تجاری ما و روسیه هم‌اکنون حدود 3 میلیارد دلار است که می‌تواند در گام اول به 10 میلیارد دلار هم برسد. ما می‌توانیم کالاهای استراتژیک را از روسیه وارد کرده و محصولات از جمله کشاورزی‌مان را به این کشور صادر کنیم.

رئیسی خاطر نشان کرد: مذاکرات آغاز شده و ما در حوزه‌های مختلف فعال هستیم ولی نگاه ما این نیست که مسائل را به مذاکره گره بزنیم؛ مذاکرات پیش می‌رود ولی همه چیز مذاکرات نیست و از جمله کارهایی است که دنبال می‌شود. ما در زمینه‌ی خنثی‌کردن تحریم‌ها و هم‌چنین رفع آن کار می‌کنیم. یکی از راه‌های خنثی‌سازی تحریم‌ها، فعال کردن ظرفیت‌های همسایگان و هم‌چنین روسیه که یکی از همسایگان بزرگ ماست که می‌توانیم ارتباطات خوبی داشته باشیم. بنای ما تعامل با همه دنیاست و بنده این مسئله را هم در ایام انتخابات گفتم و همین مضوع را به‌طور جدی را دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر به مسکو گفت: این سفر پر از لبخند بود ولی اینکه نتیجه‌ی سفر فقط لبخند باشد اتفاقی برای مردم نمی‌افتد؛ نتیجه سفر باید توسعه در همه عرصه‌ها باشد و در کشور محسوس باشد. در سفر به روسیه در جلسه‌ی سه ساعته با آقای پوتین درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای با محوریت منافع ملت ایران صحبت کردیم.

رئیس‌جمهور افزود: بعد از دیدار با آقای پوتین، وزیر خارجه این کشور به آقای امیرعبداللهیان گفته بود که آقای پوتین بلافاصله بعد از ملاقات به وزرا مأموریت دادند تا تصمیمات اجرایی شود و بنده هم به مسئولین ذی‌ربط مأموریت دادم که مباحث پیگیری و اجرایی شود. در مسائل پولی و مالی اتفاق نظر داریم که سلطه‌ی دلار باید شکسته شود و می‌توانیم با ارز ملی کار را دنبال کنیم. در عرصه‌های مختلف از جمله مسائل دفاعی و امنیتی و هوافضا توافق داشتیم؛ از سوریه تا قفقاز در این ملاقات صحبت کردیم.

رئیسی هم‌چنین در پاسخ به سوالی درخصوص مذاکرات وین و زمزمه‌هایی مبنی بر درخواست آمریکایی‌ها برای مذاکره مستقیم و موضع کشورمان تصریح کرد: مدت‌هاست که این درخواست مطرح می‌شود و کشورها برای ما پیام می‌آورند و در دولت‌های قبل هم بوده است؛ تا الان با آمریکایی‌ها مذاکره صورت نگرفته است. از قبل اعلام کرده و باز هم اعلام می‌کنیم در صورتی که طرف‌های دیگر آماده باشند که تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ما را رفع کنند، جا برای هرگونه توافق وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه