English

سخنگوی دولت:

دولت سیزدهم اهل تصمیمات یک شبه نیست/ هیچ برنامه ای برای تغییر قیمت بنزین وجود ندارد

سخنگوی دولت گفت: دولت سیزدهم اهل تصمیمات یک شبه نیست و هیچ برنامه ای برای قیمت بنزین وجود ندارد.

دولت سیزدهم اهل تصمیمات یک شبه نیست/ هیچ برنامه ای برای تغییر قیمت بنزین وجود ندارد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت امروز سه شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران که در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد ضمن تبریک میلاد حضرت مسیح (ع) و همچنین سالروز حماسه ۹ دی، گفت: در آستانه ۹ دی قرار دادیم روزی که روز بصیرت و میثاق امت با ولایت است. این روز، روز ایستادگی مردم بر سر جمهوریت نظام بود.

بهادری جهرمی با اشاره به نزدیک شدن به ۱۳ دی سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی نیز گفت: حاج قاسم سلیمانی در اقدام تروریستی آمریکا به شهادت رسیدند، که حتماً پیگیری‌های حقوقی علیه آمران و عاملان این اقدام تروریستی با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.

سخنگوی دولت درباره سفر رئیس‌جمهور به مسکو اظهار داشت: آقای پوتین از رئیس‌جمهور کشورمان دعوت کردند که به روسیه سفری داشته باشند از این رو رئیس‌ جمهور اوایل سال جدید میلادی به روسیه سفر خواهد کرد و معاون سیاسی رئیس جمهور محتوای گفتگو و رایزنی‌های این سفر را نهایی خواهد کرد.

بهادری جهرمی درباره حضور استانداران ویژه در جلسات هیات دولت گفت: حضور استانداران ویژه در جلسات هیات دولت جزو وعده‌های دولت سیزدهم بود. رئیس‌جمهور معاون اجرایی را مأمور کرد تا مشکلات خوزستان را از طریق نخبگان استانی دنبال کنند تا مشکلات در استان خوزستان کم‌تر شود.

سخنگوی دولت درباره فعالیت‌های دولت در حوزه مقابله با سویه جدید کرونا گفت: بعد از شناسایی سویه جدید کرونا در کشور جلسه ستاد مبارزه با کرونا تشکیل شد تا دستور العمل‌های جدیدی برای این سویه وضع شود. همان طور که مشخص است شیوع این سویه چند برابر سویه‌های دیگر است و از مردم درخواست داریم که ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقدام به تزریق دوز سوم واکسن کنند.

وی با بیان اینکه شورا‌های عالی متعددی توسط رئیس‌جمهور تشکیل شد، گفت: برخی از این شورا‌ها سالیان متمادی بود که تشکیل نشده بود و همچنین دومین نشست شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم تشکیل شد تا دولت نشان دهد در بحث اشتغال جدیت دارد.

دولت محدودیتی برای تامین ارز ندارد

بهادری جهرمی گفـت: در حال حاضر، کشور در شرایط تحریمی قرار دارد و نمی‌شود با شرایط عادی قیاس کرد.  اما به نسبت شرایط تحریمی، فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از آن در وضعیت قابل قبولی قرار دارد و دولت محدودیتی برای تامین ارز ندارد. وضعیت درآمد ارزی کشور مناسب است که شاهد ثبات بازار ارزی هستیم و در همین مدت هم بسیاری از روز‌ها در بازار نیما، عرضه ارز بیش از تقاضا بوده است و با مسیر‌هایی که دولت در حال طی کردن آن‌ها است مستمرا منتظر شنیدن خبر‌های خوب گشایش‌های ارزی باید بود.

سخنگوی دولت درباره تسریع در انتصابات جدید از سوی دولت، گفت: مطالبه مطرح شده به حق است و صدای آن به گوش دولت رسیده است. رئیس‌جمهور در جلسه اخیر هیات دولت نسبت به این کار تاکید داشتند. بنای دولت بر تغییر و توسعه مدیران نبوده و نیست. بنای دولت به شایسته سالاری، داشتن کارآمدی لازم برای حل مشکلات و داشتن اعتقاد به حرکت تحولی دولت است. از مدیران موجود اگر کسی با این نگاه باشد وضعیتش باید تثبیت شود.

بهادری‌جهرمی گفت: فروش نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کاملا واقع بینانه پیش بینی شده و قابل دسترس است و با اقدامات دیپلماتیک و تعاملات بین المللی دولت، حدوداً همین میزان فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از آن در ماه‌های اخیر محقق شده است. لذا این درآمد‌های ارزی پیش بینی شده لایحه بودجه، مبتنی بر شرایط فعلی است، هرچند که با توجه به دیپلماسی فعال اقتصادی به خصوص ارتباط با همسایگان شرایط بهتری پیش بینی می‌شود. به عنوان مثال از ابتدای سال تا پایان آذرماه؛ کل تأمین ارزی که در کشور و برای واردات تمام کالا‌ها صورت گرفته، معادل ۴۰ میلیارد دلار است که از مجموع ارز تامین شده در ۱۲ ماه سال گذشته بیشتر است.

 مذاکرات را با زندگی مردم گره نمی‌زنیم

او ادامه داد: رئیس جمهور هم پیش از این بار‌ها تاکید کردند مذاکرات را با زندگی مردم گره نمی‌زنیم و همزمان با اقداماتی که به منظور رفع تحریم‌ها و دفاع از حقوق مردم انجام می‌شود، اقدامات لازم برای خنثی سازی تحریم‌ها در دستور کار قرار دارد.

نگاه دولت به فضای مجازی دسترسی به اینترنت ارزان برای مردم است

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت درباره طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی گفت: طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربرد فضای مجازی، طرحی است که از سوی تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تهیه و به مجلس ارائه شده است. وزارت ارتباطات به نمایندگی از دولت نظرات کارشناسی خود و بسیاری از نگرانی‌های مردم، اصحاب رسانه و صاحبان کسب و کار‌های اینترنتی در خصوص طرح مزبور را جمع بندی و به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است. دولت عمیقا معتقد است دسترسی مردم به شبکه فضای مجازی، پرسرعت، با کیفیت، ارزان و امن یکی از حقوق مهم شهروندی است و دولت خود را مکلف به بهبود وضعیت اینترنت و حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی قانونی می‌داند.

او افزود: در همین راستا در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی، به پیشنهاد وزارت ارتباطات بر لزوم بهره گیری از منظومه‌های ماهواره‌ای برای تامین اینترنت مناطق دور افتاده و ایجاد پایداری و ارتقای کیفیت شبکه تصمیم گیری شد.

بهادری جهرمی درباره افزایش قیمت کالاها گفت: برای درک وضعیت موجود و ارزیابی آن دو مساله مهم را باید در نظر گرفت. اول بیماری‌های زمینه‌ای اقتصاد کشور و دوم گران فروشی‌های خلاف ضابطه. در خصوص مورد اول باید درک کرد که دولت سیزدهم میراث دار تورم‌های سنگین سال‌های اخیر بوده است.تورم امروز آثار تصمیمات گذشته و ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای اقتصاد ایران است که نیازمند اصلاحات ساختاری در نظام بودجه ریزی، بانکی و ارزی است که بخشی از آن در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی شده و این اصلاحات از برنامه‌های اساسی دولت است.

او ادامه داد: برای کنترل و کاهش تورم، کنترل رشد نقدینگی و کسری بودجه در دستور پیگیری است که در همین مدت کوتاه دوره مدیریتی دولت سیزدهم، رشد نقدینگی کاهش داشته و دولت موفق شده است ۱۲ واحد درصد از رشد پایه پولی جلوگیری کند که منجر به کاهش فشار تورمی هم شده است.

سخنگوی دولت درباره مبارزه با گران فروشی نیز گفت: مبارزه با گران فروشی و پایش دائمی قیمت‌ها و دسترسی مردم به اجناس توسط ستاد تنظیم بازار در حال پیگیری است و جلسات آن به صورت منظم و هفتگی توسط معاون اول در حال برگزاری است. هفته گذشته یکی از جلسات آن به ریاست رییس جمهور برگزار شد. وفور کالا‌های اساسی در بازار، اصلاح زنجیره توزیع و افزایش تیم‌های بازرسی و برخورد با اخلالگران بازار و کنترل قیمت‌ها از موضوعاتی بود که پیگیری می‌شود. در این زمینه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت و سازمان تعزیزات حکومتی همکاری‌های مشترک دارند.

دولت هیچ برنامه کوتاه‌مدتی برای حذف ارز ترجیحی دارو و گندم ندارد

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو و گندم حذف شود، گفت: همانگونه که معاون اول رئیس جمهور اعلام کردند دولت هیچ برنامه کوتاه مدتی برای حذف ارز ترجیحی دارو و گندم ندارد و تامین ارز ترجیحی برای گندم و ارز ادامه دارد. درباره برنامه‌های بلند مدت هم طبعتا باید منتظر تصمیمات مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ باشیم. البته در راستای اصلاحات ساختاری بلندمدت، یکی از فرضیه‌ها اصلاح نظام پرداخت یارانه، اصلاح در حوزه دارو است به نحوی که یارانه حمایتی دولت مستقیماً جامعه هدف را مورد پوشش قرار دهد. یعنی ارز به سازمان‌های بیمه گر اختصاص یابد تا مصرف کننده واقعی از آن بهره‌مند شود؛ لذا یارانه‌ها حذف نمی‌شود بلکه هدفمند می‌شوند.

دولت به دنبال توزیع عادلانه‌تر یارانه بنزین است

بهادری جهرمی درباره اخباری که پیرامون افزایش قیمت بنزین گفت: هیچ طرحی برای افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت قرار ندارد. دولت به دنبال توزیع عادلانه‌تر یارانه بنزین است و طرحی برای توزیع عادلانه‌تر یارانه بنزین به صورت آزمایشی در دو جزیره پیش بینی شده است. براساس این طرح بنزین به افرادی که خودرو هم ندارند اختصاص می‌یابد. تا پیش از این یارانه بنزین به دارندگان خودرو‌ها اختصاص پیدا می‌کرد که ناعادلانه بود چرا که بخشی از مردم فاقد خودرو هستند و یارانه‌ای یا معادل آن به آن‌ها تعلق نمی‌گرفت.

وی افزود: موضوع دیگر اینکه برخی از مردم چند خودرو داشتند و چند برابر افرادی که یک خودرو دارند از این یارانه استفاده می‌کردند؛ بنابراین برای اینکه یارانه بتواند توزیع عادلانه‌تری داشته باشد. طرح این است که بنزین یارانه‌ای به افراد اختصاص پیدا کند. تاکید می‌شود قیمت بنزین قرار نیست هیچ تغییر کند.

دولت سیزدهم دولت مردمی است نه امنیتی

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری موج در رابطه با تکذیب افزایش قیمت بنزین از سوی مسئولین و مشابهت آن با دولت روحانی، گفت: دولت سیزدهم اهل تصمیمات یک شبه نیست، دولت سیزدهم دولت مردمی است نه امنیتی. دولت سیزدهم صادقانه با مردم گفت‌وگو می‌کند. دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین ندارد. اجرای توزیع عادلانه برای شیرین شدن آن با همین نرخ توزیع خواهد شد و نتیجه اجرای آن را خود مردم خواهند دید.

وی ادامه داد: اینگونه نگرانی‌ها و شایعات ناشی از بی صداقتی و نامحرم دانستن مردم در گذشته است که به اعتماد عمومی آسیب رسانده است و از گذشته برای این دولت به ارث گذاشته شده است. هر برنامه‌ای که برای اصلاح ساختار‌های بودجه ریزی، بانکی، ارزی، یارانه‌ای و ... باشد که در بدنه کارشناسی و تصمیم گیری دولت به جمع بندی و تصمیم قطعی برسد را اعلام خواهیم کرد و مردم را از قبل در جریان هر برنامه اصلاحی قرار می‌دهیم.

بهادری جهرمی افزود: دولت در همین راستا انجام آزمایشی تخصیص بنزین به هر کدملی به جای هر خودرو در دو جزیره کشور را اجرا خواهد کرد تا ضمن اطلاع مردم از جزییات، از نظرات کارشناسان و ابعاد اجرایی طرح در طول اجرا آگاه شود.

پاسخ سخنگوی دولت به شایعه استعفای وزیر اقتصاد

بهادری جهرمی گفت:  این شایعات بیشتر به یک شوخی تلخ شبیه است و ارزشی برای پاسخ ندارد. وزیر اقتصاد جزو فعال ترین، با انگیزه‌ترین و پرکارترین وزرای دولت هستند که در جلسات هیات دولت حضور فعال و موثر دارند. خاندوزی در جلسات ستاد اقتصادی دولت هم از افراد فعال و موثر در برنامه ریزی و تصمیم گیری‌های اقتصادی دولت است.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: رئیس‌جمهور قبل از اخذ رای اعتماد، مسئول تیم اقتصادی دولت را معاون اول مشخص و معرفی کردند. تذکر رئیس‌جمهور ناظر به موضوع اطلاع رسانی بود که این اطلاع رسانی به صورت واحد صورت گیرد. دولت برنامه اقتصادی مشخص و روشنی دارد و براساس آن برنامه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ رشد هشت درصدی، کنترل وکاهش تورم، رونق تولید و ایجاد اشتغال و تولید مسکن را هدف گذاری کرده است البته حضور و بیان همه نظرات و دیدگاه‌های اقتصادی در جلسات کارشناسی از نقاط قوت این دولت است و هیچ دیدگاه و رویکرد اقتصادی در جلسات کارشناسی دولت غالب نیستند.

او افزود: البته دیدگاه‌های مختلف در جلسات مطرح و در نهایت جمع بندی و ابلاغ می‌شود و همه اعضای تیم اقتصادی دولت خود را مجری مصوبات می‌دانند. همانطور که رییس جمهور محترم اعلام کردند؛ مدیر و محور اقدامات و برنامه‌های اقتصادی دولت شخص معاون اول رئیس جمهور است و هر گونه اطلاع‌رسانی در خصوص مباحث اقتصادی نیز با هماهنگی ایشان انجام می‌شود.

شهادت شهید ایرلو، بار دیگر مصائب مردم یمن را نشان داد

بهادری جهرمی گفت: شهادت شهید ایرلو بار دیگر، واقعیت تلخ شرایط و مصائب مردم یمن در عدم دسترسی به امکانات اولیه بهداشت و درمان و خدمات پزشکی را پیش چشم جهانیان به نمایش گذاشت. شهید ایرلو در یمن به کرونا مبتلا و به بیمارستانی در صنعا منتقل شد، اما به دلیل وضعیت شیمایی و جانبازی در دوران دفاع مقدس امکان بهبود ایشان در صنعا میسر نشد؛ لذا با هماهنگی انجام شده به تهران منتقل و در بیمارستان بقیه الله بستری شد. علی‌رغم تلاش پزشکان امکان بهبودی او به دلیل سابقه جانبازی میسر نشد. البته پاسخ درخواست ایران هم برای انتقال با تاخیر و پس از وساطت مقامات عراق داده شد.

سخنگوی دولت درباره تعامل قوه قضائیه و دولت گفت: تعامل و همکاری سه قوه قطعا در پیشبرد امور کشور موثر است. باتوجه به امیدی که در مردم ایجاد شده است این تعامل و همکاری‌ها روز به روز باید گسترده‌تر و موثرتر شود. رفع مشکلات مردم به خصوص در موضوعات معیشتی و تولید و ایجاد اشتغال از جمله مواردی است که همکاری سه قوه در حل این مشکلات و ایجاد رضایت‌مندی در مردم موثر است. لذا ضمن تشکر از تلاش همه قوا و ارکان کشور، این همکاری‌ها انشاء الله روز به روز در تمام ابعاد و سطوح گسترش یابد.

سیاست اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها را با سرعت بیشتری در پیش گرفتیم

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم گفت: سیاست اقتصادی گذشته درباره اختصاص ارز ترجیحی برای کارشناسان و فعالان اقتصادی پوشیده نیست و این شرایط تورمی امروز هم ناشی از امثال همین سیاست‌های اقتصادی است. در همین راستا مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰، سقفی برای ارز ترجیحی در نظر گرفته بود که تقریبا تمام این منابع تا پیش از شروع به کار دولت جدید هزینه شده بود و دولت سیزدهم برای پرداخت‌های مربوط به چندماه باقی‌مانده تا پایان سال نیاز به اخذ مجوز جدید از مجلس داشت که برای این منظور یک لایحه دوفوریتی به مجلس محترم ارسال کرد که فوریت آن مورد تصویب قرار نگرفت؛ لذا دولت عملا مکلف شد سیاست اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها را با سرعت بیشتری در پیش بگیرد.

او ادامه داد: اولویت دولت حفظ قدرت خرید مردم است و قبل از هر اقدامی، ضمن اطلاع رسانی لازم به مردم، اقدامات حمایتی انجام خواهد شد.

اظهارات سخنگوی دولت درباره شنیدن صداهای متناقض از تیم اقتصادی دولت

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص نامه کمیته اصلاحات ساختار بودجه مجلس به دولت گفت: نامه‌ای از کمیته مورد اشاره توسط دولت دریافت نشده است. اگر منظور شما نامه یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه است که پاسخ آن نامه همان هفته گذشته توسط آن سازمان با ذکر جزئیات داده شده است. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تمام احکام و الزامات اصلاح ساختار بودجه رعایت شده است و گزارش آن برای مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

سخنگوی دولت درخصوص شنیدن صداهای متناقض از تیم اقتصادی دولت گفت: دیدگاه های مختلف در جلسات مطرح و در نهایت جمع بندی و ابلاغ می شود و همه اعضای تیم اقتصادی دولت خود را مجری مصوبات می دانند. همانطور که رئیس جمهور محترم اعلام کردند؛ مدیر و محور اقدامات و برنامه‌های اقتصادی دولت شخص معاون اول رئیس جمهور است و هر گونه اطلاع‌رسانی در خصوص مباحث اقتصادی نیز با هماهنگی شخص رئیس‌جمهور انجام می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه