English

نماز جمعه گام دوم انقلاب

نماز جمعه گام دوم انقلاب

دکتر محمودرضا امینی- خبرگزاری موج؛ واقعیت این است که نفس نقش نماز در زندگی ارتباط انسان با خداوند متعال و عامل پیوند و هم‌بستگی انسان‌ها با یکدیگر و دوری از فحشاء و منکر است اما قطعا نماز جماعت علاوه‌ بر ارتباط با خالق ارتباط با خلق، ایجاد عاطفه هم‌بستگی جامعه اسلامی، اعلام صلح‌وصفا، تاکید بر ارتباط انسان‌ها، پیوستن به جمع، استحکام پیوند نمازگزاران، تشویق بر پیوند دل‌ها، عاملیت نظم و تنبیه بی‌نظمی، تشویق به کار دسته‌جمعی و بازداری از فحشاومنکر، آراستگی اجتماعی، رعایت حقوق عمومی برداشتن تبعیض و ایجاد آگاهی عمومی و افزایش وحدت است.

 هم برای نماز جماعت و علی‌الخصوص برای نماز جمعه در آیات و روایات جایگاه عظیمی است اما آنچه که می‌توان از نقش نماز جمعه مطرح کرد وانتظار داشت ازجمله موارد زیر است.

برادری و صمیمیت.

تشکلی از نیروهای ناپیدای جامعه. آگاه ساختن جامعه از مسائل سیاسی و مشکلات اجتماعی.

 کمک به هماهنگی و یکپارچگی افراد جامعه.

مرکز تصمیم‌گیری در امور مهم جامعه.

همچنین بروز جلوه های عملی حکومت اسلامی در تجمعی اسلامی مردمی را می‌توان انتظار داشت.

 اما واقعیت دیگر این‌ است که به‌جز چند سال اول انقلاب روند نماز جمعه به سوی یک رسانه‌ی یکسویه دست چندمی تبدیل شده و توضیحات اخلاقی و گاهی اطلاع‌رسانی از مسائل عادی بوده‌است وحقیقتا بستر انسان‌سازی و جامعه‌سازی  حکومت اسلامی در اندیشه وروند نماز جمعه‌ای قابل مشاهده نبود.

در گام دوم انقلاب ضرورت دارد تا برای نماز جمعه طرحی نو درانداخته شود .

نماز جمعه محل بروز بسیاری ازمطالبات، تصمیم سازی ها و تصمیم‌گیری‌ها ،جلوگیری از فسادها و  بیان حقایق و  امیدوار ساختن مردم بطورعملی به‌عنوان یک اتفاق واقدام مهم دینی و حکومتی است.

 جاذبه نماز جمعه در گام دوم انقلاب آنست که آحادمردم خصوصاجوانان و همه گروه ها  احساس کنند نمازجمعه می‌تواند تصمیم‌ساز و مجری بسیاری از مسائل باشد همچنین می‌تواند بروز و ظهور عدالت و خشم و نیزموفقیت و رفع مشکلات برای مردم باشد وعملا مانع از هر فساد ومنکری که تعالی وپیشترفت اسلام ناب محمدی است شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی