English

گزیده سیاسی مطبوعات در موج؛

فرهیختگان: لاریجانی پرونده چین را تحویل مخبر داد/ آفتاب یزد: نظر مردم هیچ اهمیتی برای نمایندگان موافق طرح صیانت ندارد

در گزیده مطبوعات امروز از «فرهیختگان» ، «کیهان» ، «شرق» و «آفتاب یزد» می خوانیم.

فرهیختگان: لاریجانی پرونده چین را تحویل مخبر داد/ آفتاب یزد: نظر مردم هیچ اهمیتی برای نمایندگان موافق طرح صیانت ندارد

به گزارش خبرگزاری موج ؛ «فرهیختگان» در گزارشی نوشت: علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و مجری توافقنامه 25 ساله ایران و چین طبق شنیده‌ها با روی کارآمدن دولت سیزدهم از سمت خود در راهبری این توافقنامه استعفا داده تا پیگیری فرآیندهای مربوط به این سند راهبردی 25 ساله به دست تیم دولت و معاون اول رئیس‌جمهور سپرده شود.

در فضای پس از برجام نگاه غرب‌گرایانه دولت روحانی باعث کاهش روابط میان ایران و چین و تاخیر 5 ساله پیگیری توافقنامه 25 ساله میان این دو کشور شد.

با روی کارآمدن دولت سیزدهم نگاه ایران در فضای بین‌الملل نیز دچار تغییر شده و براین اساس طبیعی است که مبتنی‌بر سیاست متوازن دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم قرارداد ایران با چین نیز با جدیت و دقت بیشتری نسبت به قبل توسط دولت پیش برود.

 

تفاوت «به‌زودی ایرانی» با «به‌زودی غربی» در مذاکرات برجامی

«کیهان» در یادداشتی به عنوان «سوءبرداشت فریبکارانه از مواضع زیرکانه وزیر خارجه!» نوشت: در ملاقات‌های متعدد در حاشیه نشست سازمان ملل نیز خیلی از خبرنگاران و مقامات بخصوص اروپایی‌ها از وزیر خارجه کشورمان سؤال می‌کردند که «این به‌زودی و خیلی زودی که شما برای برگشت به مذاکرات برجامی می‌گویید یعنی چند روز؟!». آقای امیرعبداللهیان هم بدون تعیین تاریخ مشخصی پاسخ می‌داد «یعنی به محض کامل شدن بررسی‌های ایران!». این یعنی «سیاست صبر هوشمندانه» که نشان می‌دهد منظور از «به‌زودی ایرانی» با «به‌زودی غربی»، کاملاً برعکس یکدیگر و تداعی‌کننده عدم فعل و انفعال است! ملت ایران زمانی به برجام خوش‌بین خواهد شد که در میدان عمل شاهد لغو تمام تحریم‌ها همزمان با تضمین آمریکا باشد.

نباید فراموش کرد یکی از علل «سیاست صبر هوشمندانه» تکمیل رایزنی‌ها برای گسترش و احیای زنجیره مبادلات اقتصادی و مراودات سیاسی در منطقه و همسایگان و به‌ویژه در حوزه مقاومت به‌عنوان پشتوانه‌ای مطمئن برای «راهبرد گره نزدن اقتصاد کشور به برجام » و «گفت‌وگوهای نتیجه محور» است.

 

نمایندگان اصولگرا به دنبال تسویه‌حساب سیاسی با روحانی هستند

«شرق» در گزارشی نوشت: مجلس ‌یازدهمی‌ها که چشمان خود را بر مشکلات عدیده اقتصادی کشور بسته‌اند، روز گذشته در صحن علنی مجلس بار دیگر بر طبل محاکمه روحانی کوبیدند. بهارستان‌نشینان از ابتدای شروع به کار خود جز تخریب و حمله به دولت دوازدهم برنامه و هدفی برای خود قائل نبوده‌اند و با گذشت هفته‎‌ها از پایان کار دولت دوازدهم همچنان در نقش خود باقی مانده‌اند. مجلس‌یازدهمی‌ها با شروع به کار خود وقتی با در بسته استیضاح مواجه شدند، فریاد محاکمه سر دادند و حال با اتمام دوره ریاست‌جمهوری روحانی و آغاز دولت مورد حمایت مجلس، همچنان نمایندگان اصولگرا به دنبال تسویه‌حساب سیاسی هستند و گویی تنها چاره حل مشکلات کشور در تخریب چهره دولتمردان دولت تدبیر و امید خلاصه شده است. این در حالی است که به گفته محمدعلی پورمختار، فعال سیاسی اصولگرا، نمایندگان فعلی در مجلس نگران‌اند که اگر از دولت انتقاد کنند یا از وزیر سؤال بپرسند یا درصدد استیضاح برآیند، مغضوب دولت شوند.

 

می گویند صیانت فیلترینگ نیست اما هست

«آفتاب یزد» در انتقاد به عملکرد آقاتهرانی در گزارشی به عنوان «قدرت نمایی نماینده مردم برای مردم!» نوشت: طرح صیانت ازکاربران فضای مجازی از آن دست طرح‌هایی است که هراز گاهی با اظهار نظر یکی از مسئولان نه تنها رنگ و بوی جدیدی به خود می‌گیرد بلکه بر نگرانی‌های مردم می‌افزاید. به این دلیل که طبق این طرح قرار است که محدودیت‌هایی برای کاربران شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته شود. به تازگی آقا تهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در یک روز ۱۲۰ هزار پیج علیه ما راه انداختند، اگر ۱۰۰ میلیارد پیج هم ساخته شد ما کار خودمان را خواهیم کرد.»

این گفته بدان معناست که نظر مردم هیچ اهمیتی برای امثال آقاتهرانی ندارد و همچنین نگرانی مردم در خصوص این طرح بی‌مورد نبوده و دیر یا زود شاهد تغییرات ناخوشایند در حوزه فضای مجازی خواهیم بود. بنا به گفته موافقان آن قرار نیست با این طرح فیلترینگی در حوزه فضای مجازی رخ دهد. اما این در حالی است که در صورت تصویب این طرح، تغییرات بسیاری در حوزه اینترنت و شبکه‌های مجازی به وجود می‌آید که مهم‌ترین آن فیلترینگی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه