English

فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با موج:

اقدامات اخیر جمهوری آذربایجان "فتنه" است/ توصیه ده سال پیش رهبری در خصوص مقامات ترکیه چه بود؟

محمودرضا امینی گفت: اکنون که به عضویت شانگهای درآمدیم، می‌توانیم از جاده ابریشم بهره برداری کنیم. آن چیزی که در رصد اطلاعاتی گفته شده، ترکیه و آذربایجان می خواهند روابط نزدیکی را با بخشش قسمتی از سرزمین آذربایجان به ترکیه ایجاد کنند که ترکیه بتواند پشت درهای اروپا قرار گیرد و مانع از ورود ایران از ارمنستان به سمت اروپا شود.

اقدامات اخیر جمهوری آذربایجان "فتنه" است/ توصیه ده سال پیش رهبری در خصوص مقامات ترکیه چه بود؟

محمودرضا امینی، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با خبرگزاری موج با بیان اینکه اساسا ترسیمی از جنگ ایران و آذربایجان غلط است، گفت: جنگ معمولا بین دو سرزمینی است که با هم تقابل داشته باشند. آذربایجان هر حرکتی بکند، خودش در چاه می افتد. هر شیطنتی از آن سو احتمال دارد، اما همین رزمایش فاتحان خیبر نیز می تواند باعث عقب نشینی الهام علی اف شود.

وی با اشاره به اینکه این روزها اقداماتی را در مرزهای شمالی کشور شاهد هستیم که می تواند برای منافع ایران خطرآفرین باشد، اظهار کرد: این اقدامات عبارتند از همگرایی و هماهنگی بین ترکیه، آذربایجان و رژیم صهیونیستی، در کنار وعده هایی از سوی آمریکا و همچنین ایجاد یک ارتباط استراتژیک میان مسائل اطلاعاتی، سیاسی، امنیتی و حتی اجتماعی رژیم صهیونیستی با باکو.

امینی با فتنه خواندن این موضوع تصریح کرد: مهم ترین ضررهای این فتنه متوجه مجریان آن خواهد بود یعنی آذربایجان و ترکیه. حفظ آرامش و ثبات همیشگی در جمهوری اسلامی، وجود دست های کنشگری ایران در منطقه و ورود به سازمان همکاری شانگهای، نگرانی دشمنان دور و نزدیک را فراهم کرده است.

این فعال سیاسی با ذکر مثالی ادامه داد: همواره شاهد دشمنی های رژیم صهونیستی علیه کشورمان بوده و هستیم، چنان که اکنون نیز این رژیم منحوس از طریق باکو به عنوان یک پایگاه استفاده کرده و پهپادهایی را ارسال می کند. همچنین وضعیت تردد و ترانزیت کامیون های جمهوری اسلامی به سمت ارمنستان نیز توسط آذربایجان مورد مزاحمت قرار گرفت که در کنار بقیه اتفاقات می تواند تهدیدآمیز باشد.

نقش ترکیه و روسیه در تنش های اخیر باکو

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص واکنش های ترکیه در این مسائل افزود: اکنون که به عضویت شانگهای درآمدیم، می توانیم از جاده ابریشم بهره برداری کنیم. آن چیزی که در رصد اطلاعاتی گفته شده، ترکیه و آذربایجان می خواهند روابط نزدیکی را با بخشش قسمتی از سرزمین آذربایجان به ترکیه ایجاد کنند که ترکیه بتواند پشت درهای اروپا قرار گیرد و مانع از ورود ایران از ارمنستان به سمت اروپا شود.

امینی در همین راستا یادآور شد: حدود 10 سال پیش در حاشیه سمینار سفرای کشورها، رهبر معظم انقلاب ، معاون تخصصی سفرا را احضار کرده و خواستند تا وی در خصوص احمد داووداُغلو، وزیر خارجه ترکیه و تفکرش تحقیق کند چرا که داووداُغلو و همفکرانش سودای بازگشت حکومت عثمانی را در سر دارند. همچنین باید توجه داشت که مهد پرورش داعش در ترکیه بوده و در مسائل مربوط به ایران نیز، آرام و خاموش نبوده؛ بلکه خیلی از اوقات با همکاری عربستان اقداماتی را به سرانجام رسانده.

فعال سیاسی اصولگرا ضمن اشاره به نقش روسیه، خاطرنشان کرد: می توان گفت که از طرفی آذربایجان جزو جدا شده کشور روسیه نیز محسوب می شود و به راحتی نمی تواند از کشورهای جدا شده خود بگذرد و راضی به تسلط غرب بشود، گرچه آمریکا در این سال ها سعی کرده با نفوذ سیاسی و ایجاد انقلاب های رنگی، روند استعماری خویش را دنبال کند. روسیه همچنین در بحث ژئوپلیتیک منطقه، خود را ذینفع می داند و نمی خواهد از رقابت اقتصادی نیز عقب بماند.

وی همچنین افزود: اگر قرار باشد بعضی تفکران پان ترکیسم و امثال آن در منطقه به وجود بیاید و دنبال تغییر ژئوپلیتیک باشند که در صحبت های اردوغان و علی اف شاهد آن هستیم، ایران از همه کشورها بیشتر حق دارد و موجودیت همه کشورهای همسایه زیر سوال می رود، درحالی که ما دنبال چنین چیزی نیستیم، اما اجازه هم نمی دهیم که منافع کنونی ما تهدید شود و آرامش موجود برهم بریزد.

امینی با بیان اینکه رهآورد رزمایش فاتحان خیبر این است که ایران امنیت خویش را در آن سو حفظ خواهد کرد و اجازه ادامه فعالیت های رژیم صهونیستی را نمی دهد. گفت: هر رزمایشی چند تعبیر دارد، یکی می تواند نشان دادن آمادگی داخلی برای حفظ سرزمین باشد و در پیامی دیگر می گوید اقتدار وجود دارد و اجازه هر کنشی را به مرزها نمی دهد. رزمایش فاتحان خیبر نیز همین تعابیر را دارد تا امنیت را توسعه دهد.

این فعال سیاسی در انتها متذکر شد: اکنون نگرانی در خصوص شمال غرب کشور نداریم، چراکه همواره اینگونه موانع و مزاحمت ها در مرزها و منطقه بوده و هست. باید بتوانیم این قدرت و امنیت خود را همیشه حفظ کنیم و توسعه دهیم. رسانه ها نیز مردم را درباره واقعیت های این مناطق آگاه کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه