English

خطیب زاده در نشست خبری:

سفر امیرعبداللهیان به بغداد موفق بود/ انتقال محموله بنزین ایران به لبنان یک تصمیم حاکمیتی است/ پاسخ مبهم به سوالی درباره به رسمیت شناختن طالبان

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر امیرعبداللهیان به بغداد سفر موفقی بود و بازتاب خوبی داشت.

سفر امیرعبداللهیان به بغداد موفق بود/  انتقال محموله بنزین ایران به لبنان یک تصمیم حاکمیتی است/ پاسخ مبهم به سوالی درباره به رسمیت شناختن طالبان

به گزارش خبرگزاری موج، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (شنبه) در نشست خبری در تشریح دلایل عدم حضور رئیس جمهور در نشست بغداد، گفت: درباره هر اجلاس بین‌المللی، سطح و ترکیب شرکت کنندگان توسط کشورها براساس جزییات برگزاری و آمادگی در کشورها، تصمیم گرفته می‌شود.

وی افزود: اینکه رئیس‌جمهور یا وزیر امور خارجه در یک اجلاسی شرکت کند، بر اساس سطح شرکت‌کنندگان و برنامه‌های رئیس جمهور و مسائلی مثل این تصمیم‌گیری می‌شود.

*در کنار عراق هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: عملا تفاوتی در حوزه سیاست خارجی ایران به ویژه درخصوص عراق وجود ندارد. چراکه ما به عنوان همسایه عراق، بارها اعلام کرده‌ایم که بر اساس یک سیاست اصولی، هر حرکتی که به صلح و ثبات و آرامش عراق کمک کند، در کنار این کشور هستیم.

خطیب‌زاده گفت: آقای رئیسی چندی پیش سفر بسیار موفقی را به عراق داشت و با تمامی مقامات عراقی گفتگوهای بسیار خوبی کرد. انشاءالله در آینده هم این سفر انجام خواهد شد و سفر آقای امیرعبداللهیان نیز به اجلاس بغداد سفر موفقی بود.

وی افزود: وزیر امور خارجه با مقامات عراق، گروه‌های مختلف و همچنین با مقامات شرکت کننده در این اجلاس به صورت دوجانبه و چندجانبه رایزنی‌های فشرده‌ای داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره جایگاه ایستادن وزیر امور خارجه در نشست بغداد نیز گفت: پرداختن به حاشیه‌هایی که بخواهد متن را کمرنگ کند در حوزه سیاست خارجی نیست. این سفر آنچنان بازتاب خوبی در گروه‌های مختلف داشت که شاید برخی موافق باشند این متن پررنگ را با حواشی بپوشانند.

خطیب‌زاده با بیان اینکه همه می‌دانند جمهوری اسلامی ایران چه جایگاهی در منطقه، عراق و حوزه بین الملل دارد، افزود: اجلاس بغداد در مسیر همکاری‌های بیشتر بود و همانطور که وزیر امور خارجه گفتند ما سرنوشت مشترکی در منطقه داریم.

*گفتگوی جدیدی با سعودی ها نداشته‌ایم

وی همچنین در خصوص مذاکرات احتمالی دوجانبه بین ایران و عربستان سعودی، گفت: این گفتگوها، ادامه همان گفتگوهای قبلی در بغداد بود و گفتگوی جدیدی اتفاق نیفتاده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص رایزنی‌های کاظم غریب‌آبادی، نماینده کشورمان در آژانس انرژی اتمی با برخی از سفرای اروپایی گفت: سفرای ما در همه کشورها می‌توانند منظم رایزنی‌هایی را داشته باشند و دارند.

خطیب‌زاده با بیان اینکه ملاقات‌های سفرای ما با همتایانشان در کشورهای مختلف به صورت منظم انجام می شود، افزود: سفیر ما در آژانس نیز به طور منظم جزو وظایف روزانه‌اش است که با سراسر کشورها در ارتباط باشد، از این رو رایزنی‌ها چیز جدیدی نیز نیست.

وی همچنین در خصوص انتقال محموله بنزین ایران به لبنان نیز گفت: این یک تصمیم حاکمیتی است که ما نفت و سوخت خود را به چه کشورهایی و یا چه مشتریانی بفروشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: نه ایالات متحده و نه هیچ کشوری در جایگاه فراقانونی نیست که بخواهد از تجارت مشروع جلوگیری کند، ضمن اینکه ما درخصوص اعمال حاکمیت‌های خودمان بسیار جدی هستیم و تجارت مشروع در حوزه سوخت از بدیهیات اولیه حقوق بین الملل است.

خطیب‌زاده افزود: درخصوص فروش محموله‌های سوخت خود به لبنان نیز همین مسیر را رفتیم، تا وقتی که مشتری داشته باشیم و تقاضا باشد این مسیر و این فروش ادامه پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: کشورهای دیگر هم اگر بتوانند آلام مردم لبنان را کم کنند، حتما نباید لحظه‌ای تعلل کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ضمن اشاره به بهره‌مندی مردم لبنان از ثروت و منابع اقتصادی، تصریح کرد: مردم لبنان، احتیاجی به «اعانه» ندارند و می‌توانند نیازهای خود را تامین کنند.

خطیب‌زاده گفت: برخی از کشورها با دسیسه مانع این امر شده‌اند، از این رو باید از سیاسی کردن همه مسائل دست بردارند و اجازه دهند مردم لبنان نیازهای خود را تامین کنند.

*اولویت ما تامین صلح و ثبات و پیشرفت جامعه افغانستان

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سخنان مقام معظم رهبری در حمایت از ملت افغانستان، تصریح کرد: آنچه که مقام معظم رهبری فرمودند، سیاست‌های قطعی جمهوری اسلامی ایران طی ۴۰ سال گذشته بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما همواره در کنار مردم افغانستان بوده‌ایم. اولویت ما همواره تامین، صلح و ثبات و پیشرفت جامعه افغانستان بوده است. افغانستان همسایه عزیز ما است و در حوزه تمدنی، مشترک هستیم.

خطیب‌زاده اضافه کرد: در بیانیه وزارت امورخارجه که هفته پیش آن را قرائت کردم، گفته شد که جان، ناموس و آرامش مردم افغانستان، باید توسط همه گروه‌ها رعایت شود.

وی تصریح کرد: آنچه که ما برای افغانستان فکر می‌کنیم، صلح و ثبات دائمی و تشکیل دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان باشد، است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: قطعا در این مسیر مسئولیت پذیری دولت آتی افغانستان می‌تواند کمک کند، ما منتظر خواهیم ماند که در عمل، تشکیلات دولت فراگیر را ببینیم و بر آن اساس قطعا جامعه بین‌المللی و ایران هم تصمیمات خود را اتخاذ خواهند کرد.

خطیب‌زاده همچنین در خصوص گفتگوی تلفنی «جوزف بورل» و امیرعبداللهیان، گفت: این گفتگو برای تبریک انتصاب «امیرعبداللهیان» به عنوان وزیر امور خارجه بود. او اظهار علاقه کرد که در اولین فرصت ممکن ملاقاتی را با وزیر امور خارجه کشورمان داشته باشد.  یکی از موضوعاتی که در آن‌ تمرکز بود، مذاکرات وین است.

وی اضافه کرد: «بورل» اشاره داشت که می‌داند تغییر و تحولات دولت در ایران در حال وقوع است و طبیعتاً باید در این فضا اجازه دهند، این انتقال دمکراتیک صورت بگیرد. لذا درخواست داشت که هرچه زودتر این گفتگوها از سر گرفته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: آقای امیرعبداللهیان نیز ضمن استقبال از ادامه دیپلماسی تاکید کرد که آنچه که در وین باید محقق شود، منافع ملت بزرگ ایران و حقوق حقه است که هم در برجام ذکر شده است و هم در گفتگوهای وین به آن اشاره شده است.  

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص زمان از سرگیری مذاکرات وین، گفت: تاریخ قطعی منوط به رایزنی میان همه طرف‌ها است.  

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت آینده بررسی پرونده برجام در داخل کشور گفت: مذاکرات وین برای رسیدن به یک متن جدید نیست. مذاکرات وین برای اطمینان از اجرای برجام به شکل «نعل به نعل» توسط آمریکا است و بنابراین آنچه در وین صورت گرفت، اطمینان از این مسیر است که اگر آمریکا به تمامی تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به شکل راستی‌آزمایی شده، برگردد ایران موافقت می‌کند که در اتاق و پشت میز برجام بنشیند و ایران هم اقدامات کاهشی خود را متوقف کند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این گفتگوهای، گفتگوهای تکنیکی است و قرار نیست به متن جدید منتهی شود. از این پس هم این مذاکرات به صورت اجماع حاکمیتی جلو خواهد رفت و اینکه به دست وزارت خارجه یا نهاد دیگری باشد، تصمیمی است که بزودی گرفته خواهد شد.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص افغانستان،  گفت: ما به دنبال آن هستیم که مردم افغانستان برای سرنوشتشان تصمیم‌گیری کنند. هیچ نیرویی، بیرون از جغرافیا افغانستان حق ندارد در مورد آینده این کشور تصمیم‌گیری کند.

وی اظهار داشت: این پیام را به تمامی کشورها و گروه‌ها دادیم که باید گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را تسهیل کنیم و دولت فراگیر و نه یک دولت اقلیت در برابر اکثریت داشته باشیم.  

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: طالبان به عنوان یک گروه، بخشی از افغانستان و آینده این کشور است. جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون سیاست تداوم‌داری را  در حوزه تسهیل گفت‌وگوهای بین‌الافغانی داشته است.  

خطیب‌زاده در عین حال گفت: ما آمادگی خود را برای دور دوم گفتگوهای ابتکار صلح تهران اعلام کردیم.

وی همچنین در واکنش به اظهارات مقامات صهیونیستی علیه کشورمان، تصریح کرد:  به جز لبخند به این توهمات چه می‌توان گفت. آن‌ها بیش از چهل سال است که از این نمایش‌ها و تئاترها بازی می‌کنند، اما آنچه که بوجود آمده است، تثبیت ایران و افزایش قدرت جمهوری اسلامی ایران براساس خواست و اراده مردم بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین با اشاره به اظهارات مطرح شده در دیدار «بایدن» و «نفتالی بنت» علیه ایران، گفت: ایران در مورد امنیت ملی خود با کسی شوخی ندارد و با کسی مصالحه نمی‌کند.

خطیب‌زاده افزود: رژیم صهیونیستی ریشه تمامی تروریسم، خشونت‌ها و تجاوزاتی است که در نیم قرن گذشته در این منطقه رخ داده است. تصور نمی‌کنم این مسئله بر کسی پوشیده باشد.  

وی تاکید کرد: آمریکا به این واقعیت توجه کند که تنها با تغییر رویکرد سلطه‌جویانه‌اش در این منطقه، می‌تواند منافع مشروعی در دنیا داشته باشد و هم منطقه روی آرامش بییند و برای کل منطقه و حتی آمریکا نیز بهتر است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص وجود احتمال میانجیگری بغداد بین تهران و واشنگتن، گفت: برجام نیاز به میانجی ندارد. با آمریکا نه در وین و نه هیچ جاهای دیگر درباره برجام،  گفت‌وگوهای مستقیمی نداریم.

خطیب‌زاده ادامه داد: گفتگوها در وین میان ایران و گروه ۱+۴ است تا اطمینان پیدا کنیم آمریکا به صورت راستی‌آزمایی شده به همه تعهدات خود باز می‌گردد.  

وی تاکید کرد: آنچه توسط آمریکا تا به امروز شکل گرفته است، پافشاری واشنگتن بر سیاست‌های شکست خورده آمریکا در دوران «ترامپ» است، از این رو هنوز تغییری در رفتار آمریکایی‌ها ندیده‌ایم و آن‌ها با همان سیاست‌ها و رفتارها به دنبال نتایج بهتری هستند!

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ایالات متحده تنها مسیری که می‌توانند طی کنند، عمل به تعهدات خود و دست کشیدن از تروریسم اقتصادی است.

خطیب‌زاده گفت: آن وقت خواهند دید، مسیر گفتگوها در وین به خوبی طی می‌شود. آنچه در وین باقی مانده است، به خاطر لجبازی و رفتار غیرمنطقی طرف آمریکایی و غربی است. لذا به محض تغییر رفتار در عمل، برجام قابل احیا ست و بازگشت کامل طرف‌ها به تعهداتشان میسر خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اهداف سفر وزیر امور خارجه به سوریه، گفت: البته میزبان این اجلاس تهران نبود اما بنده پیش از این هم اعلام کردم اگر اجلاس منطقه‌ای برای حمایت از عراق باشد، جای سوریه خالی است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: یکی از اهداف ما همیشه نزدیکی همسایگانمان بوده است. ما احساس می‌کنیم اجلاس عراق و سفر به سوریه در همین راستا است.  

خطیب‌زاده اضافه کرد: سفر امیرعبداللهیان به عراق به عنوان اولین سفر خارجی، پیام خاص خودش را دارد و سفر به سوریه نیز پیام خاص خود را نسبت به سیاست‌های منطقه‌ای و تداوم آن در این حوزه دارد.  

وی افزود: قطعا در دمشق گفتگوهایی درباره نشست بغداد صورت گرفت، اما مهم‌تر از آن، رابطه دوجانبه و محور مقاومت است که سوریه نقش قابل توجهی در این محور دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حضور ایران در اجلاس همکاری‌های شانگهای نیز گفت: دعوتنامه برای حضور در این اجلاس دریافت شده است. در حال بررسی هستیم و در سطح بسیار خوبی شرکت خواهیم کرد.  

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص احتمال مذاکره دوجانبه بین ایران و مصر در حاشیه اجلاس بغداد، تصریح کرد: عموما در جریان برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، رایزنی‌های مختلفی بین کشورهای شرکت‌کننده به سبک و سیاق‌های مختلفی انجام می‌شود.  

وی تاکید کرد: برخی از این مذاکرات دوجانبه، برخی چندجانبه و برخی نیز در حاشیه آن اجلاس انجام می‌شود.  

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همانطور که خودتان مشاهده کردید، در جریان نشست بغداد گفتگوهایی بین امیرعبداللهیان و رئیس‌جمهور مصر صورت گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی