English

قناد باشی در گفت وگو با خبرگزاری موج:

مذاکرات عربستان با ایران یک تاکتیک مقطعی برای عبور از خطر است/ عربستان باید اقدامات ضد ایرانی خود را جبران کند

کاشناس مسائل غرب آسیا گفت: کوشش عربستان برای ارتباط و گفتگو با ایران یک سیاست راهبردی نیست بلکه یک تاکتیک مقطعی برای عبور از یک خطر است.

مذاکرات عربستان با ایران یک تاکتیک مقطعی برای عبور از خطر است/ عربستان باید اقدامات ضد ایرانی خود را جبران کند

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، با اشاره به مذاکرات میان ایران و عربستان ، اظهار داشت: مذاکراتی که طی چند دوره انجام شد زمینه ساز یک تنش زدایی است که در گذشته عربستان به آن دامن می زد.

وی ادامه داد: عربستان پس از شکست ترامپ در انتخابات آمریکا و همچنین بعد از شکست خودش در جنگ یمن،  مواضعش نسبت به کشورهای منطقه و ایران تغییر کرده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: افزایش توانمندی های محور مقاومت موجب تغییر نظر عربستان نسبت به این کشورها و از سرگیری روابط خود با کشورهای منطقه شده است.

قناد باشی با بیان اینکه مذاکرات ایران و عربستان درواقع زمینه ساز دیگر مذاکرات میان این دو کشور است، اظهار داشت: در پرونده عربستان جرایمی همچون کمک به گروهک های مسلح به خصوص منافقین، کمک به جریان تکفیر در مرزهای ایران،  کوشش برای رساندن آتش جنگ داخلی به ایران،  تلاش برای اخلال در روابط ایران با کشورهای اسلامی و تشویق کشورهای اسلامی برای قطع ارتباط با ایران و از همه مهم تر اینکه عربستان کمک آشکار و علنی به ترامپ برای اعمال فشار حداکثری به ایران داشت تا صادرات نفت ایران کاهش یابد، وجود دارد لذا برای رفع اختلافات دو کشور به راحتی نمی توان از کنار این مسائل گذشت.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: برای اینکه عربستان بتواند حسن نیت خود را در روابط با ما انجام دهد باید اقدامات ضد ایرانی خود را جبران کند .

وی با تاکید بر اینکه تحلیل گران معتقدند که کوشش عربستان برای ارتباط و گفتگو با ایران یک سیاست راهبردی نیست بلکه یک تاکتیک مقطعی برای عبور از یک خطر است، عنوان کرد: اگر عربستان تاکتیک خود را تغییر دهد و اصولی رفتار کند، این مذاکرات می تواند پیشرفت کند اما اگر در پی فریب و پنهان کردن مشکلات عربستان و درپوش گذاشتن بر جرایم خود باشد، مناصبات دوکشور نمی تواند گسترش یابد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه