English

کدخدایی در نشست خبری:

پاسداری و صیانت از آراء مردم وظیفه شورای نگهبان بوده و هست

سخنگوی شورای نگهبان گفت: پاسداری و صیانت از آراء مردم وظیفه شورای نگهبان بوده و هست.

پاسداری و صیانت از آراء مردم وظیفه شورای نگهبان بوده و هست

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی که صبح امروز در محل مرکز همایش های صداوسیما برگزار شد، اظهار داشت: پاسداری و صیانت از آرای مردم وظیفه شورای نگهبان بوده و هست.

وی ادامه داد: هم سلامت انتخابات و هم سلامت مردم را مد نظر قرار می‌دهیم.

کدخدایی گفت: در مراحل چاپ و توزیع تعرفه‌ها نظارت و تدابیر لازم را انجام داده‌ایم. این دور ۱۰ درصد تعرفه‌ها افزایش پیدا کرده و به صورت برخط با همه شعب در تماس هستیم تا مشکل کمبود تعرفه نداشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: افزایش شعب، فاصله گذاری رای دهندگان، ضد عفونی محل اخذ رای، حضور یک نفر ناظر از سوی وزارت بهداشت و حذف اثر انگشت در شعب از جمله تدابیر لازم برای حفظ سلامتی مردم در روز رای گیری است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: ما علاوه بر بحث سلامت انتخابات که همیشه یک ملاک اصلی برای شورای نگهبان بوده و وظیفه اصلی شورای نگهبان در حوزه اصلی انتخابات است، سلامت مردم را هم مد نظر داریم و به همین خاطر اقدامات مختلفی هم در این زمینه انجام دادیم.

کدخدایی ادامه داد: وقتی که ما از جایگاه مردم و نقش مردم در تعیین سرنوشت شان سخن می‌گوییم، از یک نظام مردم‌سالار دینی صحبت می‌کنیم. طبیعتاً انتظار این است که پاسداری و صیانت از آرای مردم به صورت صحیح انجام شود.

وی تاکید کرد: دغدغه‌هایی را که مقام معظم رهبری روز گذشته مطرح فرمودند بسیار بجا است و شورای نگهبان هم در طول یک سال گذشته، آمادگی لازم را برای نظارت موثر بر انتخابات داشته و برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است.

کدخدایی بیان داشت: روز جمعه ستاد نظارت بر انتخابات ما به صورت برخط با تمام شعب در تماس است تا اگر مشکلی اتفاق افتاد در کوتاه‌ترین فرصت آن را رفع کنند.

کدخدایی بیان داشت: بنابراین می‌خواهیم این اطمینان را بدهم با مشکل کمبود تعرفه و یا توزیع غیر صحیح تعرفه مواجه نخواهیم شد و چشمان بیدار ناظرین ما قطعاً بر این مسئله نظارت خواهند کرد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر سلامت مردم در انتخابات بیان داشت: ما باید تدابیری داشته باشیم برای رعایت سلامت مردم و این کار هم از همان ابتدا بین کارشناسان ما و دوستان همکاران ما در وزارت کشور آغاز شد و خوشبختانه تدابیری را این زمینه اعلام شده است.

کدخدایی تاکید کرد: در این زمینه بحث فاصله گذاری‌ها، ایجاد فضای باز برای شعب، بحث ضدعفونی کردن شعب و سایر ملزومات مد نظر قرار دارد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: همچنین یک نفر امسال ناظر از سوی وزارت بهداشت برای رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در هر شعبه حضور خواهد داشت قبلا هم گفتیم که اثر انگشت حذف شده است و احراز هویت به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

کدخدایی اظهار داشت: در حوزه امنیت صندوق‌ها و شعب هم خوشبختانه همکاری خوبی با نیرو‌های انتظامی و دستگاه‌های مربوط داشتیم و جلسات متعددی را برگزار کردیم و انشالله از جهت امنیت هم مشکلی را نخواهیم داشت.

وی گفت: یکی از نکات دیگر که مقام معظم رهبری روز گذشته فرمودند بحث برگزاری انتخابات در خارج از کشور بود و ما فقط انتخابات ریاست جمهوری را در خارج از کشور داریم که همیشه ایرانیان مقیم کشور می‌تواند دراین انتخابات شرکت کنند و طبیعتاً تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شده است، اما این توجه را باید داشته باشیم که بخشی از این کار مربوط به دولت و و مقرراتی که آن کشور در نظر می‌گیرد، لذا خوشبختانه وزارت امور خارجه در این زمینه بیانیه‌ای را صادر کردند و تلاش گسترده‌ای در این زمینه صورت گرفته است تا ایرانیان در هر جای دنیا بتوانند از آن‌ها اخذ رای به عمل بیاورند و حتی اگر لازم باشد در شهر‌های مرزی کشور‌هایی که موافقت نکردند و یا از طریق صندوق‌های سیار این کار را انجام دهند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: به نظر می‌رسد در حوزه انتخابات خارج از کشور عزیزان و هموطنان ما در خارج از کشور نگرانی نخواهد داشت.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر اساس چه معیار‌هایی شورای نگهبان احراز صلاحیت‌ها را انجام می‌دهد، تصریح کرد: این معیارها، معیار‌هایی است که در اصل ۱۱۵ قانون اساسی موجود است که می‌توان به ایرانی الاصل بودن و داشتن تابعیت جمهوری اسلامی، رجال مذهبی سیاسی بودن، مدیر مدبر، امانت و تقوا و بر اساس مستنداتی که در پرونده آن‌ها مطرح می‌شود و رای جمعی شورای نگهبان اشاره کرد.

وی در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شورای نگهبان نتیجه انتخابات را چه زمانی اعلام خواهد کرد، بیان داست: طبق قانون بعد از اینکه گزارش انتخابات و نتایج اولیه انتخابات اعلام می‌شود شورای نگهبان ۵ روز فرصت دارد که بررسی و اعلام نظر کند طبیعتا ما تلاش خواهیم کرد که در همین فرصت قانونی انشاءالله نظر شورای نگهبان را اعلام کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تاکنون تخلفاتی که به شما گزارش شده چقدر قابل اتکا بوده و آیا در انتخابات موثر بوده است و یا خیر؟ گفت: برای انتخابات فردا گزارش و تخلفات خاصی را نداشتیم. آنچه در توان ما بوده این است که به عوامل نظارتی آموزش دهیم و در چینش شبهات با وزارت کشور همکاری کنیم که احیانا اتفاق خاصی نیفتد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: امیدواریم فردا تخلفات زیادی را شاهد نباشیم و با کمترین تخلفات مواجه شویم. این در حالی است که انتخابات یک کنش عظیم سیاسی بزرگ است و ناظرین ما در ستاد انتخابات به خوبی موارد را رصد خواهد کرد و اجازه نخواهند داد که تخلفی صورت گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره ادعا‌های حجت الاسلام مصلحی، گفت: طبق قانون، مراجع مختلف باید گزارش‌های خود را برای ما ارسال کنند، اما این گزارش‌ها صرفا کارشناسی است. گاهی اوقات گزارش‌ها دقیق نبوده و شورای نگهبان هم بر مبنای این موارد نظر نمی‌دهد.

وی بیان داشت: روز گذشته فیلم جلسه بررسی صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی را به همراه برخی از اعضای شورای نگهبان بازبینی کردیم و آقای مصلحی چیزی را که گفته بود، در آن جلسه بیان نکرده بودند.

کدخدایی با بیان اینکه گزارشات ارجاعی به شورای نگهبان مهم است، اما صحت و سقم آن از نظر ما بررسی می‌شود، اظهار داشت: البته خود آقای مصلحی هم مطالبی را که از وی نقل شده بود را تکذیب کرد. بنده هم با توجه به دیدن فیلم جلسه آن را به صورت محکم رد می‌کنم و در صورت صلاحدید اعضای شورای نگهبان، به زودی فیلم این جلسه منتشر می‌شود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا به نامه حسن روحانی، رئیس جمهور پاسخ داده شده است یا خیر، گفت: بله. پاسخی تهیه شده است و به زودی ارائه می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم، گفت: امیدواریم این اتفاق نیفتد. در برخی ادوار این اتفاق افتاده است، طبیعتاً همان مکانیزم نظارتی در دور اول را در دور دوم هم بدون هیچ‌گونه مماشات و حذف انجام خواهیم داد.

کدخدایی در پایان خاطر نشان کرد: هیچ تفاوتی بین دوره اول و دوم نمی‌کند و هر دو انتخابات است؛ بنابراین عوامل نظارت همچنان محکم و پرقدرت در دور دوم هم نظارت خواهند کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه