English

امیر سرتیپ دوم تجدد در گفت وگوی تفصیلی با خبرگزاری موج:

فتح خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می شود/ در طول جنگ یک روز هم صادرات نفت قطع نشد

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال گفت:در زمان جنگ اگر یک روز صادرات نفت قطع می شد کشور دیگر پولی برای ادامه جنگ نداشت لذا این وظیفه خطیر بر عهده پدافند هوایی گذاشته شد تا با حمایت و پوشش پدافند بر روی نفتکش ها، صادرات نفت تداوم یابد و پول به کشور تزریق شود تا بتوانیم جنگ را ادامه دهیم.

فتح خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می شود/ در طول جنگ یک روز هم صادرات نفت قطع نشد

امیرسرتیپ دوم علی اکبر عباسی تجدد فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، در خصوص عملیات های منتهی به سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر ، اظهار داشت: صدام حسین معدوم، رئیس جمهور عراق وقتی زمینه حمله به ایران را مناسب دید در 31 شهریور 1359 با هدف اشغال خوزستان یعنی فتح یک روزه خرمشهر و 48 ساعته  اهواز، فرمان حمله به خاک جمهوری اسلامی ایران را رسما اعلام و غرش نیروهای شیطانی بعثی نمایان شد.

وی ادامه داد: دولت بعثی که دراوج آمادگی نظامی قرار داشت توانست با 12 لشکر زرهی و پیاده قسمتی از مرز کشور را مورد تاخت و تاز قرار دهد و وارد خاک ایران اسلامی بشود. صدام متکبر و مغرور به همراه نیروهای تا دندان مسلح اش انتظار داشتند بتوانند بدون هیچ گونه مقاومتی از طرف نیروهای مسلح ایران تا اهواز پیشروی کنند اما یک گردان از تکاوران دریایی ارتش به فرماندهی هوشنگ صمدی، گردان دژ خرمشهر به فرماندهی علی قمری، دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) به فرماندهی حسین حسنی سعدی و همچنین نیروهای سپاه خرمشهر به فرماندهی محمد جهان آرا و همه مردم شهر با جنگ خانه به خانه و مقاومت سرسختانه، 34 روز در مقابل آنها ایستادند و دشمن بعثی را پشت دروازه های خرمشهر نگه داشتند.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال گفت: ارتش عراق نتوانست به دو تیپ مجهز خود از این ناحیه عبور کند و به مدت 34 روز معطل ماند و اسیر مقاومت و اقتدار رزم آورانی شد که قسم خورده بودند تا آخرین قطره خون خود، از خرمشهر دفاع کنند. آنان که یک قدم عقب نشینی نکردند و به عهد خود وفادار ماندند و با مقاومت جسورانه و توانایی خود ناتوانی نیروهای دشمن را نمایان کردند.کار به جایی رسید تا تیپ های عراقی به ناچار، برای شکستن دژ خرمشهر از پشتیبانی هوایی و بمباران های متعدد کمک بگیرند و در این شرایط بود که توانستند با شهادت تعدادی از رزمندگان دلاور از دژ خرمشهر عبور کنند و پس از 34 روز مقاومت سرسختانه نیروهای مسلح ایران اسلامی خرمشهر را در چهارم آبان سال 1359 اشغال کنند.

امیر تجدد تصریح کرد: در حالی که اشغال خرمشهر توسط عراق به عنوان آخرین و مهم ترین برگ برنده این کشور برای وادار ساختن ایران به شرکت در هرگونه مذاکرات صلح تلقی می شد، آزادسازی این شهر می توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی بر متجاوز و اثبات برتری نظامی اش باشد، نبردی که به نام عملیات بیت المقدس و با شرکت یگان های عمده نیروی زمینی ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، نیروهای بسیجی مردمی، جهاد سازندگی و همچنین پشتیبانی های نیروی هوایی و نیروی دریایی از تاریخ دهم اردیبهشت ماه تا سوم خرداد ماه 1361 به مدت 25 روز در جنوب غربی اهواز انجام گرفت، یکی از درخشان ترین کارنامه های عملیاتی نیروهای مسلح ایران بر علیه متجاوز به شمار می رود که علاوه بر پایان دادن به 578 روز اشغال نظامی قسمتی از حساس ترین نقاط خوزستان، ضربه ای قاطع به نیروهای متجاوز عراق و توان و میل جنگجوی او وارد آورد.

وی با بیان اینکه به حق می توان گفت پایان گرفتن نبرد بیت المقدس، دست آوردهای نظامی و سیاسی بسیار عظیم برای ایران به دنبال داشت و عملا جنگ ایران و عراق وارد مرحله جدیدی گردید، اظهار داشت:  مرحله ای که عراق در وضعیت انفعالی و نیروهای مسلح مان در موضع قدرت نظامی قرار گرفته و برای وادار ساختن متجاوز به پذیرش تمامی شرایط ایران برای خاتمه جنگ، به نبردهای برون مرزی پرداختند.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال گفت: ویژگی های عملیات بیت المقدس نسبت به نبردهای پیشین و پسین، در طول هشت سال دفاع مقدس را می توان در زمان کوتاه آمادگی، وسعت منطقه، مدت مداومت، عملیات تهاجمی با عبور از رودخانه برای اولین بار، تعداد زیاد اسراء، شدت تلفات و خسارات وارده به دشمن، اهمیت و ارزش مناطق آزاد شده و بالاخره دست آوردهای سیاسی ، نظامی و روانی آن خلاصه نمود.

امیرتجدد افزود: طرح ریزی و آمادگی برای اجرای نبرد بیت المقدس بلافاصله بعد از عملیات فتح المبین آغاز شد و با تدابیر امیر سپهبد علی صیاد شیرازی اساتید دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران به منطقه عملیات اعزام و با استفاده از تجارب آنها طرح ریزی عملیات بصورت میدانی صورت گرفت.

وی ادامه داد: این عملیات که در ساعت 30 دقیقه بامداد 10 اردیبهشت 1361 با حضور 130 هزار نفر و با رمز « یا علی ابن ابی طالب» در محور اهواز-خرمشهر-دشت آزادگان آغاز گردید نقطه عطف همکاری ارتش و سپاه در جنگ ایران و عراق محسوب می شود.

وی بیان داشت: در این عملیات که با فرماندهی مشترک امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی و سردار محسن رضایی انجام گرفت، حدود 5400 کیلومتر مربع از خاک ایران شامل شهرهای خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و جاده اهواز- خرمشهر آزاد شدند و شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد و جاده اهواز – ابادان از برد توپخانه دشمن خارج شدند.

امیر تجدد با بیان اینکه در این عملیات 19 هزار تن از نیروهای عراقی اسیر و 16 هزار تن دیگر کشته یا زخمی شدند، خاطرنشان کرد: 550 دستگاه تانک و نفربر، 50 دستگاه خودرو، ده ها قبضه توپ، 53فروند هواپیما و سه فروند هلی کوپتر دشمن نیز توسط رزمندگان اسلام منهدم شدند.

وی یادآور شد: پیروزی در خرمشهر را می توان به عنوان یکی از بزرگترین پیروزی های ایران برشمرد . در تحلیل هایی که درباره آثار ناشی از شکست عراق در عملیات بیت المقدس مطرح می شد ، به موضوعاتی همچون «تحقیر ارتش عراق»، « از دست دادن مهم ترین و بزرگ ترین انگیزه عراقی ها» ، « در تیررس قرار گرفتن مناطق نفت خیز عراق و شهر بصره» و « توانایی ایران برای پیشروی به مرز و داخل خاک عراق» اشاره شده است. روزنامه های غربی در این زمان نوشتند: « خرمشهر به منزله پیروزی جنگ است و خرمشهر تنها سمبل مقاومت سرسختانه نیروهای ایران است.» همچنین یک دیپلمات غربی در بغداد گفت: « خرمشهر یک جایزه بزرگ است، اگر ایرانی ها آنرا پس بگیرند، عراقی ها حرفی برای گفتن نخواهند  داشت.» خبرگزاری دیگری سقوط خرمشهر را شکستی توهین آمیز و واقعی برای دولت صدام در جنگ 20 ماهه ارزیابی کرد.

وی گفت: فتح خرمشهر بازتاب جهانی داشت و عراق با از دست دادن خرمشهر از نظر سیاسی تکیه گاهش را برای مذاکره از دست داد. این واقعه از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می شود. به همین دلیل سوم خرداد روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری شده است.

امیر تجدد با اشاره با آیه شریف فلم تقتلوهم و لکن الله قتلهم و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی(الانفال17) ، افزود:  در پایان عملیات غرور آفرین بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر اما راحل در پیامی چنین فرمودند با تشکر از تلگرافی که از در فتح خرمسهر به اینجانب شده است.سپاس بی حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود و اینجانب با یقین به آنکه « ماالنصر الا من عندالله» از فرزندان اسلام و قوای سلحشور مسلح که دست قدرت حق از آستین آنان بیرون آمد و کشور بقیه الله الاعظم (ارواحنا لمقدمه الفدا) را از چنگ گرگان آدمخوار که آلت هایی در دست ابر قدرت ها خصوصا آمریکای جهانخوارند، بیرون اورد و ندای الله اکبر را در خرمشهر عزیز طنین انداز کرد تشکر می کنم و انان فوق تشکر امثال من هستند. همچنین فرمودند فتح خرمشهر یک مسئله عادی نیست بلکه مافوق طبیعت است. خرمشهر را خدا آزاد کرد.

*نقش پدافند هوایی درعملیات بیت المقدس 

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال گفت: در ساعت 00:30 روز جمعه 10/2/1361 قرارگاه فرماندهی کربلا با صدور رمز ( بسم الله الرحمن الرحیم، بسم الله قاصم الجبارین، یا علی ابن ابی طالب) به قرارگاه های قدس، نصر و فتح و قرارگاه عملیات هوایی جنوب دستور اجرای عملیات طرح کربلای 3 را ابلاغ نمود.

امیر تجدد

وی ادامه داد: منطقه عملیات بیت المقدس برای آزادسازی خرمشهر و غرب رودخانه کارون در حد فاصل اهواز – خرمشهر تا سواحل رودخانه اروند در شرق بصره ادامه داشت که وسعت این منطقه بیش از 800 کیلومتر مربع بود.

امیر تجدد افزود: اصول حاکم بر عملیات پدافند هوایی کربلا-3 متاثر از اصل پوشش راداری چندلایه، تفکیک منطقه مسئولیت و درگیری هواپیماهای شکاری، سامانه های موشکی پدافند زمین به هوا و جنگ افزارهای پدافندی ارتفاع کم و پوشش هوایی صحنه نبرد و استفاده از سایت های موشکی هاک تاکتیکی در نزدیک ترین نقطه نسبت به منطقه عملیات به منظور کسب برتری هوایی بود.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال اظهار کرد: نیروی هوایی عراق دارای حداقل ده پایگاه هوایی فعال بود که تعداد پنج پایگاه فعال آن که بیشترین فعالیت پروازی در آن رهگیری و ثبت شده در جنوب عراق مستقر بودند و قادر بودند منطقه عملیات کربلا-3 را تهدید نمایند. اکثر هواپیماهای گسترش یافته در این پایگاه هواپیماهای روسی بودند . و تعدادی هواپیمای میراژ نیز در این پایگاه مستقر بود.

وی گفت:  نیروی هوایی عراق دارای پنج دستگاه رادار دوربرد از بغداد تا ناصریه بود که تعداد سه دستگاه رادار مستقر در الکوت، العماره و ناصریه منطقه عملیات را پوشش می دادند.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال یادآور شد: حداقل نه سایت موشکی زمین به هوای سام 2 برد بلند و هشت سایت موشکی سام 6 و سه سایت موشکی سام 3 و توپخانه زمین به هوا در غرب منطقه عملیات کربلا 3 با ایجاد دیوار موشکی سعی داشتند مانع از نفوذ هواپیماهای ایرانی به داخل فضای منطقه عملیات گردند و این سایت ها تهدید جدی علیه هواپیماهای عکس برداری، هواپیماهای بمباران از ارتفاع بالا و گشت هوایی در مراحل پایان رهگیری محسوب می شدند.

امیر تجدد ادامه داد: در منطقه عملیات کربلا-3 تعدادی سایت رادار ثابت و تاکتیکی مراقبت هوایی گسترش یافته بود که پوشش ارتفاع متوسط و بالا را کاملا تامین می کردند و پوشش راداری ارتفاع پایین نیز به صورت کامل تامین گردیده وکلیه تحرکات هوایی عراق در پوشش رادارها قرار می گرفت.فرماندهی اطلاعات و شناسایی ماموریت داشت، کلیه تحرکات هوایی دشمن را رسد نماید و عکس برداری هوایی از مورخه 61/1/24 به مدت پنج روز روزانه توسط هواپیمایی «آر اف 4» و «آر اف 5» تحت کنترل و هدایت رادارها اجرا گردید.

وی افزود: در قسمت جنوبی منطقه خوزستان چندین سایت موشکی هاگ گسترش یافته وماموریت دفاع هوایی در عمق را به عهده گرفتند و به علت اینکه با منطقه اصلی نبرد فاصله داشتند و قادر نبودند پوشش کافی را در غرب کارون تامین نمایند، کارشناسان پدافند هوایی به چند سایت جدید هاگ و تعدادی از جنگ افزار های سپاه پاسداران ماموریت تامین و دفاع هوایی از یگان های شرکت کننده را ابلاغ نمودند.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال تصریح کرد: مرکز فرماندهی و کنترل منطقه ای شیراز مسئولیت عملیاتی رادارها را بر عهده داشت و تدابیر کلی هدایت آتش کلیه جنگ افزارها اعم از هواپیماهای شکاری رهگیر، سوخت رسان، سایت های موشکی و جنگ افزارهای پدافند زمین به هوا از طریق مرکز عملیات منطقه ای اعمال می شد همچنین اقدامات تاکتیکی متناسب با نوع تهدید و موقعیت تهدید را به رادارهای مذکور ابلاغ میکرد . این مرکز مسئول شناسایی کلیه پروازهای کشف شده در منطقه تحت مسئولیت خود بود.

وی افزود: انهدام هواپیمای مهاجم توسط هواپیمای شکاری رهگیر «اف 14» در قالب طرح پدافندی با کنترل افسران کنترل شکاری مستقر در رادارها صورت می گرفت.

*انهدام اولین هواپیما توسط سایت هاگ بدر

امیر تجدد گفت: در ساعت 14:20 در 1361/3/3 برج های دیدبانی عراق مرتبا فعالیت هواپیماهای عراقی را گزارش می نمودند  و این هواپیماها قصد داشتند خرمشهر را بمباران نمایند با اعلام آمادگی سایت هاک بدر، افسر تخصیص سلاح راداربندر امام تاکید نمود به منظور ایجاد رعب و وحشت در خلبانان عراقی تلاش شود هواپیماهای مهاجم در خاک عراق مورد اصابت قرار گیرد و در این ساعت یک دسته پروازی از هواپیماهای مهاجم که در پوشش رادار بندر امام قرار داشت واز سمت ناصریه و شعیبیه قصد بمباران نیروها را در اطراف شلمچه را داشتند توسط افسر تخصیص سلاح به افسر عملیات موشک سایت بدر واگذار گردید و در حالی که با سمت نزدیک شونده قصد داشتند ماموریت خود را انجام دهند در موقعیت جغرافیایی 3432 شمالی و 4855 شرقی و برای اولین بار در خاک عراق مورد اصابت قرار گرفت و در شمال غرب شلمچه سرنگون گردید.

وی ادامه داد: در ساعت 14 مورخه61/3/3 و پس از 25 روز عملیات پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز مسجد جامع و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز در آمد و خرمشهر که در مورخه 4 آبان 1359 به دست دشمن افتاده بود پس از 19 ماه اسارت آزاد شد.

*انهدام 61 فروند هواپیمای عراق در عملیات بیت المقدس

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال خاطرنشان کرد: در این عملیات 10 فروند هواپیمای عراقی توسط هواپیمای اف 14 ، 2 فروند توسط اف 4، 48 فروند هواپیما توسط سامانه موشکی هاک، یک فروند توسط  توپخانه زمین به هوا و دو فروند بالگرد که جمعا 63 فروند می باشد را طی 25 روز منهدم کردیم.

*هواپیماهای اسکرامبل و طرح پدافندی در عملیات بیت المقدس

وی افزود: طی 25 روز  تعداد 292 اسکرامبل،  604 گشت هوایی داشتیم و همچنین هزار و 610 مسیر توسط رادارها و  169 هواپیمای متخاصم توسط رادارهای زمین به هوا کشف شد که با آنها مقابله کردیم.

*آمار شهدا و کارکنان شرکت کننده در این عملیات

امیر تجدد با اشاره به آمار شهدای پدافند هوایی در این عملیات گفت: 433 نفر از کارکنان پدافند نیروی هوایی در این عملیات شرکت کردند که با افتخار 28 نفر از این کارکنان به درجه رفیع شهادت نایل شدند.

* در طول جنگ یک روز هم صادرات نفت قطع نشد/ کشف 98 هزار و 792 مورد تجاوز نیروهای عراقی در سه سال آخر جنگ 

امیر تجدد با اشاره به نقش پدافند هوایی در هشت سال دفاع مقدس، گفت: هشت سال دفاع مقدس سراسر افتخار افرینی برای مجموعه پدافند هوایی است، قبل از اینکه جنگ شروع شود ماموریت پدافند هوایی این بود که فقط در پایگاه های هوایی از باندها مراقبت کند و وقتی که جنگ شروع شد دستور دادند پدافند باید از داخل پایگاه ها خارج شود.ما در پالایشگاه ها، پایانه های نفتی ، پتروشیمی ها، اسکله ها، ناوها و نفتکش ها مستقر شدیم .

وی ادامه داد: در زمان جنگ اگر یک روز صادرات نفت قطع می شد کشور دیگر پولی برای ادامه جنگ نداشت لذا این وظیفه خطیر بر عهده پدافند هوایی گذاشته شد تا با حمایت و پوشش پدافند بر روی نفتکش ها، صادرات نفت تداوم یابد و پول به کشور تزریق شود تا بتوانیم جنگ را ادامه دهیم.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال افزود: جزیره خارک در طول جنگ 2هزار و 888 بار مورد هجوم هوایی دشمن قرار گرفت اما به دلیل عکس العمل به موقعی که سامانه پدافندی در خود خارک، بوشهر و جنوب کشور داشت یک روز هم صادرات نفت قطع نشد.

وی با بیان اینکه هزارو 377 بار توسط هواپیمای میراژ25 و سوخو 23 به نفت کش هایی که داشتند نفت ایران را می بردند حمله شد، افزود: تعداد 3 هزارو 145 نفت کش تحت حفاظت پدافندهوایی از تنگه هرمز عبور کردند و 55 فروند هواپیمای متخاصم به این نفت کش ها توسط پدافند هوایی منهدم شدند

امیر تجدد ادامه داد: در عملیات والفجر که  یکی از پر افتخار ترین عملیاتی است که پدافند هوایی در آن شرکت کرد، تنها در طول 20 روز 70 فروند هواپیما و 10 فروند بالگرد دشمن منهدم شد.در عملیات بیت المقدس و فتح المبین حدود 90 فروند هواپیما را ساقط کردیم.82 موشک در عملیات والفجر 8 از سامانه هاک شلیک شد که 52 تیر به هدف اصابت کرد.

امیر تجدد با بیان اینکه تمام دنیا پشت عراق ایستاده بودند و ما تنها بودیم، تصریح کرد: در طول 8 سال دفاع مقدس 605 هواپیما، 67 بالگرد دشمن منهدم شد.به جرات می گویم ما 3 بار نیروی هوایی عراق را منهدم کردیم و این کشور در طول جنگ سه بار نیروهای خود را بازسازی کرد .

وی افزود: تعداد 59 خلبان عراقی را کارکنان نیروی پدافند هوایی کشور اسیر کردند . در جنگ شهرها که مردم هم خاطره بدی از آن دارند، قبل از اینکه موشک ها به زمین برخورد کنند ما آنها را در آسمان از بین می بردیم.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال گفت: مجموع تجاوزات کشف شده عراق تنها در 3 سال آخر جنگ 98 هزار و 792 مورد است که با واکنش به موقع و تاکتیکی سامانه پدافند هوایی اکثرشان خنثی شدند.

وی ادامه داد: در 8 سال دفاع مقدس از مجموع پدافند هوایی 400 نفر از کارکنان و 600 نفر وظیفه به فیض عظیم شهادت نائل امدند و پایان جنگ هم افتخاری برای نیروهای مسلح به ویژه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

امیر تجد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مورد مجوعه پدافند هوایی تهران بفرمایید که کار ویژه این مجموعه چیست و دقیقا در چه راستایی انجام وظیفه می کند؟ گفت: منطقه پدافند هوایی شمال، شامل  8 استان می باشد که ما در حدود 265 نقطه پدافندی در این هشت استان مستقر هستیم و منطقه تحت مسئولیت ما حدود 302 هزار کیلومتر مربع است و وظیفه حفاظت و صیانت از فضای این منطقه برعهده ما گذاشته شده است . کشور به 9 منطقه از جمله شمال شرق، شمال، شمال غرب، غرب، جنوب غرب ، جنوب، جنوب شرق ، شرق و منطقه مرکزی تقسیم شده است که مسئولیت شمال این مناطق بر عهده بنده و همکاران است. 

وی ادامه داد: همه هواپیماهایی که از طریق مناطق شمالی کشور از جمله روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و ترکیه وارد کشور می شوند توسط رادارهایی که در منطقه است شناسایی می شوند و اگر خدایی نکرده رفتاری خصمانه در آنها دیده شود رهگیری می شوند و اگر به رفتار خصمانه خود ادامه دهند ما آنها را منهدم می کنیم.

امیر تجدد در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه اخیرا چنین تهدیدی وجود داشته است؟ تصریح کرد: تهدید نداریم. گاهی اوقات هواپیماهایی که وارد کشور می شوند ممکن است معرف اشتباهی دهند مثلا هواپیمای جنگنده است می گویند مسافربری است که ما از اینگونه موارد داشته ایم لذا آنها را شناسایی کرده ایم. البته تاکنون هیچ گونه درگیری هوایی با هیچ هواپیمایی نداشته ایم و این موضوع هم بخاطر اقتدار نیروی پدافند هوایی کشور است.

وی افزود: همه کشورها می دانند که 360 درجه کشورمان با همه رادارها، سامانه های موشکی و سامانه های زمین به هوا در هر ارتفاعی پایش می شود.

*با سامانه های کاملا بومی در حال دفاع از کشور هستیم

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال در مورد سامانه ها، دستاوردها و بومی سازی تجهیزات در پدافند هوایی گفت: در سالهای اول جنگ، ما جنگ را به گونه ای شروع کردیم که اکثر سلاح ها شرقی و یا غربی بودند و ما وابسته بودیم. الحمدالله با روحیه انقلابی که در همه نیروهای ارتش وجود داشت همه پای کار ماندند و 8 سال دفاع مقدس را با همان سلاح ها گذراندیم. اکنون که حدود 33 سال از جنگ تحمیلی می گذرد با جرا ت می گویم با 98 درصد سلاح های بومی چه رادار، موشک، سامانه زمین به هوا و... در حال دفاع از کشور هستیم که همه اینها حاصل تلاش جوانانمان در دانشگاه ها، صنایع دفاع و شرکت های دانش بنیان خود نیرو است که در رقابت با تجهیزات خارجی مشابه خود در رده بسیار بالاتری قرار دارند و با افتخار می گوییم با سامانه های کاملا بومی در حال دفاع از کشور هستیم.

امیر تجدد در مورد درآمد ها  از محل تردد هواپیماهای خارجی از آسمان ایران، گفت: یکی از امن ترین فضاها برای عبور هواپیماهای مسافربری کشور جمهوری اسلامی ایران است. اهمیت  امنیت آسمان ایران باعث شده که بسیاری از شرکت های مسافربری برای تردد بین اروپا، اسیا و اسیای دور همگی از اسمان کشور  ما حرکت کنند.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد پدافند هوایی خاطر نشان کرد:  مقام معظم رهبری در آخرین فرمایشات خود فرمودند که  بین اولویت های اول کشور، پدافند هوایی اولویت اول است این یعنی نشان می دهد که نقش پدافند هوایی در کشور خیلی مهم است . ما تهدیدات روزافزونی داریم ، کشورهای فرا منطقه ای و حتی کشورهای کوچکی که در اطراف ما هستند به پایگاههایی برای نیروهای فرامنطقه ای تبدیل شده اند.  ما به عنوان رزمنده پدافند هوایی شبانه روز بیدار هستیم و همه تهدید ها را رصد کنیم. در طول 24 ساعت شبانه روز که همه مردم خواب هستند نیروی پدافندهوایی بیدار است و تحرکات را رصد می کند.

وی گفت: همه دنیا می دانند که ما تاکنون هیچ حمله ای را آغاز نکرده ایم اما مدافع خوبی هستیم و در این دفاع پاسخ های خوبی هم می دهیم لذا به مردم کشورم این اطمینان را  میدهم که  امنیت هوایی برقرار است و هیچ لطمه ای در این زمینه وارد نخواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه