English

کاظمی در نشست خبری:

پرونده‌های بدون نظر منفی مراجع قانونی تایید صلاحیت می‌شوند

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: پرونده‌های نامزدهایی که نظر منفی مراجع قانونی به صورت مستند در باره آنها وجود ندارد از نظر این هیات یعنی تایید صلاحیت می شوند.

پرونده‌های بدون نظر منفی مراجع قانونی تایید صلاحیت می‌شوند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، سید حمیدرضا کاظمی رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور امروز در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت: ۶ اصل از قانون اساسی به موضوع شوراها اختصاص پیدا کرده که در اصل یکصدم به صراحت آمده برای پیشبرد برنامه‌های مختلف باید از طریق همکاری محلی کارها با نظارت شوراها انجام شود.

وی با بیان اینکه نتخابات شوراها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است و در هر مرحله از برگزاری انتخابات و دوره‌های مختلف شوراها نسبت به دوره‌های قبل شاهد پیشرفت بودیم، ادامه داد: مجلس درصدد اصلاح قانون شوراها و اعطای اختیار بیشتر به آنهاست.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: شوراهای شهر و روستا یکی از ارکان تصمیم‌گیری و به نوعی پارلمان‌ها و مجالس محلی برای پیگیری امورات محلی مردم محسوب می‌شوند.

کاظمی اظهار داشت: بخشی از کارکرد شوراها در خلاء شوراها از طریق دولت و نمایندگان مجلس انجام می‌شود، ولی باید این وظیفه به پارلمان‌های محلی داده شود.

وی گفت: با افزایش شعب رأی تلاش داریم مردم بدون دغدغه در انتخابات شرکت کرده و با شور برای مشارکت بیشتر در انتخابات حضور پیدا کنند.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور با اشاره به برگزاری الکترونیکی انتخابات شوراها افزود: با توجه به ظرفیتی که در وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیکی وجود دارد این کار را کردیم؛ ظرفیت وزارت کشور ۳۰ هزار صندوق رأی الکترونیکی است که ۱۰ هزار شعبه را پوشش می‌دهد در حالی که ما در کشور ۷۰ هزار شعبه رأی داریم، ولی می‌کوشیم شعبات الکترونیکی را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: 8 کلانشهر که انتخابات الکترونیکی در آنها برگزار می‌شود 4 هزار شعبه رای دارد، ضمن اینکه 16 مرکز استان هم به ظرفیت وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیکی افزوده شده است و در مجموع  24 مرکز استان (8 کلانشهر و 16 غیرکلانشهر) انتخابات به صورت الکترونیکی است.

کاظمی گفت: برخی افراد با اظهار نظرات سیاسی، تبلیغاتی، احساسی، مطالعه نشده و عجولانه نسبت به احراز صلاحیت‌ها گفتارهایی را داشته‌اند.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور با اشاره به اظهارنظر برخی منتقدین مبنی بر اینکه 21 شهر به جهت اینکه رد صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها در آنجا گسترده بوده و انتخابات در آنها برگزار نمی‌شود و به حد نصاب قانونی نرسیده است اظهار داشت: 13 شهر از این شهرهای مذکور به جهت رد صلاحیتی که هیات‌های اجرایی انجام داده‌اند از حد نصاب برگزاری انتخابات افتاده‌اند ولی من به آنها می‌گویم اگر صبور باشید ما بررسی دقیقی در این باره انجام می‌دهیم.

وی افزود: منتقدین باید تا رسیدگی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها صبور باشند.

کاظمی خاطرنشان کرد: در بررسی‌های هیات‌های استانی (۲۱ شهری که منتقدین مطرح کرده‌اند) فعلا عدم حد نصاب برگزاری انتخابات به ۸ شهر کاهش پیدا کرده است که قطعا با بررسی‌های بیشتر هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها تعداد این شهرها کمتر از این عدد هم خواهد شد، لذا وضعیت نسبت به قبل بهتر است.

وی تصریح کرد: نظر مراجع قانونی ملاک احراز صلاحیت‌هاست و نباید افراد قانون را به نفع خود تفسیر کنند ولی اصرار مجلس آن است که به مدارک و مستنداتی که از طریق مراجع قانونی به ما ارسال شده و با توجه به اعتراضات صورت گرفته رسیدگی را انجام دهیم.

کاظمی افزود: یکی از کارگروه‌های هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها وظیفه دارد که پرونده‌هایی که هیچ مرجعی درباره آنها اظهارنظر نکرده است مورد تأیید صلاحیت قرار دهند زیرا هیچ نکته خاصی در این باره وجود ندارد و پرونده آنها از نظر ما تأیید صلاحیت است.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور اظهار داشت: از روز 26 تا 29 اردیبهشت زمان دریافت اعتراضات نامزدهای رد صلاحیت شده انتخابات شوراها در سراسر کشور است که آنها از سه طریق فرمانداری‌ها، هیات عالی نظارت استان‌ها، و سالن شهید افراسیابی و مجموعه ورزشی شهید شیرودی می‌توانند اعتراض خود را به صورت حضوری و مکتوب اعلام کنند.

وی افزود: رسیدگی به اعتراضات افراد رد صلاحیت شده در انتخابات شوراها از ۲۹ اردیبهشت تا ۱۸ خرداد و ۷۲ ساعت قبل از زمان آغاز تبلیغات انتخابات شوراها صورت می‌گیرد.

کاظمی گفت: ۵۱ هزار و ۶۰۰ کاندیدای شورای شهر در سراسر کشور داریم که ۱۰ درصد رد صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر در کشور توسط هیات های اجرایی صورت گرفته است، ضمن اینکه ۱۲ درصد از نامزدها هم در هیات‌های نظارت شهرستانی رد صلاحیت شده‌اند.

کاظمی گفت: در بررسی‌های هیات های عالی نظارت شهرستانی بر انتخابات شوراهای شهر حدود ۲ درصد رد صلاحیت‌های صورت گرفته از سوی هیات‌های اجرایی مورد تأیید هیات عالی نظارت قرار گرفت. ضمن اینکه ۴ درصد رد صلاحیت‌های هیات‌های عالی نظارت شهرستانی هم توسط هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مورد تأیید قرار گرفتند و در مجموع ۶ درصد از رد صلاحیت‌های صورت گرفته در هیات‌های اجرایی و هیات عالی نظارت شهرستانی از سوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تأیید شدند.

وی افزود: ۹۱۴ نامزد نسبت به رد صلاحیت‌‌شان از سوی هیات های اجرایی اعتراضی نداشتند. همچنین ۱۱۶۷ نفر از نامزدهای رد صلاحیت شده از سوی هیات عالی نظارت در شهرستان‌ها هم هیچ اعتراضی نسبت به رد صلاحیت خود نکردند و در مجموع ۲۰۸۱ نفر از رد صلاحیت‌های هیات‌های اجرایی و هیات نظارت شهرستانی هیچ گونه اعتراضی نداشت که 4 درصد از رد صلاحیت‌شدگان محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ۳۰۰ هزار نفر کل کاندیداهای انتخابات شوراهای کشور محسوب می‌شوند که ۵۱ هزار و ۶۰۰ نفر از آنها مربوط به انتخابات شورای شهر است و بقیه هم متعلق به شورای روستا.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی