English

عمویی در گفت وگو با موج:

توافق گام به گام قابل پذیرش نیست/ تشریح جلسه کمیسیون امنیت ملی پیرامون حادثه نطنز

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ مذاکره مستقیم و غیر مستقیمی بین ایران و آمریکا صورت نخواهد گرفت.

توافق گام به گام قابل پذیرش نیست/ تشریح جلسه کمیسیون امنیت ملی پیرامون حادثه نطنز

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، در تشریح جلسه صبح امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت:  جلسه امروز صبح کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور محمدجواد ظریف و در محل سالن مشروطه مجلس و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه به سه موضوع اعم از برنامه جامع همکاری راهبردی ایران و چین، روند مذاکرات ایران با گروه ۱+۴ و همچنین تحولی که روز گذشته در سایت هسته‌ای نطنز (شهید احمدی روشن) رخ داده و واکنش‌هایی که باید جمهوری اسلامی ایران نسبت به آن اقدام کند، پرداخته شد.

وی بیان داشت: همچنین نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.

این نماینده مجلس اظهارداشت: در این جلسه آقای ظریف به روند جا به جایی قدرت در دنیا که به سرعت در حال رخ دادن است و نظم بین المللی جدیدی را شکل خواهد داد، اشاره کرده و اذعان داشت که چین به عنوان یک کشور مهم در آینده نظم بین‌المللی شناخته می‌شود و ما باید روابطمان را با چینی‌ها به یک روابط مستقل و پایدار فارغ از مواضع سایر کشورها، تبدیل کنیم و این برنامه جامع همکاری که شامل دیدگاه‌های دو کشور برای توسعه همکاری‌ها است، کمک می کند تا یک روابط بلند مدت پایدار بین ایران و چین شکل بگیرد.

عمویی با اشاره به گزارش ظریف از روند گفت‌و‌گو های ایران و چین طی سالهای گذشته برای رسیدن به سند راهبردی ایران و چین ، در این جلسه بیان داشت:  همچنین ظریف اذعان داشت که سفر موثر شی جین پینگ در سال 94 به ارتقای سطح همکاری راهبردی بین ایران و چین تبدیل و سند همکاری جامع ایران و چین محور همکاری راهبردی ایران برای آینده تعاملات با چین خواهد بود.

*توافق گام به گام را نمی‌پذیریم

وی با اشاره به بررسی مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۴ در این جلسه، اظهار داشت: وزیر امور خارجه دراین رابطه گفت که ما در حال حاضر ایده توافق گام به گام را نمی‌پذیریم، بلکه ما هیچ گام میانی را برای اجرای تعهدات آمریکا قبول نداریم و سیاست نظام این است که باید کلیه تحریم‌ها رفع شود و بعد از آن هم باید راستی آزمایی انجام گیرد، از این رو پیرو مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۴ سه موضوع مورد بحث است. موضوع اول این است که چه تحریم‌هایی وجود دارد که باید رفع شود، نکته دوم این است که اقدامات ایران در مسئله هسته‌ای چه خواهد بود و موضوع سوم هم این است که مکانیزم راستی آزمایی چگونه است بنابراین بین ایران و گروه ۱+۴ این سه موضوع مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد. در همین چارچوب، ظریف تأکید کرد اقدامات و تعهدات ایران در برجام کاملاً روشن شده است و اقدامات طرف مقابل را هم باید به صورت دقیق و روشن باشد.

عمویی بیان داشت: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و سایر نمایندگان حاضر در جلسه به طرح دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند و بر حفظ مواضع اصولی کشورمان در مذاکرات و لغو کلیه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق از لغو تحریم‌ها تأکید کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: همچنین نمایندگان مجلس در این جلسه بر اجرای دقیق قانون اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها تأکید کردند و به طرح سایر دیدگاه‌های خود از جمله ضرورت پیگیری موضوع زندانیان ایرانی در خارج از کشور، مذاکرات وزیر امور خارجه در کشور‌های آسیای میانه و موضوع سد کمال خان در افغانستان پرداختند.

*اقدام جنایتکارانه و تروریسم هسته‌ای در سایت نطنز رخ داده است

عمویی در ادامه با اشاره به بررسی حادثه نطنز در این کمیسیون گفت: آقای ظریف درباره حادثه‌ای که در نطنز رخ داده این را گفت که ابعاد مختلف این حادثه در حال بررسی است، اما ارزیابی‌های اولیه حکایت از آن دارد که اقدام جنایتکارانه و تروریسم هسته‌ای رخ داده که از این جهت می‌توانسته آسیب زننده باشد. هر چند که هیچ نشت موادی رخ نداده، اما با ایجاد خرابکاری در برق سایت هسته‌ای نطنز سعی کردند برنامه هسته‌ای و روند غنی سازی در این سایت را تحت تأثیر قرار دهند.

این نماینده مجلس ادامه داد: واکنش ایران به حادثه نطنز به گفته ظریف این است که غنی‌سازی هیچ‌وقت در کشورمان متوقف نخواهد شد و ما تلاش می‌کنیم که این تهدید را با جایگزینی سانتریفیوژ‌های جدیدتر و با توان بالاتر به جای سانتریفیوژ‌های نسل اول به یک فرصت تبدیل کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه