English

فرهنگی در نشست خبری:

نمایندگان مجلس اختیار دارند که در همه زمینه‌ ها اظهارنظر کنند

سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: طبق قانون اساسی، نمایندگان را نمی‌توان محدود کرد و نمایندگان مجلس اختیار دارند که در همه زمینه‌ها اظهارنظر کنند و محدود کردن آنان در اظهارنظر برخلاف قانون اساسی است.

نمایندگان مجلس اختیار دارند که در همه زمینه‌ ها اظهارنظر کنند

به گزارش خبرگزاری موج، محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیات رئیسه مجلس امروز در نشست خبری ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا (س)، گفت: بنده در نشست‌های قبلی هم تذکراتی دادم و لازم است امروز هم تکرار کنم که گاهی نقطه نظرات نمایندگان که صرفاً دیدگاه شخصی آنان است، به عنوان مصوبه مجلس قلمداد می‌شود که نباید این گونه باشد.

وی بیان کرد: موضوعاتی که از سوی نمایندگان و یا اینکه در یک کمیسیون و یا فراکسیونی تحت عنوان پیشنهاد مطرح می‌شود، نباید به عنوان نظر مجلس شورای اسلامی منعکس شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طی روزهای اخیر درباره حذف اجباری بودن غربالگری بانوان باردار مباحثی مطرح شد، در حالی که مجلس هیچ مصوبه‌ای در این باره نداشته و این موضوع در دستور کار مجلس نبوده و صرفاً یک پیشنهاد بوده است.

فرهنگی تأکید کرد: درخواست بنده از رسانه‌ها این است که نظرات و پیشنهادات نمایندگان را صرفاً به عنوان نظر آنان منعکس کنند و تحت هیچ شرایطی این پیشنهادات به عنوان نظر نهایی مجلس تلقی نشود.

وی بیان کرد: حتی زمانی که مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی به تصویب می‌رسد، نباید آن را یک مصوبه نهایی تلقی کرد، چرا که مصوبات مجلس باید به تأیید شورای نگهبان و گاهی اوقات به تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام برسد و پس از ابلاغ می‌توان آن را قانون تلقی کرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی متذکر شد: هفته گذشته بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس به اتمام رسید اما در برخی از رسانه‌ها، مطالبی خلاف واقع درباره این طرح منعکس شد. باید بگویم که مجلس در این طرح هیچ محدودیتی برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در نظر نگرفته و دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد و همچنین داشتن چهار سال سابقه اجرایی در سطح ملی، تنها شرایطی است که در این طرح آمده است.

فرهنگی تأکید کرد: اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری یک مطالبه ملی بود و مجلس شورای اسلامی هم در این راه قدم برداشت اما متأسفانه نمی‌دانیم که برخی از تحلیل‌های ناصحیح در برخی از رسانه‌ها با چه مقصود سیاسی یا غیرسیاسی است.

وی اظهار داشت: مجلس کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها را هم به تصویب رساند و این طرح برای بررسی به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ارجاع شد تا در آنجا مجدداً مورد رسیدگی قرار گیرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس، گفت: اکنون لایحه بودجه سال آینده در حال بررسی در کمیسیون تلفیق است و نمایندگان با دقت در حال رصد و بررسی بودجه هستند. از رسانه‌ها درخواست داریم که تا پیش از نهایی شدن مصوبات مجلس درباره بودجه، نقطه نظرات را مصوبه مجلس تلقی نکنند و بدانند که این مباحث صرفاً در حد اظهارنظرهای کارشناسی باقی می‌ماند تا مجلس درباره بودجه جمع‌بندی نهایی کند.

فرهنگی تصریح کرد: اخیراً مجلس مصوبه‌ای درباره جرم‌انگاری اهانت به اقوام، ادیان و مذاهب رسمی در کشور به تصویب رساند چرا که در گذشته شاهد بودیم هر چند وقت یکبار، موضوعی مطرح می‌شد و بخشی از کشور را ملتهب می‌کرد که مجلس برای اولین‌بار جرم‌انگاری این موضوع را در قانون آورد و ما ایرادات شورای نگهبان را مرتفع کردیم.

وی گفت: امیدواریم با نهایی شدن این قانون، دیگر شاهد مشکلات این‌چنینی و التهابات در کشور پیرو چنین موضوعاتی نباشیم. ذکر این موضوع حائز اهمیت است که این مصوبه مجلس با هدف برطرف کردن خلاءهای قانونی بود و به شورای نگهبان ارسال شد. همچنین بحث‌های علمی و تحقیقاتی، موضوعاً و به صورت تخصصی از حیطه این قانون خارج است و شامل اهانت نمی‌شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درباره طرح شوراهای حل اختلاف، اختلاف دیدگاه‌هایی در مجلس و قوه قضائیه وجود دارد که کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در حال بررسی آن است و درباره جزئیات آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

فرهنگی همچنین با اشاره به تصویب کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد در مجلس، گفت: متأسفانه در این باره هم مطالبی در رسانه‌ها مطرح شد اما باید بگویم که هدف کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ارائه این طرح، آن بود که نظمی به صنعت و بازار فولاد داده شود چرا که بازار فولاد روی سایر بازارها از جمله بازار خودرو تأثیر بسزایی دارد و هرگونه ناهنجاری و مشکل در این زمینه می‌تواند آثار نامطلوب خود را در بخش معدن و تولیدات صنعتی کشور بگذارد.

وی اضافه کرد: در کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد، مباحثی پیرامون واردات و صادرات اقلام فولادی مطرح شده اما ما شاهدیم کسانی که در زمینه معادن و ذخایر فولادی فعال هستند، اظهارنظراتی پیرامون این مصوبه مجلس داشتند که باید بدانند ذخایر معدنی و فولادی برای عموم جامعه است و تصمیم‌گیری در این باره باید به نفع کل ملت باشد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره برنامه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در هفته جاری گفت: پنج نفر از وزرا به کمیسیون‌های مجلس دعوت شده‌اند، این هفته هم سؤالات گوناگونی از وزرا در کمیسیون‌های مختلف مطرح می‌شود و مسائل نظارتی و سوال از وزرا یکی از اقدامات مهم و جدی مجلس است که پیگیری می‌شود.

فرهنگی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا رئیس مجلس شورای اسلامی نشستی خبری با اصحاب رسانه برگزار می‌کند یا خیر؟ گفت: بنده از زمانبندی نشست رئیس مجلس با خبرنگاران اطلاعی ندارم و قاعدتاً این موضوع از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی و دفتر وی تنظیم می‌شود.

وی ضمن تأکید مجدد مبنی بر اینکه نظر نمایندگان به معنای مصوبه مجلس نیست، اظهار داشت: طبق قانون اساسی، نمایندگان را نمی‌توان محدود کرد و نمایندگان مجلس اختیار دارند که در همه زمینه‌ها اظهارنظر کنند و محدود کردن آنان در اظهارنظر برخلاف قانون اساسی است اما باید این مسئله جا بیفتد که نظر نمایندگان را نباید نظر نهایی مجلس شورای اسلامی تلقی کرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در گذشته حتی مواقعی پیش آمده که یک فوریت یا دو فوریت طرح یا لایحه‌ای در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده اما پس از برگزاری جلسات کارشناسی، نمایندگان کلیات آن طرح یا لایحه را رد کردند بر این اساس باید گفت که حتی تصویب فوریت طرح‌ها و لوایح هم دلیل بر نهایی تلقی کردن آن موضوع نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه