English

تخت روانچی:

رژیم صهیونیستی تنها مانع تحقق خاورمیانه عاری از سلاح ‌های هسته‌ای است

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: رژیم صهیونیستی هم یک خطر امنیتی منطقه‌ای است که با حمایت آمریکا کشورهای دیگر را به انهدام هسته‌ای تهدید می‌کند. رژیم صهیونیستی تنها مانع تحقق خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای است.

رژیم صهیونیستی تنها مانع تحقق خاورمیانه عاری از سلاح ‌های هسته‌ای است

به گزارش خبرگزاری موج، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به منازعات ممتد و نیز با برشمردن برخی از خطرات کنونی مانند توسل به زور و یا تهدید به آن، افزایش هزینه‌ها و تشدید مسابقات تسلیحاتی و بازگشت ذهنیت‌های زمان جنگ سرد در کنار خطر همیشگی ناشی از سلاح‌های کشتار جمعی و بروز تهدیدات جدید در عرصه هوش مصنوعی، سایبر و فضای ماورای جو، گفت: متأسفانه اوضاع امنیتی جهان نسبت به قبل بدتر شده و شرایط گفتگو میان قدرت‌های بزرگ نیز در حال از بین رفتن است.

وی با تاکید بر موانع خلع سلاح هسته‌ای و در رأس آن مسابقه مدرن سازی زرادخانه‌های هسته‌ای و فقدان اراده سیاسی برای کنار گذاشتن گزینه سلاح هسته‌ای توسط دارندگان افزود: بیش از ۱۴۰۰۰ سلاح هسته‌ای و ۱۰۰ میلیارد هزینه سالانه مربوطه و امکان استفاده آن‌ها خطری است که هر آن بشریت و کره زمین را تهدید می‌کند ومتاسفانه ۵۰ سال پس از لازم الاجرایی شدن معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، ان پی تی، اجرای کامل تعهدات مبتنی بر آن به خصوص خلع سلاح هسته‌ای هنوز اجرایی نشده و مطمئناً اعتبار ان پی تی منوط به تقویت زمینه‌های اجرای این تعهدات در کنفرانس بازنگری سال آینده است.

تخت روانچی با اشاره به آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان موانع بزرگ خلع سلاح هسته‌ای جهانی ومنطقه ای، گفت: آمریکا بزرگترین دارنده سلاح هسته‌ای در جهان است که فقط در سال ۲۰۱۹ مبلغ ۳۶ میلیارد دلار برای زرادخانه هسته‌ای خود و تولید آخرین مدل سلاح‌های هسته‌ای هزینه کرده، با سلاح هسته‌ای به تهدید کشورهای غیر هسته‌ای پرداخته و آستانه توسل به سلاح هسته‌ای را تنزل داده است.

وی افزود: خروج این کشور از پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد و تمایل نداشتن به تمدید استارت جدید به تلاش‌های بین المللی خلع سلاح وعدم اشاعه هسته‌ای ضربه بزرگی وارد کرده است.

به گفته تخت روانچی، رژیم صهیونیستی هم یک خطر امنیتی منطقه‌ای است که با حمایت آمریکا کشورهای دیگر را به انهدام هسته‌ای تهدید می‌کند. رژیم صهیونیستی تنها مانع تحقق خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای است.

سفیر کشورمان در سازمان ملل تصریح کرد: ایران از سال ۱۹۷۴ میلادی پیشنهاد کرده و خواست ما از نظام بین المللی آن است که این رژیم را مجبور به الحاق به ان پی تی به عنوان یک عضو غیر هسته‌ای و بدون قید و شرط و پذیرش پادمان‌های آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای بکند.

تخت روانچی اضافه کرد: دولت عربستان با احتراز از اجرای کامل پادمان‌های هسته‌ای مورد درخواست آژانس در برنامه هسته‌ای خود به پنهان کاری روی آورده است و با وجود این، واشنگتن برای گسترش برنامه هسته‌ای عربستان چراغ سبز نشان می‌دهد، بدون اینکه توافق قبلی برای اعمال شاخص‌های عدم اشاعه را مد نظر قرار دهند.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران، ۷۵ سال پس از کاربرد سلاح هسته‌ای توسط آمریکا، هیچ تضمینی برای عدم کاربرد مجدد این سلاح‌ها وجود ندارد و لازم است که مجمع عمومی یک هنجار خاصی تصویب واعلام کند که جنگ هسته‌ای برنده ندارد ونباید اتفاق بیافتد.

تخت روانچی افزود: این اقدام، بایستی با تنظیم برنامه زمانبندی شده خلع سلاح هسته‌ای و البته اعطای تضمین‌های امنیتی لازم تا آن موقع ونیز شروع مذاکرات یک معاهده جامع خلع سلاح هسته‌ای دنبال شود.

در زمینه سایر سلاح‌های کشتار جمعی، نماینده دائم کشورمان با محکوم کردن کاربرد سلاح شیمیایی توسط هر شخص در هر زمان و تحت هر شرایطی، از تنها دارنده سلاح شیمیایی خواست تا هر چه سریع‌تر سلاح‌های شیمیایی خود را منهدم وتحفظ نسبت به پروتکل ۱۹۲۵ را پس بگیرد.

وی همچنین، با انتقاد از رویکرد سیاست زده برخی کشورهای عضو اعلام کرد که این امر موجب شکاف بیشتردر سازمان منع سلاح‌های شیمیایی خواهد شد و در حال حاضر نیز مانع انجام یک عملکرد حرفه‌ای و بی طرفانه در خصوص سوریه شده است.

تخت روانچی با ابراز نگرانی از برنامه مخفی سلاح‌های بیولوژیک برخی کشورها، از تقویت کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیک حمایت و ابراز امیدواری کرد با ممنوعیت کاربرد این سلاح‌ها، این خلأ قانونی در کنوانسیون برطرف بشود.

در زمینه فضای ماورای جو، سفیر ونماینده دائم کشورمان در سازمان ملل، با اشاره به اقدام اخیر دولت آمریکا در تشکیل نیروی فضایی به عنوان بخش ششم نیروی نظامی این کشور اعلام کرد: این امر ماشه مسابقه تسلیحاتی در این عرصه را خواهد کشید و چنین وضعی باید متوقف شود.

وی اضافه کرد: ایران از شروع مذاکرات کنفرانس خلع سلاح برای جلوگیری از نظامی شدن وتسلیحاتی کردن فضای ماورای جو حمایت می‌کند.

تخت روانچی افزود: جمهوری اسلامی ایران، داشتن توان سلاح متعارف را حق مسلم هر کشور عضو سازمان ملل برای دفاع مشروع می‌داند ودر این زمینه بر اساس حقوق بین الملل، توان موشکی داخلی بدست آورده تا در مقابل تهدیدات علیه کشورمان بازدارنده باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان از ارسال مستمر سلاح‌های پیشرفته به منطقه پرتنش خاورمیانه و به خصوص افزایش خریدهای رژیم صهیونیستی و عربستان از آمریکا که طی یک دوره پنج ساله به ترتیب ۳۵۴ و ۱۹۲ درصد افزایش پیدا کرده است به شدت ابراز نگرانی کرد.

نماینده دائم کشورمان با تاکید بر حق کشورها در بهره مندی صلح آمیز از تکنولوژی‌های مرتبط با معاهدات خلع سلاحی و درخواست رعایت برابری در اعطای بورسیه‌های آموزشی و عضویت در گروه‌های کارشناسی، تصمیم پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در خصوص موشک را به کمیته معرفی کرد.

جلسات کمیته‌های مجمع عمومی در شرایط کرونایی به صورت فیزیکی و آنلاین برگزار می‌شود و قرار است کمیته یک با بررسی ۷۰ قطع نامه و تصمیم پیشنهادی دولت‌های عضو، در مورد آن‌ها تصمیم بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی