English

۶ دوره سند ابتدای انقلاب اسلامی را برخلاف قوانین به کتابخانه ملی دادند

رئیس کتابخانه، موزه و مراکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون دستی به اسناد انقلاب اسلامی و سازمان ملل در کتابخانه مجلس زده نشده است.

6 دوره سند ابتدای انقلاب اسلامی را برخلاف قوانین به کتابخانه ملی دادند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا قاسمیان رئیس کتابخانه، موزه و مراکز اسناد مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران درباره 2 سند اصلی در کتابخانه مجلس که باید در اقدامات مورد توجه قرار بگیرد ،  اظهار داشت:  یکی از این اسناد مربوط به اساسنامه این کتابخانه است و دیگری سند تحول که اخیراً محمدباقر قالیباف  بر آن تأکید کرده است و به دلیل وابستگی این کتابخانه به مجلس باید این اسناد در تمامی اقدامات و عملکردها مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: : قرار است در نشست‌های متعدد و مستمر وعده‌هایی که می‌دهم و اقداماتی که بناست عملیاتی کنیم را با اصحاب رسانه در میان بگذارم. بیش از 500 هزار کتب فارسی و عربی و حدود 25 هزار کتب سنگی و سربی و 28 هزار کتب خطی و حدود 84 هزار کتب لاتین در این کتابخانه وجود دارد که متأسفانه از سال 80 تاکنون رفع خوانی و انبارگردانی کتاب انجام نشده است، این در حالی است که بایستی هر ساله این کار انجام می‌شد، لذا بنا داریم این کار را برای سنجش داشته‌هایمان انجام دهیم.

وی تصریح کرد: دیجیتال سازی وبارگزاری نسخ خطی و اسناد از اقداماتی است که تا پایان سال در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس انجام خواهد شد. این در حالی است که همه نسخ خطی در این کتابخانه دیجیتال سازی شده و فقط 20 درصد آن بارگذاری شده است، ضمن این که هیچ سندی هم دیجیتال سازی و بارگذاری نشده است.

رئیس کتابخانه، موزه و مراکز اسناد مجلس گفت: شعار پایان سال ما این است که درب مخازن را می‌بندیم و بنا داریم با دیجیتال سازی امکان استفاده از اسناد را برای همه پژوهش‌گران فراهم کنیم.

قاسمیان خاطرنشان کرد: چون این کتابخانه در کنار مجلس است مردم خیلی از آن استفاده نمی‌کنند که عیب خیلی بزرگی است ولی تا پایان سال باید موزه به صورت دیجیتالی و سه بعدی درآید این درحالی است که 5 برابر اشیا موزه به صورت بسته بندی شده و کارتنی است که باید آن هم قابلیت قرار گیری در موزه داشته باشد.

وی اظهار داشت: بنا داریم که مردم و پژوهش‌گران وقتی وارد موزه مجلس می‌شوند روایتی از تاریخ معاصر و تاریخ انقلاب اسلامی را ببینند، لذا باید با شفاف سازی، کارآمدسازی موزه مجلس را بالا ببریم.

رئیس کتابخانه، موزه و مراکز اسناد مجلس کفت: متأسفانه دستی به اسناد بعد از انقلاب اسلامی در موزه مجلس زده نشده است و کارتن اسناد متعددی در این  کتابخانه وجود دارد که حتی برگ شمار هم نشده است؛ اسناد سازمان ملل هم در این کتابخانه وضعیتش چنین است ولی باید تا پایان سال دیجیتالی سازی این اسناد صورت گیرد.

وی با اشاره به عدم پذیرش مراجعه کننده به کتابخانه، موزه و مرکز اسناد به دلیل شیوع کرونا در چند ماه اخیر گفت: از این موضوع استفاده زیادی کردیم؛ چراکه توانستیم در رسیدگی‌های مختلف و ریخت و پاش‌های متعدد اسناد زیادی را به دست بیاوریم و عملا از وضعیت شیوع کرونا در کشور استفاده کرده و وضعیت کتابخانه و موزه مجلس را جمع و جور کردیم، این در حالی است که در همین ایام 600 کارتن اسناد مربوط به دوران مجلس سنا و ملی و انقلاب اسلامی را پیدا کردیم.

وی گفت: هنوز وقت نکرده‌ایم به سراغ اسناد سازمان ملل که در این کتابخانه وجود دارد برویم. ولی اسناد انقلاب اسلامی را رفع خوانی و دیجیتال سازی کردیم.

رئیس کتابخانه، موزه و مراکز اسناد مجلس تصریح کرد: 6 دوره سند ابتدای انقلاب اسلامی که متعلق به موزه و کتابخانه و مرکز اسناد مجلس بوده است بدون رفع خوانی و دیجیتال سازی و برخلاف قوانین کتابخانه مجلس به کتابخانه ملی داده شده است، این در حالی است که خود کتابخانه مجلس هم چنین چیزی را در اختیار ندارد و قرار است زمینه و شرایط بازگشت این اسناد را به کتابخانه مجلس فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام قاسمیان افزود: کتابخانه مجلس در طول سال‌های اخیر به دنبال تصحیح نسخ خطی بوده است که البته هیچ ارتباطی با پارلمان ندارد ولی تلاش کردیم که این رویکرد تغییر پیدا کند و بر همین اساس فعالیت‌هایی را انجام داده و یا خواهیم داد.

وی گفت: باید کتابخانه مجلس را مثل همه کتابخانه‌های دنیا که محل آفرینش اندیشه‌ها هستند کنیم، زیرا باید بکوشیم به ازای هر نماینده چند کارشناس در کتابخانه داشته و آنها به نمایندگان مجلس مشاوره بدهند که متأسفانه این نقش در طول چند سال اخیر از کتابخانه گرفته شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه