English

سامانه مجلس گرافی، سامانه پایش لحظه‌ای شبکه های اجتماعی پیرامون انتخابات مجلس یازدهم

پایش شبکه های اجتماعی و تحلیل لحظه ای آن ها از الزامات سیاست گذاری و مدیریت کمپین های تبلیغاتی در انتخابات پیش روست.

سامانه مجلس گرافی، سامانه پایش لحظه‌ای شبکه های اجتماعی پیرامون انتخابات مجلس یازدهم

به گزارش خبرگزاری موج، سیاست با هر تعریفی در تعامل با اطلاعات و رسانه های ارتباطی است. بر اساس آمار منتشر شده، نزدیک به  45میلیون کاربر ایرانی در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند. که این امر حاکی از گستردگی استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران است. توانایی موج آفرینی، فضاسازی و تشکیل اجتماعات مجازی نمایانگر قدرت تأثیرگذاری این رسانه‌ها است. تأثیر شبکه های اجتماعی بر افکار عمومی در ایران، طی سالهای اخیر درحد یک انقلاب است و کمتر تحولی به این میزان، تأثیرگذار در فضای اجتماعی و سیاسی کشور بوده است.

انتخابات مهمترین و بارزترین نوع مشارکت افراد در عرصه سیاسی است که از یک سو پایه های اجتماعی قدرت سیاسی را نشان میدهد و از سوی دیگر ملاک خوبی برای ارزیابی توزیع قدرت در جامعه است.

در سال های اخیر با گسترش شبکه های اجتماعی و رسانه های دیجیتال، تغییرات بنیادینی در بازیگران فضای انتخابات ایجاد شده و رسانه های اجتماعی به عنوان یکی از ابزار های تقویت حوزه عمومی، نقش برجسته و ویژه ای در انتخابات بازی کرده اند.

از همین رو پایش شبکه های اجتماعی و تحلیل لحظه ای آن ها از الزامات سیاست گذاری و مدیریت کمپین های تبلیغاتی در انتخابات پیش روست.

سامانه "مجلس گرافی" برگرفته شده از سامانه پایش "هشتگ"  توسط آزمایشگاه شبکه های اجتماعی دانشگاه تهران طراحی شده و توسعه یافته است و تصویری از فعالیت کاربران در رسانه ها و شبکه های اجتماعی حول موضوع انتخابات مجلس یازدهم را بصورت رایگان  و در قالب یک نقشه‌ی تعاملی در اختیار عموم مردم قرار می دهد. این سامانه از طریق آدرس 8tag.ir در دسترس است.

در این نقشه اطلاعات فعالیت انتخاباتی نامزدها بصورت لحظه‌ای در هر حوزه ی انتخابیه به تفکیک منبع و بازه‌ی زمانی با قابلیت تشخیص جهت گیری مطالب ارائه شده است.

منابع این نقشه‌ی تعاملی شامل بیش از یک میلیون و سیصد هزار کانال تلگرام، سه میلیون کاربر فارسی زبان اینستاگرام، یک میلیون کاربر فارسی زبان شبکه توییتر و هزار خبرگزاری و وبسایت و 125 روزنامه‌ی چاپی می‌شود.

چه اطلاعاتی در این سامانه وجود دارد؟

  • ارائه‌ی نامزد‌های شاخص هر حوزه انتخابیه
  • تعداد مطالب منتشر شده به تفکیک نامزدهای حوزه‌های انتخابیه با قابلیت تغییر بازه زمانی
  • میزان فعالیت هر حوزه ی انتخابیه در مقایسه با بقیه‌ی حوزه‌های کشور
  • تعداد لایک، بازدید، ریتوییت در شبکه‌های اجتماعی
  • رتبه بندی و نمودار های مقایسه‌ای فعالیت مجازی نامزد‌ها در هر حوزه انتخابیه
  • مثبت، خنثی یا منفی بودن مطالب منتشر شده در مورد نامزد های انتخابات مجلس یازدهم
  • نامزد‌های ترند کشور
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی