English

ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت:

سپاه همان طور که در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران است عمل کرد

وزیر امور خارجه ایران گفت: به برادران عزیزم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک عرض می‌کنم و آنها همان طور که در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران است، عمل کردند.

سپاه همان طور که در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران است عمل کرد

به گزارش خبرگزاری موج، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به عملیات انتقام‌جویانه سپاه پاسداران ایران علیه پایگاه نظامی آمریکا در عین‌الاسد عراق گفت: به برادران عزیزم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک عرض می‌کنم و آنها همان طور که در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران است، عمل کردند.

وی ادامه داد: موشک باران پایگاه کشور متجاوز در منطقه به عنوان اقدام نظامی، علیه اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی و همراهان ایشان بود.

 وزیر امور خارجه تاکید کرد: پاسخ جمهوری اسلامی همانطور که گفته بودیم، پاسخ مشخص و متناسب خواهد بود. البته هیچ چیز متناسب با شهادت سردار سلیمانی نیست.

ظریف اظهار داشت: پاسخ ما علیه مراکز نظامی آنهم یک مرکز نظامی اشغالگر بود، این مرکز نظامی  بعد از مصوبه مجلس عراق دیگر صلاحیت و مشروعیت حضور در عراق حتی به شکل ظاهری را هم نداشت.

وزیر امور خارجه گفت: اگر آمریکا عقل به خرج دهد و توجه کند، می‌فهمد کسانی که تا امروز به آنها مشورت داده بودند، مشورت‌های غلط و خطرناکی بوده است.

وی تصریح کرد: اگر آمریکا جلوی این ضرر استراتژیک را برای خود بگیرد اقدام درستی انجام داده است در غیر اینصورت اگر اشتباهی مرتکب شود این اشتباه با اراده مردم ایران که حضور خود را در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی نشان دادند مواجه خواهد شد.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا امکان گفتگو میان ایران و آمریکا وجود دارد؟ گفت: خیر، برنامه ای برای مذاکره و گفتگو نداریم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه خروج آمریکا از منطقه با اقدام نظامی نخواهد بود، گفت: اقدام نظامی به آمریکا، همین بود که دیشب انجام شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد همراهی انگلیس و آلمان با با اقدام تروریستی آمریکا گفت: دیروز وزیر امور خارجه انگلیس و وزیر امور خارجه آلمان تماسی با بنده داشتند و من غیرقابل قبول بودن این اقدام را اعلام کردم.

ظریف تاکید کرد: غرب امنیت خود را مدیون قاسم سلیمانی بوده و با داعش جنگیده است. کسی که اگر نبود، اروپایی‌ها باید در خیابان‌های شهرهایشان با داعش می‌جنگیدند. من به آنها [وزرای خارجه انگلیس و آلمان] تذکر دادم و هر دو نفر گفتند که در اقدام آمریکا مشارکتی نداشتند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری پیرامون واکنش کشورهای منطقه به این ترور گفت: کشورهای منطقه به شدت نگران این ماجراجویی بسیار خطرناک آمریکا هستند. وزیر امور خارجه عمان به ایران آمده بود و دیروز در اجلاس نشان دادیم همان‌طور که آمریکا به دنبال جنگ و خشونت است برعکس ما به دنبال گفتگو در منطقه هستیم.

وی ادامه داد: البته آمریکا پایان خود را در منطقه ما رقم زد. با این میزان نفرت عمومی که در برابر آمریکا شکل گرفته است باید دانست آمریکا روزهای آخر خود را در این منطقه می‌گذراند و حتماً آینده‌ای در منطقه نخواهد داشت و این نتیجه واقعی خون پاک شهید سلیمانی است که پای آمریکا را از این منطقه قطع خواهد کرد.

ظریف ادامه داد: جمهوری اسلامی باید در برابر اقدام آمریکا واکنش نظامی نشان می‌داد که نشان داد. اما این پایان کار نیست، پایان کار در واقع خروج آمریکا از منطقه است که تنها نیاز به اقدام نظامی هم ندارد. این اقدام نتیجه حماقتی است که در این حرکت مغرورانه و ابلهانه از خودشان نشان دادند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دیگر حمله نظامی به آمریکا نخواهیم داشت؟، گفت: این تصمیم با بنده نیست، جمهوری اسلامی اعلام کرده است که اگر آمریکا دست از پا خطا کند حتماً پاسخ خواهد داد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد تلفات نیروهای آمریکایی گفت: من هنوز آماری ندارم، آمار را باید مقامات نظامی اعلام کنند.

ظریف ادامه داد: جمهوری اسلامی یک پایگاه نظامی در منطقه، که از این پایگاه علیه سردار سلیمانی اقدام شده بود و قبلاً هم علیه مقاومت اقدام شده بود مورد حمله قرار داده است که یک هدف مشروع از جهت حقوق بین‌الملل است.

وی اقدام ایران را در راستای اجرای حق دفاع مشروع خواند و گفت: اقدام آمریکا، اقدامی نظامی و تروریستی بوده است و ما دفاع مشروع انجام داده ایم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دفتر حافظ منافع آمریکا آیا پیغامی به شما داده است؟، گفت: جمهوری اسلامی به محض انجام عملیات، از طریق دفتر حافظ منافع آمریکا پیغام‌های لازم را ارسال کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه