English

واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت:

مردم نباید تحت تأثیر جوسازی رسانه‌های غربی قرار گیرند

رئیس دفتر رئیس‌ جمهور گفت: مردم نباید تحت تأثیر جوسازی رسانه‌های غربی قرار گیرند. نظام ما به خوبی می‌تواند با مردم ارتباط برقرار کند.

مردم نباید تحت تأثیر جوسازی رسانه‌های غربی قرار گیرند

به گزارش خبرگزاری موج، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌ جمهور پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص مطالب مطرح شده از سوی طرف‌های اروپایی برای استفاده از «مکانیسم ماشه علیه ایران» اظهار کرد: آنچه ایران در چهار گام گذشته خود در کاهش تعهدات برجامی انجام داده، به اعتقاد کارشناسان داخلی و بین‌المللی، هیچ‌گونه مغایرتی با کنوانسیون‌ های بین‌المللی نداشته است.

وی ادامه داد: ادعای اروپایی‌ها هیچ‌ گونه مبنای حقوقی ندارد و به نظر می‌رسد آنها از این اقدام به دنبال پاسخی برای افکار عمومی داخلی‌شان در مقابله با اقدامات ایران در چهار گام گذشته خود در کاهش تعهدات برجامی هستند.

واعظی گفت: اینکه آنها مطرح می‌کنند می‌خواهند در این شرایط از مکانیسم ماشه استفاده کنند، انجام نخواهد شد بلکه آنها به دنبال مذاکره با ایران هستند تا از طرق دیگری بتوانند به تفاهم برسند.

* آلودگی هوا هیچ ارتباطی با کیفیت بنزین تولیدی ندارد

رئیس دفتر رئیس‌ جمهور با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص کاهش کیفیت بنزین تولیدی و تأثیر آن بر آلودگی هوای کلانشهرها گفت: بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها نسبت به گذشته به مراتب از کیفیت بالاتری برخوردار است. بنزین یورو ۴ و یورو ۵ که تولید می‌کنیم، قابل مقایسه با گذشته نیست و این بنزین با کیفیت در کلانشهرها استفاده می‌شود. من به شما اطمینان می‌دهم که آلودگی هوا هیچ ارتباطی با کیفیت بنزین تولیدی ندارد و به دلیل وارونگی هوا ایجاد شده است.

* دلیل آلودگی کلانشهرها فرسودگی سیستم حمل و نقل و خودروهای شخصی است

واعظی دلیل آلودگی کلانشهرها را فرسودگی سیستم حمل و نقل و خودروهای شخصی دانست و افزود: امروز آقای رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت مفصل درباره محیط‌زیست از جمله مسئله آلودگی هوا صحبت کرد.

وی ادامه داد: اگرچه باید مراقب گروه‌های حساس مانند افراد مسن و کودکان باشیم اما درس دبیرستانی‌ها بسیار مهم است، موقعی باید تعطیل شوند که آلودگی هوا حتماً برای سلامتی‌شان ضرر دارد و در تعطیلات این‌چنینی باید بیشتر مراقب باشیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در خصوص اتهامات حقوق بشری که به کشورمان از سوی دولت‌های غربی وارد می‌شود، گفت: من و وزارت امور خارجه بارها اعلام کرده‌ایم که همین دولت‌های غربی که ایران را محکوم به عدم رعایت حقوق بشر می‌کنند، خودشان بهترین ارتباط را با کشورهای ناقض حقوق بشر دارند. امروز با وجود فضای مجازی و شفاف‌سازی به وجود آمده، ادعاهای غربی‌ها دیگر خریداری ندارد.

واعظی درباره مطالب مطرح شده پیرامون اینکه پذیرش FATF از سوی ایران هیچ‌گونه مزیتی را برای کشور نخواهد داشت، اظهار داشت: این لوایح، لوایحی است که در گذشته توسط دولت قبل از ما و مجلس تصویب شده و تمامی مراحل آن طی شده و شورای نگهبان نیز اصلاحات مد نظر خود را در آن انجام داده است اما آن مسئله‌ای که امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام به وجود آمده و ادعاهایی که مطرح می‌شود، کارشناسی نیست و ادعاهای سیاسی هستند. به نظر من، با مسئله FATF و لوایح آن، برخوردهای سیاسی می‌شود. ما می‌گوییم این لایحه تنها مرتبط با ما و دولت ما نیست. آنچه در حال رخ دادن است، محدود کردن و ایجاد یک تحریم دیگر برای اقتصاد و روابط بانکی کشور است.

به گفته وی، مسئولیت ضربه نپذیرفتن FATF به اقتصاد کشور را باید مرجعی که با آن مخالفت می‌کند، بپذیرد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: بیش از یک سال که پالرمو را در مجمع تشخیص مصلحت نظام نگه داشته‌اند و پس از این مدت بدون هیچ‌گونه اقدامی، آن را عودت دادند. الان نیز برایCFT  جلساتی را می‌گذارند که وقت بگذرد؛ اینها برای مردم باید شفاف شود؛ مجلس و دولت نیز آن را تصویب کرده و آن کسی که این لوایح را نگه می‌دارد باید مسئولیتش را بپذیرد.

* نظر دولت در خصوص دو لایحه FATF و CFT بسیار روشن است

وی بیان کرد: نظر دولت در خصوص دو لایحه FATF و CFT بسیار روشن است. مراحل تصویب این دو لایحه و دو لایحه دیگری که در این خصوص وجود دارد، در مجلس، طی و تصویب شده است.

واعظی در خصوص ارسال نامه نمایندگان به مقام معظم رهبری برای پیگیری لایحه FATF گفت: حق نمایندگان است که وقتی می‌بینند زحمات آنها برای تصویب این لایحه به جایی نرسیده و در مجمع تشخیص مصلحت نظام مسکوت مانده، نامه‌ای به مقام معظم رهبری بنویسند.

رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور درباره اینکه آیا دولت موافق اعلام اسامی مخالفان FATF است؟ افزود: این حق مردم است که موضوع را به صورت شفاف بدانند. نمی‌شود که مسائل مربوط به دولت شفاف باشد و مسائل مربوط به سایر ارگان‌ها، غیرشفاف.

واعظی در خصوص آمار و ارقام اعلام شده از سوی رسانه‌های بیگانه درباره تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان و رویکرد دولت در این باره گفت: این مسئله تنها مربوط به دولت نیست و بر اساس قانون، تمامی دستگاه‌های ذیربط به آن مرتبط هستند و هم‌اکنون نیز قوه قضائیه با جدیت کار را پیش می‌برد. این ارقام که مطرح می‌شود، بیشتر فضاسازی و جنگ روانی است. به هیچ عنوان به آن شکلی که آنها اعلام می‌کنند، نیست. این اعداد و ارقام بسیار اقرارآمیز است. دستگاه‌های ذی‌صلاح در حال بررسی موضوع هستند و پس از جمع‌بندی، نتایج را اعلام خواهند کرد.

وی ادامه داد: دولت در این خصوص شیوه سکوت را اتخاذ نکرده، آن چیزی که در حال انجام است، آن است که برخلاف انتظار غربی‌ها، جرقه‌ای که به نام بنزین زده شد، برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده آنها را برملاء کرد. آنها برای یک اقدام بزرگ برنامه‌ریزی کرده بودند که با هوشیاری دستگاه‌های مربوطه ظرف ۴۸ ساعت موضوع جمع شد؛ به همین دلیل غربی‌ها که در عرصه میدانی نتوانستند به اهداف خود برسند، امروز با جنگ روانی به دنبال اهداف خود هستند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: مردم نباید تحت تأثیر جوسازی رسانه‌های غربی قرار گیرند. نظام ما به خوبی می‌تواند با مردم ارتباط برقرار کند و با حمایت مردم، مسائل این‌چنینی را به سرعت جمع کند. قدرت مردم و حضور آنها در صحنه موجب شد که نقشه‌های دشمنان شکست بخورد و موضوع به سرعت جمع شود.

واعظی در پاسخ به سؤالی پیرامون اینکه وزارت اطلاعات بیش از ۱۵۰ دانش‌آموز را در جریان حوادث آبان ماه دستگیر کرده و به کانون اصلاح و تربیت تحویل داده‌اند، گفت: من چنین چیزی نشنیده‌ام.

وی در خصوص مطالب مطرح شده پیرامون اینکه دولت در ۶ سال گذشته برای گسترش حمل و نقل عمومی اقدامی را انجام نداده است، افزود: بانک‌ها به توصیه دولت، کمک‌هایی را برای گسترش مترو و افزایش تعداد اتوبوس‌ها داشته‌اند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور اظهار داشت: توسعه حمل و نقل عمومی در حال انجام است و در جلسه امروز دولت نیز شهردار اعلام کرد «دو ایستگاه جدید مترو به زودی افتتاح خواهد شد». امروز هر طرحی را که شهردار محترم تهران برای بهبود شرایط حمل و نقل عمومی به دولت بیاورد، تصویب می‌شود.

وی درباره احتمال تعطیلی ادارات به دلیل آلودگی هوا نیز گفت: قانون مسئولیت اعلام تعطیلی دبستان و دبیرستان را به عهده یک شورایی از دستگاه‌های ذیربط زیر نظر استاندار قرار داده است. برای تعطیلی ادارات حتماً باید در دولت و با حضور رئیس‌جمهور یا معاون اول وی، چنین تصمیمی اتخاذ شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    جناب شما تحت تاثیر قرار نگیرید ما نمیگیریم

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی